Ja wiem Ja wiem
169
BLOG

Względność moralności kradzieży na przykładzie Kalego

Ja wiem Ja wiem Rozmaitości Obserwuj notkę 17
Nasz pocieszny GPS poruszył słuszną kwestię moralności międzypaństwowej, jednak popełnił przy okazji typowo korwinowski błąd wyolbrzymienia i pominięcia względności wszystkiego, w co chyba sam wierzy.

Zabieranie podstępem, terrorem lub przemocą owoców własnej pracy jest oczywiście kradzieżą, ale tylko w przypadku nieunormowanej praktyki lub przez podmiot anonimowy. Gdy jest to już oczywisty podmiot, w dodatku z zakorzeniona praktyką, taka kradzież staje się haraczem. Niby złe, ale ktoś musi pilnować porządku, więc w pewnych ramach i okolicznościach staje się to względnie akceptowalne społecznie. Gdy za takim haraczem stoi nie tylko najsilniejszy podmiot w regionie, ale instytucja lub organizm majacy monopol usankcjonowany międzynarodowo, staje się to podatkiem. Za zmieniającą się nazwą idzie zatem zmiana okoliczności owej kradzieży i powszechnej akceptowalności społecznej, może wynikającej głównie z nieuchronności płacenia za życie w danym społeczeństwie. Ma to odniesienie w znanej zasadzie życiowej, która pochwala walczenie o swoje tam, gdzie jest to w naszej mocy, a poddawaniu się temu, czego zmienić nie możemy.

Określanie niemoralnym powszechnego zjawiska występującego także w przyrodzie na całym świecie i akceptowalnego społecznie jest najzwyczajniej głupie... lub korwinowskie, czego nasz dzielny bloger może się nawet nie dowie na własne życzenie, bo banuje wzorem starych... idoli wszystkich, co zagrażają jego wspaniałej jednomyślności w swoim królestwie.

Może lepiej by nasz Kali ograniczył się do debaty na temat moralności banowania, czyli ograniczania wolności słowa, bo to jest w zasięgu jego wyobraźni w przeciwieństwie do analiz bytów nie tyle większych, co bardziej abstrakcyjnych i złożonych, niż on sam ;)

Ja wiem
O mnie Ja wiem

Piszę tylko, co wiem lub się domyślam. Więcej można przeczytać w książce "Wielki Bum... cyk, cyk - dialogi Geda" zainspirowanej obecnycnymi wydarzeniami na świecie. https://drive.google.com/file/d/1ohAGz8iWa0_i1NfWcQSBxobp2fLbOy8H/view?usp=sharing

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości