W dniu dzisiejszym w obszernym komunikacie, Naczelna Prokuratura Wojskowa informuje o aktualnym stanie śledztwa dotyczącego katastrofy samolotu Tu-154 M nr 101.
W komunikacie czytamy m.in.:
W dalszym ciągu Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie oczekuje na przekazanie - w ramach międzynarodowej pomocy prawnej - przez Władze Federacji Rosyjskiej, między innymi:
1. szczątków samolotu Tu – 154M nr 101, wraz z rejestratorami parametrów lotu oraz pochodzącymi z niego innymi agregatami i urządzeniami;
2. dokumentacji warunków atmosferycznych (realnych i prognozowanych) na obszarze zdarzenia 10 kwietnia 2010 r.
3. materiałów z zapisu video obiektywnej kontroli pracy Grupy Kierowania Lotami;
4. dokumentacji dotyczącej lotniska „Siewiernyj” w Smoleńsku, jego wyposażenia, osób pracujących na lotnisku 7 i 10 kwietnia 2010 r. (w szczególności członków Grupy Kierowania Lotami);
5. aktów normatywnych regulujących system sprawowania kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Smoleńsk – „Siewiernyj” w odniesieniu do sytuacji z dnia 10 kwietnia 2010 r.
Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie oczekuje na 27 wywołanych w toku śledztwa opinii biegłych, w tym w szczególności:
1. Pracowni Analizy Mowy i Nagrań Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie w zakresie badań fonoskopijnych: a) kopii nagrań urządzenia obiektywnej kontroli pracy Grupy Kierowania Lotami lotniska Smoleńsk - „Siewiernyj”; b) kopii nagrania pokładowego rejestratora dźwięku z samolotu Jak-40; c) odsłuchu i analizy porównawczej zapisu referencyjnego dokonanego przy udziale biegłych w samolocie Tu-154 M nr 102; d) analizy w oparciu o zapis nagrania dźwiękowego z rejestratora fonicznego pochodzącego z samolotu Tu-154 M nr 101 stanu emocjonalnego osób, których wypowiedzi zarejestrowane są na tym nagraniu;
2. Zespołu biegłych psychologów, w zakresie analizy i profilowania psychologicznego osób nieżyjących – członków załogi samolotu Tu-154M nr 101;
3. Katedry Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu w zakresie weryfikacji wniosków, co do okoliczności, przyczyn i mechanizmu zgonu kolejnych 4 ofiar katastrofy, z uwagi na stwierdzone w materiałach sądowo – medycznych przekazanych przez Stronę Rosyjską błędów i nieścisłości w opisie medycznym ciał – po przeprowadzonych ekshumacjach i sekcjach zwłok;
4. Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji w zakresie analizy i badań fizykochemicznych celem stwierdzenia czy na pokładzie samolotu doszło do wybuchu materiałów wybuchowych;
5. Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji w zakresie mechanoskopii i metaloznawstwa, obejmującej m.in. określenie mechanizmu powstania uszkodzeń drewna brzozy, ustalenie w wyniku jakiego działania mechanicznego powstały ślady znajdujące się na zabezpieczonych kawałkach drewna oraz z jakiego materiału wykonane są odłamki znajdujące się w drewnie;
6. Zespołu biegłych powołanych postanowieniem z dnia 3 sierpnia 2011 r. w celu stwierdzenia okoliczności, przyczyn i przebiegu katastrofy samolotu Tu-154 M nr 101 w dniu 10 kwietnia 2010 r., w którego skład wchodzą biegli z zakresu różnych specjalności, w tym m.in. badania wypadków lotniczych, aerodynamiki i mechaniki samolotów, budowy płatowca, pilotażu, szkolenia lotniczego, techniki lotniczej, nawigacji, meteorologii lotniczej, medycyny lotniczej i medycyny sądowej, psychologii lotniczej, prawa lotniczego. Wskazanemu zespołowi biegłych przekazano kilkanaście zagadnień do rozstrzygnięcia, mających fundamentalne znaczenie dla prowadzonego śledztwa. Wydanie tej opinii na pewno nie będzie możliwe przed uzyskaniem pozostałych opinii, bowiem wskazany zespół biegłych wyda swoją kompleksową opinię w oparciu o pełny materiał dowodowy.
Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie oczekuje również na realizację przez władze USA postulatów zawartych we wniosku o udzielenie międzynarodowej pomocy prawnej z dnia 4 stycznia 2013 r., o którym szerzej informowaliśmy w komunikacie z dnia 21 stycznia 2013 r. (opublikowanym na stronie internetowej Naczelnej Prokuratury Wojskowej w zakładce: „katastrofa smoleńska”, w podzakładce: „komunikaty i oświadczenia”).
W dalszej części komunikatu poruszane są zagadnienia zawarte w pytaniach kierowanych do rzecznika prasowego NPW w tym badania nośnika dźwięku magnetofonu pokładowego MS-61B z samolotu Jak-40 przez Instytut Ekspertyz Sądowych w Krakowie.
Inne tematy w dziale Polityka