Raku Raku
201
BLOG

Nadodrze

Raku Raku Rozmaitości Obserwuj notkę 2

Nadodrze to dla wielu osób stacja kolejowa Wrocław-Nadodrze, z 1868 roku i projektu Hermanna Grapowa. Był to dworzec kolei normalnotorowej, która miała połączyć Wrocław z Górnym Śląskiem ale nie przez Brzeg i Opole (tę trasę wybudowały Koleje  Górnośląskie, które zarządzały ówczesnym Dworcem Górnośląskim, obecnie stacją Wrocław Główny), lecz przez Oleśnicę, Kluczbork i Lubliniec.

Nadodrze

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Wroclaw_dworzec_Nadodrze.jpg/360px-Wroclaw_dworzec_Nadodrze.jpg

Nadodrze - to również nazwa osiedla powstałego w 1991 roku w części wrocławskiego Ołbina. Często nazwą Nadodrze określa się część miasta w północnej jego części.

Nazwą "Nadodrze" posługiwał sie także dwutygodnik wychodzący w latach 1957-1989 w Zielonej Górze. Było to czasopismo Lubuskiego Towarzystwa Kultury.

Ja jednak w moim blogu www.nadodrze.salon24.pl zamykam Nadodrze w granicach geograficznych - jako cała zlewnia rzeki Odry, począwszy od jej źródeł w Czechach poprzez wszystkie dopływy aż do Szczecina i Zalewu Szczecińskiego.

Ponieważ jest to mój blog, dodatkowo włączam tu nie tylko walory geograficzne i przyrodnicze, ale rónież powiązania społeczno-gospodarcze wynikające ze społeczno-gospodarczego wykorzystania samej rzeki Odry - która kształtowała przez wieki ten obszar. Rzeka nie tylko, że pozwalała na wygodny przewóz towarów przez obszar porośnięty borami, ale i sukcesywnie umożliwiała wymianę towarową oraz osadnictwo. Zakola i podmokłe tereny były doskonałym atrybutem zakładania osad trudnych do niepostrzeżonego opanowania przez najazdy innych plemion, a stale płynące wody pozwalały na wykorzystanie tej energii do napędziania kół wodnych powstających w miarę rozwoju przemysłu.

Koło wodne pozwalało nie tylko na napęd kół młyńskich przetwarzajacych ziarno na mąkę. Koło wodne pozwalało na wykorzystanie mechanicznych młotów kuziennych, traków niezbędnych przy obróbce drewna, ale również pozwalało na stosowanie przemyślnych urządzeń do obróbki metalu czy produkcji papieru.

Bogata oferta możlwiości przemysłowej - początkowo w zakądach rzemieślniczych, później w manufakturach czy rozwijajacych się zakłądach przemysłowch dawała zatrudnienie i zarobek, a tym samym wzrastał zbyt na produkty nie tylko na rynku lokalnym, ale również i jako przedmiot obrotu handlowego z innymi społecznosciami.

Kiedy wody rzek były spokojne, przekraczanie ich nie stanowiło problemu. Jednak nie zawsze można było korzystać z pomocy brodów. Z pomocą przyszła żegluga promowa (w poprzek koryta) jak i żegluga śródlądowa (wzdłuż cieku wodnego). Tak duże zainteresowanie rzeką tworzyło również i konflikty. Rozwiazano je budując śluzy ułatwiajace pokonywanie wznoszonych progów wodnych dla uzyskania właściwego poziomu wody w korycie, niezbędnego nie tylko do napędu kół wodnych, ale również i żeglugi barek.

Szczególnie bogaty rozwój infrastruktury urządzeń obsługi żeglugi śródlądowej i przemysłu nastąpił po włączeniu całego obszaru Odry w ręce jednego już władcy - króla Prus, Nastąpiło to około roku 1740 i od tego czasu można mówić o bardzo przemyślanej poliyce wodnej tego obszaru. Niestety, po II wojnie światowej doszło do potężnego rozdziału między polityką i racjonalnością korzystania ze środowiska a niechklujstwo zarządzania doprowadziło do dewastacji tego obszaru. Protest sierpniowy z 1980 roku początkowo dawał nadzieję na wprowadzenie racjonalnej i kompleksowej polityki gospodarczej, jednak po roku 1990 okazało się, że Odrę, przynajmniej we Wrocławiu najlepiej jest zasypać piaskiem a uzyskane tereny sprzedać jako działki budowlane.

Dodatkowo wyłączenie z eksploatacji śluzy w Brzegu Dolnym podzieliło Odrę na dwa odcinki, pomiędzy któymi nie ma połączenia żeglugowego. A jeżeli coś jeszcze działa zgodnie z pierwotną definicją, to jest to zasługą miłośników racjonalnego korzystania z zasobó przyrodniczych środowiska.

Zapraszam do wnoszenia kolejnych tekstów-cegiełek, któe złożą sie na kompleksowe przedstawienie podtencjału produkcyjnego naturalnego środowiska rzeki Odry wraz z całą siecia jej dopływów i potencja łu gospodarczego tego obszaru w skali międzynarodowej.

 

 

 

 

 

 

Raku
O mnie Raku

pasjonat prawdy i natury

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Rozmaitości