Nawierzchnia peronu trzeciego stopniowo nabiera nowego kształtu; Białystok, 12.11.2013 r. (fot. Tomasz Galicki)
Nawierzchnia peronu trzeciego stopniowo nabiera nowego kształtu; Białystok, 12.11.2013 r. (fot. Tomasz Galicki)
Tomasz Galicki Tomasz Galicki
396
BLOG

Peronowy postęp budowlany

Tomasz Galicki Tomasz Galicki Polityka Obserwuj notkę 0

W połowie października b.r. rozpoczęto prace związane z odnowieniem nawierzchni najważniejszego peronu białostockiego dworca głównego. Zgodnie z odpowiedzią wiceministra Andrzeja Massela na interpelację podlaskiego posła Dariusza Piontkowskiego, planowany zakres prac obejmuje - oprócz wymiany nawierzchni i wyłożenia krawędziowych płyt peronowych - także wykonanie odwodnienia liniowego. Termin zakończenia robót wyznaczono na ostatni dzień listopada tego roku. Czy Wykonawca zdąży do tego czasu wykonać wszystkie przewidziane prace?

Obserwując na bieżąco sytuację na peronie, można mieć nadzieję na terminowe zakończenie robót budowlanych. Wykonawca stopniowo realizuje poszczególne zadania inwestycyjne, dzięki czemu z dnia na dzień efekty ich prac widoczne są gołym okiem.

Końca złego początki...

W pierwszej kolejności, zarządca infrastruktury dokonał zamknięcia toru nr 1 w okręgu nastawni dysponującej "Błd" oraz nastawni wykonawczej "Bł 8" ustawiając sygnałowe tarcze zatrzymania D1, uniemożliwiając przyjmowanie i wyprawianie pociągów na/z powyższego toru, a tym samym zabezpieczając teren prac budowlanych.

Tradycyjnie rozpoczęto od prac rozbiórkowych. Zerwano nawierzchnię z pierwszej połowy peronu złożonej z sześciokątnych płyt betonowych zwanych trylinką. Do tej części robót zaangażowano m.in. koparkę. Następnie, pracownicy przystąpili do profilowania i zagęszczania podłoża gruntowego i podbudowy skalnej. Po wykonaniu prac ziemnych i geodezyjnych, wykonawcy przedsięwzięcia przystąpili do układania płyt peronowych typu P koloru wiśniowego z fabrycznie namalowanym żółtym pasem bezpieczeństwa (patrz zdjęcie). Kilka dni później, rozpoczęli także układanie nawierzchni z ciemnoszarych kostek brukowych typu młotek. Warto przy tej okazji wspomnieć, że identyczny materiał był wykorzystywany w latach 2003-2004 przy rewitalizacji nawierzchni peronu pierwszego.

Wespół z Energetyką

Przy okazji remontu peronu, pracownicy Zakładu WschodniegoPKP Energetyka S.A.,przu użyciu pociągu sieciowego oraz dźwiguwymienili w ostatnim czasie słupy oświetleniowe na wszystkich peronach stacji Białystok. Stare betonowe słupy zastąpiono nowymi, lżejszymi i estetyczniejszymi konstrukcjami. Można jednak zadać sobie pytanie, czy pasują one do historycznego charakteru budynku dworcowego? Należy mieć nadzieję, że jest to wyłącznie rozwiązanie tymczasowe.

To nie koniec!

Do końca miesiąca wykonawca ma czas na wyremontowanie drugiej części peronu III od strony toru nr 3. Na tym jednak nie koniec prac związanych z "ucywilizowaniem" białostockiego dworca. Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku ogłosił także przetarg na montaż i dostawę ławek oraz wiat peronowych, które docelowo mają zostać zamontowane na trzecim i czwartym peronie. Sprawie tej poświęcony zostanie kolejny artykuł.

c.d.n.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka