zdjęcie: PAP/EPA/RICHARD WAINWRIGHT
zdjęcie: PAP/EPA/RICHARD WAINWRIGHT

Kobiety grają coraz lepiej, zainteresowanie rośnie. Ale dla nadawców to wciąż za mało

Redakcja Redakcja Piłka nożna Obserwuj temat Obserwuj notkę 39
Ruszyły Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej Kobiet pod egidą FIFA. Będzie to dziewiąta edycja rozegranego po raz pierwszy w 1991 r. turnieju. Gospodarzami imprezy są Australia i Nowa Zelandia. Choć sport kobiecy rozwija się w szybkim tempie, a zainteresowanie dużymi wydarzeniami rośnie, to nadawcy wciąż niechętnie go pokazują.

Dziewiąte Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej Kobiet

Właśnie rozpoczęły się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej Kobiet pod egidą FIFA. Będzie to dziewiąta edycja rozegranego po raz pierwszy w 1991 r. turnieju. W tym roku mistrzostwa odbędą się w Australii i Nowej Zelandii. Mundial kobiecy znacząco różni się pod względem m.in. dochodowości od swojego odpowiednika w kategorii męskiej, który jednak organizowany jest znacznie dłużej (przykładowo w Anglii od 1921 r. do 1971 r. kobiety miały zakaz uprawiania piłki nożnej).

Różnice w wysokości i jakości nagród za osiągnięcia na turniejach męskich i kobiecych odzwierciedlają dystans między nimi. Nagrody za mistrzostwa organizowane w Katarze pod koniec 2022 r. wyniosły łącznie 440 mln USD, podczas gdy w przypadku turnieju kobiecego w Australii i Nowej Zelandii pula wynosi 110 mln USD. Mniejsze przychody w kobiecej piłce, jak i całym kobiecym sporcie spowodowane są m.in. mniejszą ekspozycją kobiecych dyscyplin w telewizji, co przekłada się na skromniejsze wpływy sponsoringowe oraz mniejszą przestrzeń do popularyzacji kobiecego sportu. Szersza obecność w telewizji może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania dyscypliną, co pokazało np. badanie australijskiego futbolu kobiet. W przypadku piłki nożnej większa ekspozycja kobiecych mistrzostw w brytyjskiej telewizji, czyli zapewnienie większej liczby transmisji, spowodowała zwiększenie widowni z kilkunastu milionów widzów w 2015 r. i 2017 r. do około 60 mln osób w 2019 r. i 2022 r. W przeliczeniu liczby widzów na mecz jest to skok ze średnio 1,5 mln do 2,6 mln. Za ten wzrost odpowiadały głównie dwie grupy: osoby młode oraz kobiety w wieku 35+.  

Trudno obejrzeć sport kobiecy

Sport kobiecy nadal nie jest tak łatwo dostępny dla widzów. Jak wskazało badanie Uniwersytetu Purdue, w USA, mimo wzrostu partycypacji w sporcie kobiet w wieku szkolnym z 4 proc. do 33 proc. w ciągu 49 lat, udział zawodniczek w transmisjach telewizyjnych nie zmienił się: w 2019 r. wyniósł 5,4 proc., podczas gdy w 1989 r. było to 5 proc. Podobnie w Europie – z badań przeprowadzonych w 2017 r. w Grecji, Wielkiej Brytanii, Rumuni, Szwecji i na Malcie wynika, że kobiecy sport nie przekracza 10 proc. czasu transmisji sportowych. Jednocześnie, przy mniejszym udziale w czasie antenowym, kobiety rzadziej oglądają sport: 23 proc. użytkowniczek internetu na świecie mówi, że ogląda sport w porównaniu z 42 proc. mężczyzn. Inne badania pokazują, że nawet sporty kobiece ogląda większy odsetek mężczyzn niż kobiet: w 18 państwach na świecie (m.in. USA, Wielkiej Brytanii czy Indiach) sport kobiecy ogląda 31 proc. mężczyzn.

W Polsce najpopularniejszymi kobiecymi dyscyplinami są siatkówka, lekkoatletyka oraz tenis – odpowiednio 41 proc., 36 proc. i 27 proc. wskazań w badaniu PZPN. Piłka nożna z 14 proc. wskazań plasuje się na ósmym miejscu. Jako bariery w rozwoju piłki nożnej kobiet w Polsce wskazuje się brak relacji w mediach, brak zawodniczek, które można by podziwiać i brak lokalnej drużyny kobiecej, co jest powodem zaprzestania trenowania dyscypliny przez młode kobiety. 

Badania pokazują też, że kobiety stanowią 29 proc. kibiców sportowych w Polsce. Odsetek kobiet wśród kibiców wzrósł w ostatnich latach w poszczególnych dyscyplinach: w siatkówce z 27 proc. do 44 proc., natomiast w piłce nożnej z 19 proc. do 35 proc. (w obu przypadkach w 2020 r. w porównaniu z 2009 r.). Biorąc pod uwagę ogólną aktywność, to 84 proc. Polek – o 19 proc. więcej niż średnia UE – wskazała, że wcale lub rzadko uprawia sport.

Nie wszystkie dyscypliny sportowe są zdominowane przez mężczyzn

Warto przypomnieć, że są dyscypliny, w których panie są górą. To pływanie synchroniczne, jeden z nielicznych sportów olimpijskich, w których udział biorą wyłącznie kobiety, pomimo tego, że kiedy je wymyślono pod koniec XIX wieku, były zawodami tylko dla mężczyzn. Sfeminizowana jest również gimnastyka artystyczna. Wprawdzie mężczyźni także ją uprawiają, ale dotychczas żadnemu panu nie udało się zakwalifikować w tej dyscyplinie do udziału w igrzyskach olimpijskich. I mało znany w Polsce netball, który na świecie uprawia 20 milionów zawodniczek. Trwający 60 minut mecz 7-osobowe zespół rozgrywają na boisku przypominającym to do koszykówki. Kosz nie posiada jednak tablicy, a zawodniczki mogą wykonać wyłącznie jeden krok z piłką w ręce. Gra opiera się na podawaniu jej z ręki do ręki, a rywale nie mogą przeszkadzać sobie w grze.

Źródła: Polski Instytut Ekonomiczny, Statista.com. zdjęcie: PAP/EPA/RICHARD WAINWRIGHT

Tomasz Wypych

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Sport