Pirogronian Pirogronian
610
BLOG

Ile jest klasyki w kwantach?

Pirogronian Pirogronian Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 36

[Dzięki uprzejmości Antonin'a Eddi'ego i innych.]

Oczywiście ja jestem przekonany, że to sama klasyka, podobnie, jak obie Teorie Względności. Ale rzecz w tym, co o tym sądzą bardziej poważane niż ja (i moi "idole", jak twoerdzą niektórzy) instytucje i osoby. Oraz, dlaczego tak twierdzą.

Jakiś czas już temu, może dobre pół roku, rzucił mi się w oczy artykuł na Physics Wolrd, zatytułowany Związane kropelki symulują efekt Zeemana. Artykuł pochodzi z 2012 roku, sam odkryłem go dawno, ale dopiero teraz przetłumaczyłem, wraz z większością komentarzy, i mogę się do niego odnieść.

W artykule omawiany jest eksperyment przeprowadzony przez naukowców we Francji, będący w rzeczywistości jendym z wielu eksperymentów, mających na celu zbadanie istnienia klasycznych odpowiedników efektów kwantowych. Jak donosi artykuł, eksperymentalnie odtworzono już wiele zjawisk, takich jak dyfrakcja cząstek na kryształach, eksperyment z podwójną szczeliną, tunelowanie i promieniowanie Hawkinga.

W eksperymentach we Francji użyto powierzchni cieczy (oleju) i kropel wody jako cząstek. Odtworzona sytuacja bardzo dobrze odpowiadała tzw interpretacji fali pilotującej, stworzonej przez Bohma i de Broglie (jako alternatywa dla interpretacji kopenhaskiej, odrzucajacej fizyczność fal kwantowych). Zaznaczono, że interpretacja taka byłaby odpowiedzią na naturę dualizmu korpuskularno falowego.

W komentarzach pojawiło się kilka ciekawych stwierdzeń. Ja osobiście zwróciłem uwagę na dwie kwestie - naturę energii drgań, dostarczanych z zewnątrz do miski z płynem, oraz ich możliwe pochodzenie w realnym świecie. W komentarzach zasugerowano, że wibracje, dostarczane z zewnątrz w eksperymencie, mogą być generowane przez same czastki, które mogą odpowiadać pewnego rodzaju solitonom. Jeden z komentatorów zapopronował nawet sferyczną falę stojącą, jako odpowiednik takiego solitonu. Oczywiście taka struktura jest dokładnie tym modelem, na który powołał sie Milo Wolff, jako wyjaśniający za jednym zamachem przekształcenia Loretnza oraz falowe efekty materii, jak falę de Broglie.

Jednym słowem, eksperymenty z klasycznymi obiektami zdają się potwierdzać, że w rzeczywistości mechanika kwantowa jest u swoich podstaw jak najbardziej klasyczna, a uniwersalna substancja budulcowa Wszechświata - eter - istnieje na prawdę. Jednak od mało rozreklamowanych eksperymentów do oficjalneg przyznania się, że tak jest, droga jest jeszcze bardzo daleka. Czy tego doczekamy? :-)

Pirogronian
O mnie Pirogronian

Drogi czytelniku. Nie chcę, żeby dochodziło miedzy nami do nieporozumień. Nie publikuję tutaj wiedzy objawionej. Jedyne, co robię, to mieszam w informacyjnym tyglu i wyławiam co ciekawsze moim zdaniem kawałki. Nawet, jeśli wykazuję się przy ich prezentacji dużym zaangażowaniem, to pamiętaj, że jestem w większości dziedzin tylko amatorem. Dlatego, mimo, że celowo nie wprowadzam nikogo w błąd, to pamiętaj, że... ...jesteś ciekaw, czy mam rację, to sam sprawdzaj informacje. Pozdrowionka :-P

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie