Czarne skrzynki FDR koloru pomarańczowego są w samolotach mocno zamocowane w ogonie ; gdyż z reguły stopień zniszczeń ogona jest najmniejszy i występują w tym fragmencie najmniejsze przeciążenia. Nigdy przy zderzeniu z podłożem "o małej energii"- jak to prawidłowo zaklasyfikował dr Lasek - czarna skrzynka nie wypadnie, gdyż przeciążenia w ogonie i zniszczenia są zbyt małe.
Poniżej podaję 2 przykłady:
Pierwszy to katastrofa o energii zderzenia znacznie wyższej niż w Smoleńsku.
Samolot Boeing -707 spadł tuż po starcie po osiągnięciu wysokości rzędu 100m, po awarii silnika ( odpadła część obudowy) nagle przekręcił się na bok i spadł przechylony o kąt ok. 90 stopni.O sile uderzenia świadczy wielkość kraterów jakie powstały w miejscu upadku samolotu:
there were two main ground impact marks each measuring about 10 m
long, 3 m wide, and 1.5 m deep
były dwa główne ślady w podłożu mające wymiary: długość ok. 10m.szerokość ok 3m , głębokość ok 1,5m.
Pomimo tak dużej siły zderzenia skrzynkę znaleziono w ogonie w miejscu jej zamocowania.
https://www.gcaa.gov.ae/en/ePublication/admin/iradmin/Lists/Incidents%20Investigation%20Reports/Attachments/12/2009-Final%20Report%20B707%20-%20ST-AKW%20%20-%20Report%2010%202009.pdf
Drugi przykład :
Porównanie zdjęć miejsc znalezienia czarnych skrzynek w katastrofie IŁa-76 na wyspie Timor
i Tu-154 w Smoleńsku.
Katastrofa IŁ-76 na wyspie Timor; parametry zderzenie podobne -(zniszczenia kadłuba głównie wskutek silnego pożaru.)
i czarna skrzynka Tu-154 w Smoleńsku- znaleziona w błocie...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Katastrofa lotu TransAsia Airways 235
https://www.asc.gov.tw/upload/acd_att/04_Flight%20Recorders%20.pdf
FDRDamage and Disassembly
The FDR was recovered by ASC Go-team at the tail section of main wreckage at 1605 hrs on Feb. 4th.