catrw catrw
264
BLOG

Co to jest Reguła Byrda?

catrw catrw USA Obserwuj temat Obserwuj notkę 7

Co to jest Reguła Byrda?


https://crsreports.congress.gov/product/details?prodcode=RL30862

W kuluarach Senatu USA mówi się, że Republikanie będą korzystać z Reguły Byrda...


Reguła Byrda ogranicza to, co może być zawarte w ustawie budżetowej uzgadnianej w Senacie.

Jej istotą jest zakaz wprowadzania przepisów, które są postrzegane jako "nieistotne" dla budżetu. Reguła Byrda uniemożliwia zatem zawarcie w ustawie ugodowej (uzgodnieniowej) przepisów pozabudżetowych, których zwolennicy mogliby w przeciwnym razie mieć łatwiejszą drogę do uchwalenia.


Zgodnie z Regułą Byrda, przepis jest uważany za sprzeczny, jeśli:

- 1. Nie powoduje zmiany w wydatkach lub dochodach.

- 2. Zwiększa deficyt poza "okno budżetowe".


-3. Wprowadza zmiany do Social Security.


To właśnie z powodu Reguły Byrda ustawodawstwo mające na celu uchylenie i zastąpienie Affordable Care Act (ACA) nie zawiera czysto regulacyjnych zmian na rynkach ubezpieczeniowych, które wprowadziła ACA; takie przepisy naruszałyby zakaz Reguły Byrda dotyczący przepisów pozabudżetowych.

Reguła Byrda skłoniła również Kongres do uchwalania ustaw, które "wygasają" lub tracą ważność w ciągu 10 lat, aby uniknąć zakazu zwiększania deficytu poza okno budżetowe.

 Cięcia podatkowe z 2001 roku są przykładem sytuacji, w której reguła Byrda doprowadziła do włączenia tego typu wygaśnięcia do ustawodawstwa.


Mimo że reguła Byrda obowiązuje tylko w Senacie, może ona powstrzymać Izbę Reprezentantów przed włączeniem do ustawy ugodowej przepisów, które prawdopodobnie naruszą tę regułę i zostaną wykreślone z ustawy w Senacie.

Zgodnie z regułą Byrda, Senatowi zabrania się rozpatrywania spraw obcych w ramach projektu ugodowego, uchwały lub raportu z konferencji w tej sprawie. Definicja tego, co stanowi „obcą materię”, została określona w ustawie budżetowej; kadencja ta jednak podlega znacznej interpretacji ze strony przewodniczącego (powołującego się na członka Senatu). Reguła Byrda jest egzekwowana, gdy senator podnosi kwestię porządkową podczas rozpatrywania projektu ustawy ugodowej lub raportu z konferencji. Jeżeli kwestia porządkowa zostanie utrzymana, naruszający tytuł, przepis lub poprawkę uważa się za naruszony, chyba że jej rzecznik może zebrać większość głosów 3/5 (60) w Senacie, aby odstąpić od reguły.

Przedmiot - na regułę Byrda można się powoływać tylko w przypadku rachunków pojednawczych, poprawek do nich i raportów z konferencji pojednawczej.

Testy reguły Byrda - sekcja 313 (b) (1) Ustawy budżetowej Kongresu określa sześć testów dla spraw, które należy uznać za sprzeczne zgodnie z regułą Byrda. Kryteria mają zastosowanie do przepisów, które:

    • nie powodują zmiany nakładów lub przychodów;

    • powodują zmiany w nakładach lub dochodach, które mają jedynie charakter pomocniczy w stosunku do pozabudżetowych składników rezerwy;

    • znajdują się poza jurysdykcją komisji, która przedłożyła tytuł lub postanowienie o uwzględnieniu środka pojednawczego;

    • zwiększyć nakłady lub zmniejszyć przychody, jeżeli tytuł przepisu jako całość nie spełnia instrukcji uzgadniających senackiej komisji sprawozdawczej;

    • zwiększyć nakłady netto lub zmniejszyć dochody w ciągu roku podatkowego po latach objętych rachunkiem uzgodnieniowym, chyba że tytuł rezerwy jako całość pozostaje neutralny dla budżetu;

    • zawierają zalecenia dotyczące funduszy powierniczych OASDI (zabezpieczenia społecznego).

Wyjątki od reguły Byrda - art. 313 (b) (2) zezwala na wyłączenie niektórych przepisów Senatu objętych regułą Byrda, jeżeli przepisy te zostały zatwierdzone do zwolnienia przez przewodniczącego Senackiej Komisji Budżetowej i członka mniejszości, jak również przewodniczący i rangą członek mniejszości w komisji jurysdykcyjnej. Dozwolone wyjątki to:

    • przepis, który łagodzi bezpośrednie skutki przypisywane drugiemu przepisowi, który zmienia nakłady lub przychody, gdy łącznie te rezerwy powodują zmniejszenie netto nakładów;

    • rezerwa spowoduje znaczne zmniejszenie nakładów lub znaczny wzrost dochodów w latach obrotowych następujących po latach obrotowych objętych rachunkiem uzgodnieniowym;

    • przepis prawdopodobnie ograniczy nakłady lub zwiększy przychody w oparciu o działania, które nie są obecnie prognozowane przez CBO dla celów ewidencyjnych; lub

    • rezerwa taka prawdopodobnie spowoduje znaczące zmniejszenie nakładów lub wzrost przychodów, ale ze względu na niewystarczające dane nie można wiarygodnie oszacować takiego zmniejszenia lub wzrostu.

Skutek punktów porządkowych - Efektem podniesienia punktu porządkowego zgodnie z regułą Byrda jest skreślenie naruszającego przepisu zewnętrznego. W przypadku podtrzymania punktu porządkowego przeciw protokołowi z konferencji Senat może rozpatrzyć kolejne wnioski o zbycie tej części sprawozdania z konferencji, która nie jest przedmiotem postanowienia.

Zrzeczenia się prawa - reguła Byrda nie jest wymuszona samodzielnie. Postanowienie porządkowe musi zostać wniesione w odpowiednim czasie, aby go wyegzekwować. Od reguły Byrda można odstąpić jedynie większością 3/5 (60) głosów Senatu.


..........................................

 Z Bill Heniff, Jr, "The Budget Reconciliation Process: The Senate's "Byrd Rule"", Congressional Research Service, 22 listopada 2016 r.

catrw
O mnie catrw

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka