wiki3 wiki3
325
BLOG

"Twarze olsztyńskiej bezpieki"

wiki3 wiki3 Polityka Obserwuj notkę 34

W Olsztynie w gmachu Urzędu Wojewódzkiego, do 21 lipca br. będzie można oglądać wystawę „Twarze olsztyńskiej bezpieki”.

Z tej to okazji „Gazeta Olszyńska” przeprowadziła wywiad z byłym szefem Służby Bezpieczeństwa w Olsztynie, panem Wiesławem Poczmańskim, który pracował w SB trzydzieści lat.

W związku z tym postanowiłem umieścić na blogu kilka ciekawszych wypowiedzi tego pana.

Wywiad jest długi, więc z konieczności będą skróty pytań dziennikarza i wycinki odpowiedzi.

Wywied przeprowadziła Pani Anna Szapiel.

A.S.- Jak Pan reaguje na takie wystawy?

W.P.- Z absolutną pogardą. Z pogardą odnoszę się do mentalności kurdupli.

A.S.- Ale o swojej przeszłości mówi Pan otwarcie.

W.P.- Dla mnie nie było w tym nic niewłaściwego.

A.S.- Przyznaje się Pan też do niszczenia akt.

W.P.- Oczywiście, że się do tego przyznaję. Nie miałem prawa być demiurgiem, od którego zależeć

będą losy ludzi. Niszczyłem akta po to, żeby ludzie nie oceniali tych, których pozyskiwałem

na współpracowników w oparciu o dzisiejsze wyobrażenia i poglądy. Teraz mamy

skurduplałą dyktaturę. Jestem oburzony, że tak łatwo jest napiętnować ludzi, poddać ich

społecznej degradacji tylko dlatego, że mają wyższe emerytury albo pomagali tamtej

władzy. Ja wiem, jak łatwo jest podpuścić motłoch, mówiąc, że ktoś był tym czy tamtym.

To co wyprawiała Solidarność było straszne.

A.S.- Co było strasznego w Solidarności?

W.P.- Tu odesłałbym do książki Teresy Torańskiej. Tam jest krótki wywiad z Balcerowiczem.

Krótki, ale można się dowiedzieć jakim zagrożeniem była Solidarność. Nie miałem żadnych

złudzeń co do tego, że nie szło tam o jakieś ideały, lecz o obalenie systemu i państwa.

A.S.- To czemu ci, których Pan i inni pozyskiwali do współpracy, mówią, że byli przymuszani?

W.P.- Proszę Pani.. A co mają powiedzieć? Dzisiaj trzeba tak powiedzieć. W mojej całej

trzydziestoletniej karierze może było kilka przypadków przymusu. Reszta to była

dobrowolność. Ludzie decydowali się na współpracę, bo oczekiwali określonych korzyści.

Na tym wywiad się nie kończy, jest dość długi, ja zamieściłem jedynie co smakowitsze wypowiedzi pana Poczmańskiego, wierzę w szczerość tego Pana.

 

 

Na podstawie Gazety Olsztyńskiej z dnia 22.06.2007r. 

wiki3
O mnie wiki3

zdecydowany, bezkompromisowy "Jeśli pozwolisz, by robactwo się rozmnożyło - rodzą się prawa robactwa. i rodzą się piewcy, którzy będą je wysławiać" Saint-Exupery  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka