wzmianka wzmianka
191
BLOG

Klęska mojego nauczania

wzmianka wzmianka Polityka Obserwuj notkę 2

Mimo definitywnej klęski mojego nauczania, zdecydowałam się dzisiaj na przedstwanienie bilansu mocy pomyślanego zakładu geotermalnego wykorzystującego otwory gazowe na zawodnionym złożu o naporze wód zbliżonym do hydrostatycznego. Jest to złoże rzeczywiste, Tarnów jura się nazywa. Dla tego złoża pomyślałam i napisałam w latach 80.XX w.  

Bilans energetyczny

Wydajność otworu 50 m3/h wody złożowej zawierającej

2 m3 gazu wolnego i rozpuszczonego w wodzie

Temperatura wody na głowicy 60oC

Odbieranie ciepła z wody do 20oC

Różnica temperatur 40oC

Moc odwiertu geotermalnego 2,3 MWt + 0,9 MWg = 3,2 MW(t+g)

Moc wykorzystywanych urządzeń elektrycznych 300 kW​e 

Sprawność pozyskania energii elektrycznej  w elektrowniach zawodowych 0,38

Moc wykorzystanej EE wyrażona w węglu kamiennym  790 kWw

Przyrost mocy 2,4 MW


Dane do przedstawienia czytelnikom powyższego przykładu zaczerpnęłam ze swojej publikacji, w której pokazałam, jak należy rozliczać inwestycje geotermalne. Jest to przykład dla pokazania METODYKI POSTĘPOWANIA zanim się zacznie inwestować w geotermię.

Po prostu, napisałam dla siebie program w języku Pascal dający wydruki dla dowolnie wprowadzonych danych. Były tam także informacje końcowe wyrażone w paliwach pierwotnych na godzinę i na dobę: węgla kamiennego, ropy naftowej, gazu importowanego, gazu zaazotowanego i gazu koksowniczego, a także paliwa umownego, którym się wtedy posługiwano. Dane te były wyliczone bez współczynników sprawności.

Taka była nauka w zaraniu myślenia i wdrażania geotermii w Polsce. Nie wiem jaka jest biblioteka dostępnych programów komputerowych do tego typu obliczeń i czy można je otrzymać za darmo np. w FOŚiGW. A może są w internecie, a ja o tym nie wiem?

wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka