3 obserwujących
18 notek
63k odsłony
  1010   0

Franczyza łączy polskich przedsiębiorców

Żabka jest liderem franczyzy w Polsce. Fot. Żabka Polska
Żabka jest liderem franczyzy w Polsce. Fot. Żabka Polska

W Polsce już ponad 83 tysiące przedsiębiorców wybrało licencję jednej z 1300 działających u nas sieci franczyzowych – podaje raport firmy konsultingowej PROFIT i portalu Franchising.pl. Wśród nich najpopularniejszym biznesem w sektorze handlu są sklepy spożywcze. A Kreatorem Trendów Rynkowych jest Żabka Polska – uznało jury Retail Business Awards (RBA), nagrody Wydawnictwa Gospodarczego i Business Centre Club.

Tytuł wręczono Żabce w październiku 2020 roku uznając, że jest firmą, która „miała największy wpływ na kreowanie trendów rynkowych, konsumenckich i produktowych”. – Statuetkami są nagradzane firmy i ich menadżerowie za realnie podejmowane działania, które kreują rzeczywistą wartość dla partnerów biznesowych, dostawców, pracowników, lokalnych społeczności i konsumentów, a także gospodarki i środowiska. Wskazując laureatów poprzez ich przykłady chcemy promować wartości – podkreślała podczas Gali RBA 20202 Anna Potocka-Domin, wiceprezes BCC i Dyrektor Instytutu Interwencji Gospodarczych.

Nagrodą wyróżniono także sklep franczyzowy Żabka przy ul. Hożej w Warszawie. A to tylko jeden z armii polskich przedsiębiorców, jaką są franczyzobiorcy z zielonym logo, która swoją sieć buduje już 22 lata. Dziś ma ponad 6900 placówek prowadzonych przez ponad 5000 franczyzobiorców, obsługiwanych przez pięć centrów logistycznych rozsianych po krańcach Polski. Jest największą siecią wśród tzw. convenience store – czyli niewielkich sklepów spożywczych z towarami na potrzeby bieżące, położonych w dzielnicach mieszkaniowych czy często odwiedzanych punktach – a działających na zasadzie franczyzy.

Zwycięzca handlowej „olimpiady”

Cztery lata temu Żabka rozpoczęła przebudowę swoich placówek, a w latach 2017–2018 marka przeszła transformację: zmieniono logotyp, a dawną żółto-zieloną kolorystykę zastąpiono zieloną. W sklepach pojawiły się drewniane elementy dekoracyjne, nowy układ i rozkład półek. Żabka stopniowo poszerzała swój „asortyment podręczny” o marki własne, dania gotowe i artykuły śniadaniowe, zdrowe i ekologiczne produkty. W wielu punktach powstały stoiska Żabka Café, oferujące kawę i ciepłe przekąski.

Zmiany w placówkach zakończono właśnie w październiku 2020 r. i odtąd wszystkie sklepy Żabka mają identyczne logo i wystrój wnętrza. Dwa lata wcześniej, w 2018 roku, Żabka Polska ogłosiła koncepcję „Sklepu jutra”, mającą usprawnić robienie zakupów i zarządzanie placówkami. Wspiera franczyzobiorcę w prowadzeniu biznesu dostarczając mu nowoczesne rozwiązania technologiczne, m.in.: sztuczną inteligencję pomagająca dostosować sklep do potrzeb klienta, aplikacje frappka dla franczyzobiorców (pomaga w prowadzeniu sklepu: pozwala śledzić rozliczenia, stan sprzedaży oraz otwarcia i zamknięcia kas) oraz lojalnościową żappka dla kupujących.

I ma coraz więcej chętnych, bo też nie wymaga wysokich nakładów na biznes. „Przyszły franczyzobiorca pokrywa koszt około 5 tys. zł – na kupno kasy fiskalnej, towarów i koncesji. Formalnościami, w tym wynajmem lokalu, materiałami reklamowymi, wsparciem IT czy kluczowym zatowarowaniem – zajmuje się Żabka” – wyliczał portal Wp.pl („Franczyza na kryzys? Wybór jest ogromny, ale skąd wziąć na to pieniądze”). W celu zabezpieczenia spółka oferuje standardowe na rynku możliwość podpisania weksla in blanco, gwarancji bankowej czy też kaucji.


Żabka, Salon24

Żabka jest liderem franczyzy w Polsce. Ponad 12 mln Polaków ma Żabkę w odległości 300 m. Proces szkoleniowy ocenia dobrze 95 proc. franczyzobiorców. Ich satysfakcja wzrosła z 60 proc. w 2018 roku do 67 w 2019 roku” – podawał serwis wGospodarce.pl. Sklepy codziennie odwiedza ok. 2,5 mln klientów.

Serwis podkreślał, że „w sieci Żabka jest 1944 franczyzobiorców obecnych w sieci od ponad 3 lat. 1 na 10 sklepów nie osiąga satysfakcjonującego przychodu. Za to odsetek ten wśród sklepów indywidualnych i małych firm na rynku wynosi aż 30 proc. Tylko poniżej 8 proc. franczyzobiorców odeszło od sieci w 2019 roku. (…) Franczyzobiorca »dostaje« w zamian za wejście we franczyzę sklep o wartości 300 tys. zł i towar o wartości 140 tys. zł, co powinno motywować do większej dbałości o podejmowane decyzje związane z zarządzaniem sklepem i księgowością”.

Prowadzący sklep decyduje, ile jakiego towaru zamówi i zatrudnia ludzi, ergo – rozliczanie się z urzędami, m.in. z ZUS i Urzędem Skarbowym. — Nasi franczyzobiorcy są niezależnymi przedsiębiorcami — odpowiadają za zarządzanie sklepem, zarządzanie zapasami, godziny otwarcia czy zatrudnianie pracowników. My wybieramy lokalizację, zapewniamy wyposażenie sklepu, organizujemy dostawy, odpowiadamy za marketing itd. – wyliczał na początku tego roku Adam Manikowski, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych Żabka Polska.

Jak podają przedstawiciele Żabki, odsetek osób wycofujących się z franczyzy jest niski, bowiem rentowność sklepów jest osiągana bardzo szybko. Franczyzobiorcom pomaga przy tym gwarantowany przychód: wcześniej było to 5-6 tys. zł przez pół roku, od niedawna 16 tys. zł przez pierwszy rok.

Lubię to! Skomentuj17 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka