fot. materiały prasowe, PKO BP
fot. materiały prasowe, PKO BP

Największy polski bank z innowacyjnym projektem. “Naprawdę warto spróbować”

Redakcja Redakcja Innowacje Obserwuj temat Obserwuj notkę 2
W Let’s Fintech with PKO Bank Polski pomożemy ocenić, czy twój pomysł na biznes ma rynkowe perspektywy. Zapewniamy współpracę z zespołem ekspertów i możliwość wykorzystania środowiska testowego - zachęca Marek Myszka, Dyrektor Biura Innowacji, Head of Innovation, PKO Bank Polski.

SALON24: W powszechnej opinii Start-up najczęściej kojarzy się z projektem informatycznym, mocno związanym z najnowszymi technologiami. Czym jednak dla banku jest start-up?

MAREK MYSZKA: Na innowacyjne projekty patrzymy szeroko. Naszym hasłem jest Let’s Fintech with PKO Bank Polski - i tak właśnie pracujemy. Ale nie zamykamy się na żadne propozycje, bo to nie my jesteśmy kreatorami innowacji, ale ich autorzy. My tylko, albo aż, w innowacyjny sposób je wspieramy. PKO Bank Polski jest dużą organizacją, nasze biuro również, i przekazujemy te atuty partnerom, którzy się do nas zwracają. Mogą do nas przyjść autorzy aplikacji, ale również osoby chcące prowadzić sieć lodziarni.

SALON24: Wszystko brzmi interesująco, ale jak to wygląda w praktyce?

MAREK MYSZKA: Nasz program to realne wsparcie start-upów. W czasie współpracy jesteśmy autentycznym partnerem ludzi i firm, z którymi realizujemy projekty. A same projekty, które do nas trafiają można podzielić na trzy grupy. W ramach działań poszukujemy rozwiązań z branży fintech. Nazwa pochodzi od financial technology i w praktycznym ujęciu określa innowacyjne technologie wykorzystywane w świecie finansów i bankowości. To właśnie programy akceleracyjne, czyli takie, które poddajemy ocenom dotyczącym szans na realizację. Drugą grupą są komercyjne rozwiązania gotowe do przeprowadzenia pilotaży wewnętrznych i produkcyjnych. Tutaj trzeba posiadać MVP dotyczące proponowanego rozwiązania.


SALON24: Rozwińmy proszę ten skrót.

MAREK MYSZKA: MVP, czyli Minimum Viable Product. To produkt, usługa, rozwiązanie, czy po prostu oferta, która jest w minimalnym wymaganym zakresie gotowa do przetestowania. Inaczej mówiąc, jest na takim etapie, że możemy ją uruchomić i ocenić czy ma rynkowe perspektywy. Występujemy tutaj w roli testera, recenzenta i pomagamy ocenić szanse i ewentualne ryzyka związane z nowym produktem. To ważny element każdej innowacji, bo często autorzy projektu, którzy w naturalny sposób traktują go jako swoje dziecko nie mają obiektywnego dystansu i mogą pewnych rzeczy nie zauważyć. My dajemy uczciwą, popartą faktami informację zwrotną, a doświadczenie pokazuje, że klienci bardzo to doceniają.

SALON24: A trzecia grupa projektów?

MAREK MYSZKA:  To po prostu wszystkie przedsięwzięcia, z którymi przyjdą do nas ich autorzy. Może to być np. wspomniana sieć lodziarni. Pomożemy w wyskalowaniu biznesu w partnerstwie z naszym bankiem. Poprowadzimy Proof of Concept (POC), czyli profesjonalny pilotaż rozwiązania, zapewnimy wdrożenie komercyjne i, jak na bank przystało, inwestycję kapitałową. To trzy następujące po sobie, chociaż niezależne od siebie, elementy. Nabór start-upów prowadzimy w trybie ciągłym. Inaczej mówiąc, można się do nas zgłaszać przez cały czas. I można przyjść z kilkoma projektami.

SALON24: Dlaczego warto wybrać współpracę akurat z Biurem Innowacji PKO BP?

Marek Myszka: PKO Bank Polski jest marką samą w sobie, którą Polacy cenią za solidność, profesjonalizm i wiarygodność. Jednocześnie mamy świadomość, że start-up to oryginalny, często niepowtarzalny w swojej idei, ale też wykonaniu, projekt i dlatego do każdej współpracy podchodzimy indywidualnie. Wszyscy, którzy zdecydują się na współpracę z nami otrzymają specjalnie dedykowany zespół projektowy i zespół ekspertów. Wspólnie również będziemy ustalać zasady pracy, zakres i sposób wdrożenia rozwiązania w banku.


O tym, że warto z nami współpracować niech świadczy skala działań, które prowadzimy. Od momentu uruchomienia programu przeanalizowaliśmy ponad 1500 spółek. W trakcie ostatniego roku do programu zgłosiło się prawie 300 start-upów. Ponad 1/3 zgłoszeń pochodziła z zagranicy. Przeprowadziliśmy 32 pilotaże, z czego 22 zakończyły się wdrożeniem komercyjnym. Kolejne projekty są w fazie testów. W ramach współpracy start-upy mogą liczyć na płatne pilotaże i wsparcie ekspertów, co pozwoli dostosować projekt do wymogów biznesowych największych korporacji, uproszczoną skalowalność biznesu, dzięki dostępowi do 10 milionów klientów i referencjom banku oraz na inwestycję kapitałową naszego funduszu CVC.

Zapraszamy wszystkich, którzy mają pomysł na siebie i biznes. Pierwszym krokiem do nawiązania współpracy jest wysłanie zgłoszenia przez formularz dostępny na stronie. Odpowiemy na nie najpóźniej w ciągu miesiąca i jeśli będziemy zainteresowani, zaprosimy na spotkanie do Banku. A kiedy okaże się, że mamy wspólne cele, określimy w banku właściciela biznesowego i ustalimy plan współpracy. Niezależnie od możliwości współpracy biznesowej każde zgłoszenie będzie analizowane przez nasz zespół CVC, który może rozważać inwestycję. Naprawdę warto spróbować.

Na zdjęciu: siedziba banku PKO BP w Warszawie. fot. materiały prasowe.

Czytaj także:

Komentarze