Wydarzenia po wyzwoleniu Buchenwaldu:
[Korespondencja z Eli Wieselem na temat jego wspomnień Night i tego, jak relacja
różni się znacznie w zależności od wersji językowej]
[PYTANIE DO ELI WIESELA]: „... ALE jidysz [Un di velt, twoja wczesna wersja Nocy]
kontynuuje:„ Wczesnym rankiem następnego dnia żydowscy chłopcy uciekli do
Weimaru, aby ukraść ubrania i ziemniaki. I gwałcić niemieckie dziewczęta [un tsu
fargvaldikn daytshe shikses]. Historyczne przykazanie zemsty nie zostało spełnione.
"
W języku francuskim fragment ten brzmi: „Le lendemain, quelques jeunes gens
coururent à Weimar ramasser des pommes de terre et des habits - et coucher avec
des filles. Mais de vengeance, pas trace”.
WieselOr, w angielskiej wersji Stelli Rodway: „Następnego ranka niektórzy
młodzieńcy udali się do Weimaru po ziemniaki i ubrania - i przespali się z
dziewczynami. Ale zemsty to nie znak”.
Opisanie różnic między tymi wersjami jako stylistycznej przeróbki oznacza
pominięcie zakresu tego, co jest tłumione we francuskim. Un di velt przedstawia
krajobraz po Holokauście, w którym żydowscy chłopcy „uciekają”, aby kraść zapasy
i gwałcić niemieckie dziewczęta; Noc wydobywa z tej sceny bezprawnej zemsty
znacznie bardziej niewinny obraz następstw wojny, w której młodzi mężczyźni udają
się do najbliższego miasta w poszukiwaniu ubrań i seksu.
W jidysz ocaleni są wyraźnie określani jako Żydzi, a ich ofiary (lub planowane ofiary)
jako Niemcy; we Francji to tylko młodzi mężczyźni i kobiety. Narrator obu wersji
potępia żydowskie zaniechanie zemsty na Niemcach, ale ta porażka oznacza coś
innego, gdy jest emblematowana, jak to jest w jidysz, gwałtem niemieckich kobiet.
Z języka jidysz wynika, że gwałt jest frywolnym zaniedbaniem obowiązku wypełnienia
„historycznego przykazania zemsty”; przypuszczalnie wypełnienie tego obowiązku
wymagałoby uzgodnionego i publicznego aktu odwetu z jasno określonym celem. Un
di velt nie wyjaśnia, jaką formę może przyjąć ta kara, a jedynie, że jest
usankcjonowana - a nawet nakazana - przez żydowską historię i tradycję.
Naomi Seidman, Elie Wiesel and the Scandal of Jewish Rage, Jewish Social Studies:
History, Culture, and Society, jesień 1996, tom 3, numer 1.