Kolejny fragment zapisów z CVR, sprawdzimy co wpisano w stenogramy, a co w nim słychać .
Fragment ten jest po ustawianiu klap w pozycję 28 i namierzaniu(odebraniu sygnału) drugiej, dalszej NDB.
Tak więc od momentu gdzie mowa o klapach 28, poprzez DNDB moim zdaniem odczyt powinien wyglądać tak:
-"Klapy 28"
-/2xdżwięk przełączania czegoś(?)/
- "Klapy 28"
- "5 mil"..."od osi"
-/wysoki modulowany dżwięk/
- (2xkaszel kobiety)
- "Już wychylamy"
- "Klapy jadą"
- "Następne do 400"- "Następne do czterysta"
- "W dwa osiem"-"w 2-8"-/modulowany dżwięk/
- "RMI"
-" w 3"
-" WK"-(wuka)
-" Drugą mamy"
-( dżwięki???) - /modulowany dżwięk z jakiegoś urządzenia/
Tu ostatnie moje notki na ten temat wraz z plikami dżwiękowymi:
https://www.salon24.pl/u/kameleon/1190477,powitanie-czy-namiar-na-dalsza-ndb-cvr-tu154m
.
Odsłuchałam , odszumiłam dalsze kilka sekund wypowiedzi załogi-04.072s/fragment przed "4 mile od osi"/.
- LOW PRESSURE -(komunikat głosowy wygenerowany przez jakieś urządzenie-w tłum."niskie ciśnienie")-komunikat ten nakłada się na kolejną wypowiedż"hamulce"
- "Hamulce"
-" Usterki!"
-(wypowiedż niezrozumiała) - na tę wypowiedż nakłada się głośniejsza "usterki"
- "Wyciek płynu?"
-" Z hydraulicznego"
-(alarm dżwiękowy?)
Tak zaś wygląda odczyt biegłych PW:
8:36:50.055- 8:36:50.517 -" Witamy" - Dowódca
8:36:51.322 - 8:36:51.600 -/ Kwestia niezrozumiała/
8:36:51.685 - 8:36:52.364 - "Uważaj! "
8:36:52.700 - 8:36:53.500 -/ Kwestia niezrozumiała /
Tutaj ten odszumiony fragment, wzmocniony dżwięk:
https://uploadfile.pl/pokaz/2184606---htgj.html
1."low pressure"-"hamulce"
https://uploadfile.pl/pokaz/2184633---q3ks.html
.
2."usterki"
https://uploadfile.pl/pokaz/2184610---vxor.html
3."wyciek płynu?"-"z hydraulicznego"
https://uploadfile.pl/pokaz/2184631---21ow.html
.
Może Wy odczytacie inaczej te wypowiedzi?
Z tego fragmentu wynikałoby moim zdaniem, że doszło do rozszczelnienia instalacji hydraulicznej , co wiązało się ze spadkiem ciśnienia i wygenerowania komunikatu głosowego. Załoga otrzymała tym samym informację o wycieku z instalacji hydraulicznej.
Nieprawdą jest więc moim zdaniem, jak podają raporty polski i rosyjski, że w zapisach z CVR nie ma żadnych wypowiedzi załogi, które świadczyłyby o awarii bądż usterkach jakichkolwiek urządzeń bądż systemów samolotu w locie.
Czym grozi awaria hydrauliki-wyciek podczas lotu samolotu?
Przykład:
.
Dodaję do notki komentarze blogera Manka - Karlusa spod mojej notki o klapach 28, gdzie pisał w temacie hydrauliki z Tigerem65:
KARLUS(MANEK)-@ All
"Notek nie pisze bo laduja "w piwnicy", ale tu chcialbym napisac pare slow na temat tego, co "mowia" nam wskazniki hydrauliki na wrakowisku. Otoz wskaznik ukladu NR1 z deski pierwszego pilota jakas "osoba trzecia" ukryla pokazujac tylko wskazniki ukladow NR2 i NR3 pochodzace z tej deski pilota.
https://lh3.googleusercontent.com/95OTQiAkSwQhDohZS5EAK2AHcso9fcpwZ2r3lD3BVlzQe2yAexG_WWs_gobzH3kZbJ5_MeT7oAtkgI2eujvXeT2VhpIxkNqyBfm4WfrtbQ=w1920-h1050
objasnienia znajduja sie na schematach.
https://lh3.googleusercontent.com/ezfF8e4r3tKb4XyA-znuXYGfE9VaSpF7DkPUTJYDT80p_5ULfTq26tN36FV1u6phkDzDEqG5aCwvxM0LQUwmjDCRpZLjFlNSbB-rw0lx2w=w1920-h3150
Na wskazniku instalacji NR2 widzimy zaklemowana zolta strzalke na wartosci cisnienia okolo 200 kG/cm^2, natomiast na wskazniku instalacji NR3 nie widzimy zaklemowanej zoltej strzalki poza obszarem zniszczenia na skali w okolicach 60 kG/cm^2 .
Zapamietajmy ta wartosc 60 kG/cm^2
Na wrakowisku znaleziono rowniez deske wskaznikow instalacji hydraulicznej z paneli Technika. Znajduje sie tam jeszcze mocno przymocowany srubami wskaznik instalacji NR3 na ktorym widac fragment zoltej strzalki zaklemowanej na wartosci okolo 60 kG/cm^2. Oto schemat:
https://lh3.googleusercontent.com/Zt5aBnn1n9E71NJRsJux8bpMKwnoKo2-EzmqHvTd5CISIuCLF6H1h4Fwqc50_QYHQrgCvyvcWljTVIk1egqZMC20aUGdIveCm3zK37c0rg=w1920-h2100
opisy na schemacie.
Ciekawe jest jeszcze to, ze wskaznik instalacji NR2 wyrwany zostal wraz ze srubami najprawdopodobniej przez technikow MAK jeszcze na wrakowisku, a wskaznik instalacji NR1 zostal zdjety z zamocowan poprzez reczne wykrecenie gornej sruby mocujacej (blacha z otworem na srube bez uszkodzen).
https://lh3.googleusercontent.com/sxz0Q5ZxVKEPOi1GmJer5UugUOja_C4xeVowJo-EPh-gxneCLRGwnyu7hssSjv6_SRt9YDEhbaSZAFDXEOhUs08_nTlfUk4se9DqvlI46g=w1920-h1050
Czyzby na wskaznikach instalacji NR1 z deski Pilota i z daski Technika zolta strzalka zaklemowala sie na wartosci duzo mniejszej od granicznej 100 kG/cm^2 i wskazniki musialy zostac "znikniete" ??
Kto zna odpowiedz?
Jeszcze jedno nie zostalo wyjasnione przez zadna Komisje. Mianowicie podwojny dlugi spadek cisnienia w instalacji NR1 na Okeciu przed startem 101-ki 10.04.2010. Co bylo tego przyczyna i dlaczego spadek nastapil tylko w instalacji NR1 ?!"
Komentarze