Tatarka Tatarka
745
BLOG

NORWID

Tatarka Tatarka Wiersze Obserwuj temat Obserwuj notkę 48

„Ponad wszystkie wasze uroki,
Ty! Poezjo, i ty Wymowo,
Jeden – wiecznie będzie wysoki:
Odpowiednie dać rzeczy – słowo!”
  CK Norwid, fragment z „Odpowiednie dać rzeczy słowo”

23 maja 1883r zmarł Cyprian Kamil Norwid.
Za rok obchodzimy 200-lecie urodzin poety /ur.24 września 1821 roku w Laskowo – Głuchy/ i niewątpliwie będzie to Rok Norwida, nie może być inaczej.
Umarł w Domu św. Kazimierza w Paryżu. Z powodu biedy zamieszkał w przytułku. Pierwotnie pochowany w Ivry, dopiero w 1888r zwłoki Norwida przeniesiono na polski cmentarz w Mortmorency i pochowano w zbiorowej mogile.
Bieda i zapomnienie jakie doświadczył zrekompensowały mu czasy późniejsze. Został uznany za ostatniego z czterech najważniejszych polskich poetów romantycznych. Prozaik, dramatopisarz, rzeźbiarz, malarz, rysownik a nade wszystko poeta – fascynuje pokolenia.

Rok 2001 był Rokiem Norwida. Pracując w Warszawskim Ośrodku Kultury /WOK/ przygotowałam Międzynarodowy Konkurs im. Norwida. Realizacja konkursu odbyła się już w nowej instytucji MCKiS, bowiem WOK został zlikwidowany. Niestety, drugiej edycji konkursu – nie było. Nie z mojej winy, zwolniono mnie i nie kontynuowano konkursu. Nadchodziły zestawy konkursowe na drugą edycję.

Konkurs przeniosłam do Książnicy w Pruszkowie już jako ogólnopolski. Dyrekcja nie była przychylna. Oznajmiłam, że sama zorganizuję pierwszą edycje od A do Z jako wolontariusz, mimo że byłam bezrobotna a w tej bibliotece, w minionej epoce, przez dziesięć lat pełniłam funkcje kierowniczki czytelni. Postawiłam warunek: musi być wydany almanach pokonkursowy. W regulaminie zaznaczyłam o przysłaniu jednego wiersza inspirowanego twórczością Norwida lub wiersz o poecie.
Konkurs przejęła Książnica i kontynuuje do dziś. To już 18 edycja. I tyleż tomów wierszy o Norwidzie .

 
Norwidzie, udało się! 
Może i mojej poezji kiedyś się uda -

                                  Grażyna Tatarska vel Tatarka


Tatarka
O mnie Tatarka

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura