Sąd Apelacyjny w Warszawie utrzymał decyzję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o nałożeniu na TVN S.A. kary w wysokości 6 tys. zł za emisję niedozwolonej reklamy alkoholu. Chodziło o materiał w TVN24 dotyczący imprezy kulinarnej sponsorowanej przez producenta win. Kara, choć symboliczna, jest o tyle dotkliwa, że rację według sądu miał regulator, który w kręgach rządowych określany jest jako "stronniczy" i "opanowany przez PiS".
Sprawa dotyczy materiału wyemitowanego na antenie TVN24, który informował o wydarzeniu kulinarnym „W poszukiwaniu prawdziwego smaku”. Jak ustaliła KRRiT, imprezę sponsorował producent win, a sposób przedstawienia sponsora w materiale – zdaniem Rady – wykraczał poza dozwolone informowanie i miał charakter reklamy napoju alkoholowego, co jest zabronione przez ustawę o radiofonii i telewizji.
Pięć lat procesu
W grudniu 2020 roku stacja odwołała się od decyzji ówczesnego przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego, jednak po kilku latach sprawa zakończyła się niekorzystnie dla nadawcy. Sąd Apelacyjny w Warszawie uznał, że decyzja o nałożeniu kary była jednak zasadna.
Obecna szefowa KRRiT dr Agnieszka Glapiak wyjaśniła, że wyrok potwierdza przyjętą przez Radę interpretację przepisów dotyczących ograniczania promocji alkoholu. – Wyrok Sądu Apelacyjnego potwierdza wykładnię przepisów chroniących odbiorców przed nieuprawnioną promocją napojów alkoholowych. Pojęcie reklamy alkoholu należy interpretować szerzej, ze względu na potrzebę ograniczania spożycia alkoholu i kształtowania postaw prozdrowotnych – powiedziała Glapiak.
W uzasadnieniu sąd wskazał, że już od pierwszych ujęć analizowanego materiału widać, iż dotyczy on wina – pojawiały się beczki, winnice i logo producenta, co mogło wywołać u widzów pozytywne skojarzenia z marką alkoholową.
Znaczenie wyroku ws. reklamy alkoholu
Z kolei biuro prasowe TVN w rozmowie z serwisem Press.pl potwierdziło, że stacja rozważa złożenie skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego. - Analizujemy pisemne uzasadnienie wyroku i zastanawiamy się, czy złożyć skargę kasacyjną - odparto. Na razie nie wiadomo, czy TVN zdecyduje się na dalsze kroki prawne.
Wyrok ma o tyle ważne znaczenie dla mediów, że nawet pośrednie formy promocji alkoholu, np. poprzez sponsorowanie wydarzeń kulturalnych czy kulinarnych, mogą zostać uznane za reklamę, jeśli sposób ich prezentacji sugeruje promowanie konkretnego produktu.
Fot. Siedziba TVN/Wikipedia
Red.
Inne tematy w dziale Kultura