Zacznę od końca
Na wrakowisku znaleziono panel ze wskaźnikami położenia statecznika poziomego, steru wysokości oraz klap i kontrolkami stanu podwozia (fot. faktysmolensk.niezniknelo.pl)
Fot.1. Zdjęcie z galerii dr Laska. Wskaźniki z kokpitu Tu 154 101
Jak widzimy wskaźniki są przykręcone do maskownicy wkrętami pod śrubokręt płaski. Spróbujmy zestawić wygląd tej części z wrakowiska z analogicznym elementem z kokpitu przed wypadkiem.
Ładne zdjęcie 101 zostało zrobione 16.03.2010 przez pana Tomasza Karasinskiego podczas sesji dla spotterów. Niestety interesujące nas szczegóły nie są łatwo dostrzegalne.
Fot.2. Kokpit 101 w dniu 16.03.2010 (po remoncie). Jest dostępne na tej stronie.
Popatrzmy na wskaźnik położenia statecznika poziomego i steru wysokości.
Fot.3. Zbliżenie na interesujący nas fragment przyrządów.
Wygląda, że druga cyfra wskazana strzałką to jest raczej 7 a nie 2, 3, 5 – brak dolnego ogonka.
Wróćmy na wrakowisko i zobaczmy co da się zobaczyć na uszkodzonym wskaźniku
Fot.4. Zestawienie oznaczeń na skali.
W rozbitym wskaźniku za dwójką na pewno nie stoi siódemka, może być 3, 5 lub 9.
Ta siódemka nie jest taka pewna, więc spróbujmy zastosować jakieś narzędzie, które może poprawi czytelność obrazu.
Fot.5. Powiększenie fragmentu zdjęcia z fot.2.
Po powiększeniu i zrobieniu negatywu oraz lekkiej korekty barw siódemka raczej wygląda na siódemkę.
Ujawnił się też charakter śrubek. Maja one główki pod śrubokręt krzyżakowy. To jest pewne na 100%.
I jaki stąd wniosek można wyciągnąć? No?
Żeby nie było że się nie starałem przedstawię jeszcze zdjęcie 101 z 24 września 2008 zrobione w Newburgh - Stewart International (AFB) (SWF / KSWF) w New York przez pana Gordon Gebert Jr .
Rys.6. Kokpit 101 we wrześniu 2008. Zdjęcie dostępne pod tym linkiem
Zapewne pomiędzy tą datą a czerwcem 2009 samolot nie przechodził jakiś zmian, np. wymiany śrubek w panelach czy malowania sterownicy.
Po powiększeniu i zrobieniu negatywu zobaczmy co tam w śrubkach i wskaźniku piszczy.
Rys.7. Powiększenie fragmentu zdjęcia z fot.6.
Na wskaźniku jest 25 albo 23 co by się zgadzało ze smoleńskim znaleziskiem. Natomiast śrubki jak widać mają łby pod wkrętak krzyżakowy. Należy założyć, że podczas remontu nie wymieniano śrubek na takie z łebkami prostymi. Z resztą na fot.2. (po remoncie) też są krzyżaczki.
No i jaki wniosek?
Pójdźmy jeszcze dalej, a co będziemy sobie żałować. Na S24 jest specjalista analityk od katastrofy smoleńskiej i na chwilę oddajmy mu głos.
Manek, bo o nim mowa, napisał notkę (http://kenam.salon24.pl/730369,2-rodzaje-duzych-srub-na-deskach-pilotow-w-kokpicie) o wskaźniku i śrubkach, która kłóci się z moimi spostrzeżeniami. Ponieważ jest to niezły gościu w te klocki, więc zobaczmy co przedstawił w tej materii.
Na zdjęciach porównuje kokpit 101 z marca 2009 do marca 2010. Ciekawie wygląda zapasowy sztuczny horyzont znaleziony na wrakowisku.
Rys.8. Horyzont zapasowy ze śrubkami. Zdjęcie z raportu MAK(manek ©).
Po pierwsze ma wkręcone śrubki i do tego z łbem na wkrętak płaski. Sprawę obecności śrubek wielki manek tłumaczy tym, że wyszły one z maskownicy, bo były w niej za duże otwory. Podpiera się zdjęciem z takim opisem:
Patrz (101-ka przed remontem):
Fot.9. 101 z 2009, horyzont zapasowy – mocowanie(manek ©). Ciekawe skąd to zdjęcie?
To jest dobre, robili remont i zostawili taką partaninkę. Ale czy na pewno? Mamy przecież zdjęcie 101 z 09.2008 też z przed remontu. Od razu daję w negatywie, co by śrubki było lepiej widać.
Fot.10. 101 z 09.2008 sztuczny horyzont zapasowy w negatywie.
Są to inne śrubki (krzyżowe). Czyżby pomiędzy 09.2008 i 2009 (nie wiem z jakiego miesiąca jest fot.9. manka) rozrajbowano maskownicę i wymieniono śrubki. Sprawa jest dodatkowo dziwna, bo manek zamieszcza jeszcze takie zdjęcie:
Fot.11. Zestawienie manka: marzec 2009 - marzec 2010(manek ©).
Na górnym zdjęciu z 03.2009 widać kawałek sterownicy (wolantu) w kolorze kremowym. To jest ciekawostka, bo w 09.2008 była brązowa (fot.6) Czyżby komuś tak się kolor brązowy nie podobał, że przemalował nie czekając na zbliżający się remont? Może i tak było. Wszystkie śrubki mocujące przyrządy są na wkrętak prosty a w 2008 były krzyżowe. Też wymienili?
Fot.12. Widok na śrubki o łbach prostych 03.2009(manek ©).
Fot.13. 101 z 09.2008 - podobny fragment konsoli z przyrządami jak na fot.12 – śrubki krzyżowe.
Na razie to by było tyle. Może szanowni goście sami napiszą wnioski w komentarzu, bo ja już nie chcę słuchać różnych epitetów pod swoim adresem.
Ps.
Fragment notki dzięki 3zet.