Aprioryczne założenie, że nie ma Boga powoduje karłowacenie intelektualne, gdyż nie poszukuje się rozwiązania kwestii związanej z istnieniem, bądź nieistnieniem Boga, tylko daje się od razu negatywną, a do tego bezdowodową, odpowiedź.
To, że Bóg istnieje, nie ulega wątpliwości( zob. „Bóg istnieje- prawda czy fałsz”), niestety nie dla wszystkich. Ateizm jest o tyle sprzeczny i niespójny, że posługując się pozornie racjonalnym myśleniem, działa wybiórczo. Używa argumentacji naukowej, negując jednocześnie podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Gdyby Boga nie było, nie mogłoby zaistnieć pytanie o Niego.
Rodzą się zasadnicze pytania o znaczeniu fundamentalnym dla każdego człowieka, włącznie z ateistami czy agnostykami:
- Czy gdzieś są zawarte informacje od samego Boga?
- Skoro jest, to, jaki jest?
- Czy Żydzi mogli mieć konkretne informacje o istocie Boga w Starym Testamencie, że jest Tójjedyny, czyli jest Trójcą Świętą?
- Kim jest Jahwe?
- Czy Stary Testament wyraźnie stwierdza, że Bóg jest Tójjedyny, czyli czy jest Trójcą Świętą?
Informacje o Bogu.
W historii ludzkości najwięcej wydań ma Nowy Testament. Jeśli to byłaby nic nieznacząca księga, to raczej nie dominowałaby na płaszczyźnie literatury pod względem liczby publikacji. Ponadto zawiera ponadczasowe wartości i wskazówki, które nigdy się nie zdezaktualizowały. Ponieważ jest połączona w sposób istotny ze Starym Testamentem, którego wszystkie proroctwa się wypełniły lub wypełniają, to racja dostateczna, by na tych dwóch księgach bazować.
Jaki jest Bóg?
W starym Testamencie jest konkretna informacja.
„A wreszcie rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi!” (BT Rdz 1,26, )
Wnioskować z tego zapisu możemy, że:
- Bóg jest „osobą”, gdyż człowiek jest osobą i jest pod jakimiś względami do nas podobny,
- nie jest jedyny, choć jest jeden, gdyż przemawia w liczbie mnogiej „Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam”.
Trójca Święta.
Trójjedyność polega na tej samej naturze i odrębności osób boskich. To oznacza, że jest jeden Bóg o tożsamej naturze trzech niezależnych osób.
To, że osoba Boga nie jest jedna, stwierdza przytoczony werset. Skąd, zatem liczba trzy?
.
„Powiedział jeszcze Pan: Jestem Bogiem ojca twego, Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba. Mojżesz zasłonił twarz, bał się bowiem zwrócić oczy na Boga”.(Wj 3:6)
Wnioski płyną następujące:
- „Jestem Bogiem ojca twego”- tu zwrot „ojca twego” w sposób alegoryczny odnosi się do jednakowości natur, w sensie bytowości, ojca Mojżesza, Amrama i jego syna oraz już wskazuje na zrodzenie, gdyż Amram nie stworzył Mojżesza.
Następnie wymienione są w pełni odrębne osoby. Kim one są?
Kluczem jest tu Nowy Testament, bez którego nie da się poprawnie odczytać Starego Testamentu( Jn 14,10- Ja w Ojcu, a Ojciec we mnie= odczytaj ST na podstawie NT oraz NT na bazie ST).
- „Bogiem Abrahama” – ofiara z syna, alegoria Boga Ojca,
- „Bogiem Izaaka”- składany, jako ofiara, alegoria,
-„i Bogiem Jakuba”- nadanie nowego imienia, gdyż Jakub dostaje imię Izrael.
Dodatkowo, jest pewien rodzaj analogii, nieznany powszechnie, gdzie tłumaczenie Biblii na dany język narodowy, zawiera poprawność odczytania danego i konkretnego urywka Pisma Świętego, która nie wystąpi to w innych przypadkach. Chodzi tu zasadniczo o język, w którym Jezus mówił do siostry Faustyny Kowalskiej.
W stwierdzeniu „i Bogiem Jakuba” znaczący jest spójnik „i”, czyli czynnik pokazujący jednoczesność występujących trzech osób oraz odwołujący się do tej samej ich natury.
Kolejnym przykładem na Trójjedyność jednego Boga, zawartym w Torze jest werset 14. z rozdziału trzeciego Księgi Wyjścia, który brzmi:
„ Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: JESTEM, KTÓRY JESTEM. I dodał: Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was”.
JESTEM- słowo oznaczające bezczasowe trwanie, Bóg Ojciec,
JESTEM- Bóg, Syn Boży ze względu na tożsamość tych słów, którą alegorycznie pokazuje tożsamość Ojca i Syna NT (jn 14,10)
Ponadto Jezus z Nazaretu szereg razy nazywa się imieniem „JESTEM” ( Jn 6,20; Jn 8,24; Jn 8,28; Jn9,9).
KTÓRY- Bóg Duch Święty, który jakby spaja Testament Ojca (Stary) i Testament Syna (Nowy) i jest źródłem jego zrozumienia.
Jahwe.
JHWH tetragram imienia Boga. Nie ma tu samogłosek, stąd czy powiemy Jahwe czy Jehowa możemy się pomylić. Czy zatem wiemy, kim jest JHWH i jak się poprawnie wymawia jego imię, imię Boga?
Według Tory, Mojżesz rozmawiał z JHWH „twarzą w twarz” (Wj 33,11). Gdyby Bóg nie był Trójjedyny, należałoby uznać niespójność Starego i Nowego Testamentu, gdyż NT mówi wyraźnie:
„ Boga nikt nigdy nie widział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, /o Nim/ pouczył”. (Jn 1:18)
Zatem, którą z osób boskich widział Mojżesz? Odpowiedź na postawione pytanie daje ST:
„ A oto Pan stał na jej szczycie i mówił: Ja jestem Pan, Bóg Abrahama i Bóg Izaaka. Ziemię, na której leżysz, oddaję tobie i twemu potomstwu”.
(Rdz 28:13)
- A oto Pan stał na jej szczycie i mówił: Ja jestem Pan- osoba boska na razie nieznana,
- Bóg Abrahama i Bóg Izaaka- Abraham i Izaak łącznie wymienieni wiążą się z: ofiarą złożoną z mężczyzny, barankiem w zaroślach (cierniach) i aniołem ( alegoria Ducha Świętego), który nie dopuszcza do śmierci.
Powyższe tworzą analogię do osoby Jezusa Chrystusa i zapewniają logiczna spójność pomiędzy Nowym a Starym Testamentem.
ST to opowieść o Jezusie przedstawiona przenośniami i metaforami. Odczytywanie go dosłownie jest kompletnym nieporozumieniem.
Konstatując, JHWH to nikt inny jak Jezus Chrystus.
(Na podstawie przemyśleń własnych, które niekoniecznie do końca są zgodne z nauczaniem Kościoła Katolickiego, jedynego prawdziwego dziedzica Mojżesza i Jezusa z Nazaretu.
„Lepiej błądzić szukając, niźli nie szukając zbłądzić”).
z www.plonszczanin.pl dział Religia
Inne tematy w dziale Rozmaitości