Nie tak dawno temu logowanie odciskiem palca czy skanem twarzy wydawało się rozwiązaniem odległym, zarezerwowanym tylko dla nielicznych. Dziś staje się standardem w bankowości mobilnej. Wszystko dlatego, że pomysłowość i agresywność działania cyberprzestępców nie zna granic i zabezpieczenia, które jeszcze niedawno wydawały się skuteczne, dzisiaj nie stanowią dla złodziei żadnej przeszkody. Trudno więc się dziwić, że boimy się włamania na konto bankowe i coraz częściej korzystamy z zaawansowanych zabezpieczeń.
Polacy doceniają przede wszystkim szybkość i wygodę korzystania z tej metody uwierzytelniania – wystarczy jeden gest, aby uzyskać dostęp do aplikacji. Nie bez znaczenia jest także poczucie bezpieczeństwa, jakie daje ta forma zabezpieczenia danych.
Biometria coraz bardziej popularna
Z danych Santander Consumer Banku wynika, że ponad połowa (58 proc.) użytkowników aplikacji bankowych korzysta z biometrii, w tym 27 proc. wykorzystuje ją do logowania, 6 proc. do zatwierdzania płatności, a jedna czwarta do obu tych czynności. Dla 4 proc. Polaków to rozwiązanie jest niedostępne w mobilnej bankowości, a kolejne 4 proc. chciałoby jej używać, ale nie wie jak. Istnieje także spora grupa – 35 proc. – która z tej funkcji nie korzysta.
Biometria jest szczególnie popularna wśród młodszych klientów – w grupie 18–29 lat już siedmiu na 10 (71 proc.) Polaków z niej korzysta. Jednocześnie, wśród pięćdziesięciolatków zadeklarowało tak jedynie 51 proc. ankietowanych i jest to najniższy wynik ze wszystkich grup wiekowych. W tym przedziale, podobnie jak w przypadku seniorów 60+, najwięcej osób deklarowało, że nie korzysta z odcisków palca czy skanu twarzy – po 38 proc. Dane sugerują więc, że to przede wszystkim młodsze pokolenia napędzają zmiany w sposobie korzystania z bankowości mobilnej.
Młodzi wybierają biometrię
- Widzimy, że biometria cieszy się popularnością, szczególnie wśród młodych użytkowników. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Polaków zamieszkujących największe metropolie w kraju. Już blisko sześciu na dziesięciu (58 proc.) mieszkańców aglomeracji powyżej 250 tys. ludności deklaruje, że korzysta z tych udogodnień. Wyniki pokazują także subtelną różnicę w podejściu kobiet oraz mężczyzn. Korzysta z nich bowiem 56 proc. pań oraz 59 proc. panów – komentuje Marcin Bednarczyk, Product Owner z Centrum Rozwoju Bankowości Mobilnej i Akwizycji Klienta z Santander Consumer Banku.
Badanie potwierdza, że dla większości Polaków nowoczesne rozwiązania w instytucjach finansowych to dziś coś oczywistego. Aż 87 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że ich bank jest nowoczesny i cyfrowy. Odmiennego zdania jest zaledwie 8 proc. ankietowanych. Co ciekawe, stopień zaawansowania technologicznego rozwiązań oferowanych przez bank bardziej pozytywnie oceniają starsi uczestnicy badania – 92 proc. 50+ oraz 89 proc. seniorów w wieku 60+. Wśród młodszych Polaków ten odsetek oscylował w granicach 83-84 proc.
Sprawnie i wygodnie
– Użytkownicy przyzwyczaili się dziś do tego, że wiele spraw da się załatwić szybko i wygodnie. Biometria idealnie wpisuje się w ten trend – już od momentu otwarcia aplikacji pozwala ominąć długie hasła i daje natychmiastowy dostęp do konta. Dzięki tej metodzie nasi klienci mogą niemal od razu po sięgnięciu po telefon sprawdzić harmonogram spłat, historię transakcji czy wygodnie spłacić kartę lub ratę za 0 zł. To właśnie połączenie prostoty i bezpieczeństwa sprawia, że bankowość mobilna zyskuje coraz większe zaufanie – podkreśla Marcin Bednarczyk.
Z artykułu dowiesz się:
- Ponad połowa Polaków (58 proc.) korzysta z biometrii w aplikacjach bankowych, najczęściej do logowania i zatwierdzania płatności
- Największą popularnością ta metoda cieszy się wśród młodych osób w wieku 18–29 lat – korzysta z niej aż 71 proc. z nich
- Z biometrii częściej korzystają mężczyźni (59 proc.) niż kobiety (56 proc.), a także mieszkańcy dużych miast
- Polacy doceniają przede wszystkim szybkość, wygodę i poczucie bezpieczeństwa, jakie daje logowanie odciskiem palca lub skanem twarzy
Fot. zdjęcie ilustracyjne/Unsplash
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Technologie