wzmianka wzmianka
989
BLOG

Najkrótsza noc w 2021 roku

wzmianka wzmianka Pogoda Obserwuj temat Obserwuj notkę 42

Najkrótszą noc mamy przed sobą, skończy się ona 21 czerwca, w którym o godzinie 5:16 słońce zawróci ku równikowi z równonocą jesienną. Najdłuższym dniem w Polsce jest dzisiejsza niedziela, 20 czerwca 2021 roku. Najdłuższy dzień ma różną długość, zależną od szerokości geograficznej. W dniu dzisiejszym wybrane miasta mają następujące długości:  

Warszawa - 16 godzin 47 minut i 4 sekundy 
Władysławowo - 17 godzin 19 minut i 46 sekund
Kraków - 16 godzin 23 minuty i 14 sekund 

W Lesku i Bieszczadach dzień najdłuższy jest o kilka/kilkanaście minut krótszy niż w Krakowie, i ponad godzinę krótszy niż we Władysławowie. 

 Sprawy te opisałam dość szczegółowo w notkach o przesileniu grudniowym. Podaję zainteresowanym ich tytuły - linki:

"Słońce rodzi się 13 grudnia"  |  Przesilenie zimowe i letnie 21 grudnia 2020  


Konsekwentnie korzystam z mapy  Zegar światowy, która zawiera obowiązujący czas w stolicach państw świata.

image

Na mapie tej można dostrzec istotną różnicę pomiędzy półkulami północną i południową. Półkula północna w czasie przesilenia grudniowego ma zamknięty szczyt sinusoidy wędrującego po niej słońca oświetlającego zdeformowane kształty kontynentów, oceanów i mórz. W czasie przesilenia czerwcowego brak jest takiego zamknięcia na półkuli południowej. Powód: W okolicy południowego koła podbiegunowego nie ma większych skupisk ludzkich. Pół roku temu szukałam miasta na podobnej do Warszawy szerokości geograficznej południowej. Nie znalazłam takiego, w związku z czym skojarzyłam inną parę miast pasujących szerokościami geograficznymi do siebie. Są to miasta Sidney na wschodnim wybrzeżu Australii oraz Los Angeles w Kalifornii, na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej. Z Punktu widzenia Pacyfiku, największego z oceanów światowych, jest odwrotnie :) 

image

Długości dnia w tych miastach, które na obrazku zamieniły się miejscami, w: Los Angeles najdłuższy dzień 2021 roku miał długość 14 godz. i około 24 minut a Sydney  najkrótszy dzień w roku miał długość  9h 53 min. Różnica długości dnia najdłuższego i najkrótszego, na podobnych szerokościach wynosi około cztery i pół godziny.  

A jak to przedstawia się na równiku?

Jak sama nazwa wskazuje trzeba w tej sprawie udać się po dane do Ekwadoru.

Quito. Wschód | zachód słońca w czasie przesileń:
6:12 |18:19 - w czerwcu
6::08 | 1816 w grudniu  

 

____

Pierwsze czytanie na dzisiejszą niedzielę  (Hi 38, 1. 8-11) 

Z wichru Pan zwrócił się do Hioba i rzekł: "Kto bramą zamknął morze, gdy wyszło z łona wzburzone, gdy chmury mu dałem za ubranie, za pieluszki – ciemność pierwotną? Złamałem jego wielkość mym prawem, wprawiłem wrzeciądze i bramę. I rzekłem: Aż dotąd, nie dalej! Tu zapora dla twoich fal nadętych".


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości