KAP1 KAP1
2272
BLOG

71. Dziwna katastrofa kolejowa

KAP1 KAP1 Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 12

Ogólnodostępne informacje:

  • 16 osób zginęło, a 58 trafiło do szpitali - to bilans katastrofy kolejowej niedaleko Zawiercia w Śląskiem, gdzie zderzyły się czołowo dwa pociągi osobowe. Zderzenie było tak silne, że obie lokomotywy zostały doszczętnie zniszczone. [...] Świadkowie i uczestnicy katastrofy mówili o dantejskich scenach rozgrywających się na miejscu tragedii. - Masakra była. Jakiś huk wielki, okropny. Ludzie wylatywali przez okna - mówi jeden z naocznych świadków zderzenia pociągów w Szczekocinach. [źródło: onet.pl, dzisiaj godz. 0:06]
  • Komisarz UE ds. transportu wysłał list do ministra infrastruktury Sławomira Nowaka, złożył w nim kondolencje w związku z katastrofą kolejową i zaoferował pomoc ekspertów w dochodzeniu - potwierdziła rzeczniczka komisarza. [...] Kearns zaznaczyła w poniedziałek, że Polska tak jak inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej cierpi z powodu wieloletnich zaniedbań inwestycyjnych na kolei. "Kraje te muszą doprowadzić do sprawnie funkcjonującej i wysokiej jakości kolei" - powiedziała. [źródło: onet.pl, wczoraj godz.22:30]
  • Przerażający raport. W Polsce na torach ginie najwięcej osób w całej Unii. W sumie w 2010 roku na 1265 śmiertelnych wypadków kolejowych w całej Wspólnocie aż 283 miały miejsce w Polsce. Oznacza to, że co szósta osoba, która ginie na torach, pochodzi z naszego kraju. Dla porównania w dwa razy większych Niemczech w tym samym roku zginęło 146 osób, a w zapóźnionej technologicznie Rumunii - 139. [źródło: rmf24.pl, wczoraj godz. 10:41]

Emocje, krew i łzy, a do tego przytłaczający raport. Czy są jeszcze jakieś wątpliwości, że kolej potrzebuje rychłego dofinansowania? Wróćmy kilka miesięcy wstecz:

  • Inwestycje kolejowe są najbardziej problematyczne wśród projektów dofinansowywanych z funduszy UE. Miliardy złotych mogą przepaść. Na dofinansowanie inwestycji kolejowych zarezerwowano na lata 2007-2013 w unijnym programie Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 4,8 mld euro. Jak poinformował w środę dziennikarzy wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło, na razie zakontraktowano mniej niż 50 proc. dostępnych dla kolei pieniędzy. [źródło: forsal.pl, 11 stycznia 2011]
  • Komisja Europejska chce sprawdzić, czy kolej na pewno nie jest w stanie wykorzystać 5 miliardów złotych. Przeprowadzenie audytu zlecono zewnętrznej firmie, która sprawdza między innymi jak zaawansowane są polskie projekty kolejowe i czy uda się je zrealizować i rozliczyć do końca 2015 roku.[...] Polski wniosek trafił do Komisji Europejskiej pod koniec czerwca 2011 roku. Zdaniem rządu nie uda nam się wydać 5 mld zł na projekty kolejowe, stąd pomysł, aby pieniądze wydać na drogi. Wniosek jest szeroko krytykowany w Unii Europejskiej między innymi przez Partię Zielonych. Nie dostał też akceptacji europejskiej komisji transportu.[źródło: rmf24.pl, 3 stycznia 2012]

Warto też wyjaśnić, czy wypadek kolejowy jest spowodowany tragicznym stanem infrastruktury:

  • Częstochowska prokuratura zarzuca dyżurnemu ruchu posterunku w Starzynach nieumyślne spowodowanie katastrofy kolejowej pod Szczekocinami. Według śledczych to on w sobotę doprowadził do czołowego zderzenia pociągów, kierując jeden ze składów na niewłaściwy tor. [źródło: onet.pl, wczoraj: 22.06]

A więc to nie maszyny zawiodły tylko człowiek? A więc przyczyną jest niedoszkolona kadra? Czytam dalej:

  • Według informacji prokuratury jest to doświadczony pracownik z kilkunastoletnim stażem. Do sobotniej katastrofy doszło w pierwszych godzinach jego pracy. [źródło: onet.pl, wczoraj: 22.06]

Więc jednak doświadczony pracownik. Więc też nie zmęczenie. Więc co? Dowiemy się? Ano możemy się nie dowiedzieć, bo

  • Choć prokuratura wydała postanowienie o przedstawieniu dyżurnemu zarzutów, nie można go było nawet przesłuchać ze względu na stan zdrowia - nie zgodzili się na to lekarze psychiatrzy, którzy go zbadali. [źródło: onet.pl, wczoraj: 22.06]

A to Polska właśnie. Jednych się przesłuchuje bez względu na stan zdrowia, a innych nie. Jednych zastrasza, jak na przykład poseł Barbarę Blidę, a innych - jak tego doświadczonego pracownika, kieruje do szpitala i odcina od świata zewnętrznego. A może on jest chory psychicznie i zrobił błąd wynikły z choroby?

  • Prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański powiedział, że urządzenia sterujące ruchem pociągów w Starzynach i w Sprowie były sprawne. - Bezpieczeństwo na kolei jest zapewnione po pierwsze przez urządzenia, a po drugie przez procedury postępowania - tłumaczył Szafrański. - Wiemy, że człowiek jest omylny. A zatem te urządzenia (sterujące ruchem - red.), niezależnie od tego, jak są skonstruowane (...), nie pozwalają dyżurnemu ruchu zrobić operacji niedozwolonej. Nie można wpuścić dwóch pociągów z dwóch stacji na ten sam tor, nie można tak przepuścić pociągów, żeby na skrzyżowaniach, na rozjazdach uległy kolizji- zaznaczył. [źródło: onet.pl, wczoraj: 22.06]

O co tutaj chodzi?

==========================

P.S. Na zakończenie warto skonfrontować przebijające w mediach przeświadczenie, jakoby podróż polską tragiczną koleją była bardzo niebezpieczna. Poniżej porównanie dwóch rodzajów środków transportu: drogowego i kolejowego - w Polsce i Europie. Dane z Raportu Ministerstwa Infrastruktury - Diagnoza Polskiego Transportu (stan na 2009 rok)

KAP1
O mnie KAP1

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości