Proponuję wszystkim udział w projekcie Survey Watch. Survey Watch to miejsce, w którym zbieramy i rozmawiamy o błędach sondażowni oraz komentujących sondaże.
Analiza wyników sondaży oraz oszacowanie na ich podstawie rzeczywistych zjawisk w populacji w tym próba budowy modelu predykcyjnego również znajdzie się w naszym lubczasopismie.
Naszym celem jest zebranie w jednym miejscu błędów i nadużyć, ale przede wszystkim popularyzacja analizy wyników badań socjologicznych i ograniczeń wnioskowania statystycznego.
Masze motto: Błąd jest okazją do poprawy.
Narzędzie, z którego zamierzamy również korzystać to ESOMAR.
Przedstawiciele niemal wszystkich agencji badawczych - są członkami ESOMAR (World Association of Opinion and Marketing Research Professionals).
Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Badań
Społecznych ICC/ESOMAR
Artykuł 11 – Publikacja wyników
a) Raportując wyniki badania rynku badacze mają wyraźnie oddzielić wyniki, interpretacje tychwyników przez badacza oraz oparte na tym rekomendacje.
b) Gdy klient publikuje jakieś wyniki badania, należy go poprosić o konsultację z badaczem co do formy i zawartości publikacji wyników. Klient i badacz dzielą odpowiedzialność za zapewnienie, żeby opublikowane wyniki nie były mylące.
c) Badacze mają być zawsze przygotowani do udostępnienia informacji technicznej dla ocenyrzetelności opublikowanych wyników.
d) Badacze mają nie dopuszczać do łączenia ich imienia z rozpowszechnianiem wniosków z badaniarynku, o ile wnioski nie są dostatecznie poparte przez dane.
Dziennikarze mają możliwość skorzystania z artykułu 11, a my możemy zgłosić agencję, która tego artykułu nie przestrzega. A agencja oraz komentujący wyniki naukowcy muszą pilnować dziennikarzy. Każdy komentarz naukowca do wyników badań podlega weryfikacji zgodnie z art.11 d).