Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej („Global EV Outlook 2025”), w skali światowej mamy już ponad 5 mln publicznych stacji ładowania. Liderem globalnym pozostają Chiny, w Europie jest nim Holandia. W Polsce, jak wskazują dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, na koniec października br. mieliśmy już ponad 11,3 tys. publicznych punktów ładowania. “Na rozwój rynku warto patrzeć szerzej” – zwraca uwagę ekspert firmy Solidstudio. Spółka została uznana w tegorocznym rankingu Deloitte Fast Technology 500 jako jedna z najszybciej rosnących firm technologicznych w regionie EMEA (Europa, Afryka, Bliski Wschód).
Najlepszy rok w historii elektromobilności w Polsce
Dynamiczny rozwój rynku e-mobility w Polsce w bieżącym roku dotyczy zarówno nowych rejestracji, jak i zagęszczenia sieci ładowania. To ważny czas dla wzmacniania pozycji kraju i regionu Europy Środkowo-Wschodniej w globalnym wyścigu elektromobilności. Według Pawła Małkowiaka, CEO Solidstudio, do masowej adaptacji EV potrzebna jest jednak coraz większa dbałość o solidną architekturę cyfrową.
– Zagęszczenie sieci ładowania musi iść w parze z jej niezawodnością - za ten aspekt odpowiada oprogramowanie. To ono gwarantuje sprawność operacyjną całej sieci i płynność procesu ładowania – wyjaśnia ekspert Solidstudio – Dzięki doświadczeniu zdobytemu w Europie, Ameryce Północnej i Azji mamy mocne podstawy do tego, by stać się ważnym partnerem w tym zakresie dla operatorów i dostawców usług ładowania, a także firm energetycznych oraz paliwowych w Polsce – dodaje.
Cyfrowe rozwiązania dla branży e-mobility wpisują się mocno w potrzeby rynku związane z transformacją energetyczną. Najważniejsze cechy nowoczesnego zarządzania siecią ładowania to, według eksperta Solidstudio, precyzyjne rozliczanie energii, optymalizacja procesu samego ładowania, jak również integracja z systemem zarządzania energią.
Technologia fundamentem innowacji w branży e-mobility
Coraz większym wyzwaniem dla rynku e-mobility staje się zapewnienie niezakłóconego działania i skalowalności systemów zarządzania infrastrukturą. Tymczasem obecnie, spora część operatorów stacji ładowania wykorzystuje przestarzałe systemy. Do najczęstszych wyzwań po stronie operatorów stacji ładowania należą: przerwy w działaniu sieci, brak kompatybilności pomiędzy różnymi rozwiązaniami oraz trudności w integracji ze standardami takimi jak OCPP czy OCPI. Trudnością jest również zapewnienie interoperacyjności, czyli płynnej współpracy systemów odpowiedzialnych za rozliczenia, aplikacje mobilne czy obsługę flot.
– Przestawienie sieci ładowania na nowe oprogramowanie może być wyzwaniem, albo stać się impulsem do dalszego rozwoju operatorów oraz całego rynku e-mobility. Solidstudio niejednokrotnie udowodniło, że przez ten proces można przejść sprawnie, bez zakłóceń dla bieżącej działalności podmiotów, które przez niego przechodzą – mówi Paweł Małkowiak.
Drogę do budowy inteligentnych stacji przyszłości otwiera protokół OCPP 2.1, który został wprowadzony na początku tego roku. Umożliwia on m.in. integrację z systemami V2G (vehicle-to-grid, czyli dwukierunkowe przesyłanie energii między pojazdem a siecią) oraz DER (distributed energy resources, czyli rozproszone źródła energii).
Inne tematy w dziale Technologie