Rzecznik ZUS Rzecznik ZUS
471
BLOG

ZUS nie PUEka

Rzecznik ZUS Rzecznik ZUS Gospodarka Obserwuj notkę 4

 

ZUS się zmienia i coraz trudniej temu zaprzeczyć. Nowy etap w jego historii rozpoczął się 14 czerwca 2012 r. Kamieniem milowym jest uruchomienie nowego portalu internetowego pue.zus.pl. Nie jest to jednak zwykły portal internetowy.
 
Pue.zus.pl jest sercem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), czyli zestawu nowoczesnych usług dla wszystkich klientów ZUS. Większość spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym do zrealizowania przez Internet – jeszcze niedawno brzmiałoby to jak bajka o żelaznym wilku. A jednak. Dzięki nowej usłudze ZUS bez wychodzenia z domu uzyskać można informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzić wszelkie dane zgromadzone na koncie w ZUS, a ponadto  złożyć i odebrać niezbędne dokumenty oraz rozliczyć składki (moduł ePłatnik).
 
Od czego więc zacząć? Od zarejestrowania się na portalu. W ten sposób otrzymujemy login i wybieramy hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki profilowi uzyskujemy dostęp, trzeba jeszcze osobiście potwierdzić swoją tożsamość w placówce ZUS i dopiero wtedy profil PUE zostaje aktywowany.
Ci, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS. O tym że rejestracja na profilu nie nastręcza wielu problemów świadczą liczby już założonych profili. Do chwili obecnej na pue.zus.pl założono blisko 15 tysięcy profili, z czego zdecydowania większość to profile zaufane.
 
Po rejestracji na pue.zus.pl i uwierzytelnieniu profilu PUE,  każdy użytkownik będzie mógł sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS, śledzić stan swoich spraw, a także otrzymywać powiadomienia za pomocą sms lub e-maila. Dzięki specjalnej funkcjonalności można za pośrednictwem pue.zus.pl zarezerwować wizytę w dowolnej placówce ZUS o dogodnej dla siebie porze. Po przyjściu na miejsce zgłaszamy się do konkretnego okienka.
Profil PUE można spersonalizować zgodnie z indywidualnymi potrzebami.
Osoby pracujące na etacie będą korzystać z Panelu Ubezpieczonego, ale już na przykład pracujący i prowadzący jednocześnie mały biznes skorzystają także z Panelu Płatnika. W tym miejscu przedsiębiorca sprawdzi jakie składki musi zapłacić i czy z żadnymi nie zalega, a także informacje o osobach zgłoszonych przez niego do ubezpieczeń.
 
Dzięki modułowi ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik) poprzez portal pue.zus.pl można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki.
Z kolei świadczeniobiorcy uzyskają informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach (emeryturach, rentach i zasiłkach) oraz możliwość łatwego rozliczenia podatku dochodowego (PIT).
Także tym, którzy nie mają łącza internetowego lub są poza domem albo wolą kontakt bezpośredni, Platforma Usług Elektronicznych ułatwia życie – dzięki usługom telefonicznym i systemowi kierowania ruchem w placówkach ZUS.
 
Z Platformy Usług Elektronicznych można oto skorzystać przy pomocy telefonu, łącząc się z Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Pod numerem 801-400-987 dla tel. stacjonarnych oraz 22 560-16-00 dla tel. komórkowych można zasięgnąć informacji na temat składek i świadczeń, a po uprzednim zalogowaniu się sprawdzić stan indywidualnego konta w ZUS (analogicznie jak w portalu internetowym), zarezerwować wizytę w placówce czy złożyć niektóre wnioski, nie wymagające kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.
 
Platforma Usług Elektronicznych współfinansowana jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach 7 Osi Priorytetowej Społeczeństwo Informacyjne – Budowa Elektronicznej Administracji i Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Koszt całkowity projektu wyniósł 30 mln € (tj. ok. 101 mln zł), z tego 85% dofinansowywane zostało ze środków EFRR (25,5 mln €, tj. ok. 86 mln zł.), natomiast pozostałe 15% stanowiły środki budżetu państwa (4,5 mln €, tj. ok. 15 mln zł).

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka