Szczecin jest miastem, które znajduje się na pograniczu nie tylko dwóch państw - Polski i Niemiec, ale też znajduje się na granicy rzeki - jako cieku śródlądowego oraz zalewu z dostępem na morze Bałtyckie. Takie położenie pozwoliło na wybudowanie tutaj dużego ośrodka przeładunkowego, do którego mogły wpływać statki pełnomorskie. Takie poożenie wiązało się również z zapewnieniem dojazdu szlakami kolejowymi i drogowymi a samo miasto stało się dużym składem towarowym,
Najstarcze ślady osadnictwa sięgają nawet VIII wieku. Nie można jednak wykluczyć, że jeszcze nie odnaleziono wszystkich śladów minionej przeszości. Istniejący zamek książąt słowiańskich sięga nawet IX wieku. Z przynaeżnością państwową bywało różnie, ale nie ma wątpliwości co do jego przynalezności do Polski jeszcze w okresie rządów Mieszka I.
Miasto jest położone bardzo nisko względem poziomu morza i dlatego jego spora część to obszary zalane wodą. Wywołuje to określone skutki, między innymi dużą wilgotność powietrza oraz wyższe temperatury średnie zimą i niższe w okresie letnim. Miasto jest rozbudowane w charakterystyczny, gwiaździsty sposób, z zachowaniem znacznej powierzchni terenów zielonych.
Znajdujący tutaj doskonałe warunki przemysł stoczniowy zlikwidowano. Pozostał więc system bazujący na obsłudze handlowej. Bliskość morza, która była atutem miasta, straciła na znaczeniu z uwagi na istotne zmniejszenie zapotrzebowania na transport wodny. Polityka likwidacji wykorzystania zasobów energetycznych Polski odbiła się na portach Szczecina spadkiem wykorzystania transportu wodnego i tym samym zaprzestało produkcji wiele firm obsługujących żeglugę śródlądową oraz morską. W obecnej sytuacji pozostaje rekultywacja zasobów poprzemysłowych i wykorzystanie ich w sposób niekonwencjonalny a nawet poprzez fizyczną likwidację obiektów. W mojej ocenie gospodarka wiąże się z zatrudnieniem a liczne miejsca pracy stanowią źródło utrzymania rodziny - co z kolei jest działaniem stymulującym różne usługi na rzecz społeczeństwa. Jeżeli nie będzie lokalnego przemysłu wytwórczego, musi nastąpić gospodarcza stagnacja a cena usług musi mieścić się w granicach siły nabywczej społeczeństwa. Likwidacja stanowisk pracy podnosi koszt utrzymania rodzin pozostających w swoim środowisku. Ograniczenie poziomu życia wymuszone brakiem zatrudnienia lokalnej społeczności powoduje wzrost kosztów utrzymania i taki stan trwa do granicznego okresu między poziomem życia a ofertą pracy w innych społecznościach.
Póki co, możemy podziwiać zabytki przeszłości i mieć nadzieję na lepsze.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Szczecin_ul_Jagiellonska_rowerzysci.jpg
Rowery na ulicach miast staja się coraz powszechniejszym środkiem transportu. Pozwalają zaoszczędzić niemałe kwoty w budżecie rodziny pozbawionej pracy.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Wik_22_Szczecin_Pa%C5%82ac_Sejmu_Stan%C3%B3w_Pomorskich.jpg
Istniejące w mieście obiekty są dowodem rozwok\ju miasta pzez wieki. Mimo, że były przebudowywane i adaptowane do spełniania określonych w różnym czasie zadań, są materialnym dowodem poziomu kultury technicznej minionych pokoleń.
Warto pamiętać, że miasto jest siedzibą wyższych uczelni i ma ogromne tradycje przemysłowe. Odpowiednie zarządzanie polityką państwa powinno zapewnić racjonalne wykorzystanie tego potencjału.
Inne tematy w dziale Rozmaitości