Grupa Orlen pracuje nad farmami wiatrowymi na Bałtyku. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/Alena Solomonova
Grupa Orlen pracuje nad farmami wiatrowymi na Bałtyku. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/Alena Solomonova

Budimex zdradził wartość kontraktu z Orlenem. Chodzi o budowę terminala offshore

Redakcja Redakcja OZE Obserwuj temat Obserwuj notkę 3
118 mln zł wynosi wartość kontraktu Budimeksu z Orlenem na budowę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu - poinformował w czwartek Budimex. Dodał, że prace potrwają 17 miesięcy.

Budowa terminala offshore dla Orlenu. Budimex jest generalnym wykonawcą projektu

Budimex jest generalnym wykonawcą projektu; kontrakt za 118 mln zł przewiduje budowę na powierzchni ok. 17 hektarów m.in. powierzchni składowych dla elementów, takich jak wieże, łopaty i gondole morskich turbin wiatrowych. Powstanie też infrastruktura komunikacyjny i budynek administracyjny.

„Realizacja kontraktu będzie wiązała się m.in. z robotami ziemnymi, takimi jak niwelacja terenu, transport kruszywa oraz jego rozkładanie. Od podstaw wykonamy także wszelkie prace związane z budową pomieszczeń administracyjno-biurowych, magazynu oraz parkingów. Prace potrwają 17 miesięcy” – powiedział dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimeksu Jakub Długoszek, cytowany w komunikacie spółki.


Oto zadanie powstającego w Świnoujściu terminala WTIV 

Zadaniem powstającego w Świnoujściu terminala WTIV (wind turbine installation vessel) będzie przeładowywanie, składowanie i montaż sekcji wież wiatrowych wraz z fundamentami oraz innych elementów turbin wiatrowych. Inwestycja umożliwi m.in. budowę pierwszej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power o mocy 1140 MW, którą planuje Orlen.

Według informacji Orlenu, prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 r. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe. Obok elementów turbin, terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, o masie nawet 24 tys. ton - podkreślił Orlen.

Za budowę części hydrotechnicznej inwestycji odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wkrótce rozstrzygnie postępowanie przetargowe na dwa nowe nabrzeża. Równolegle pogłębiony zostanie także tor wodny na odcinku od obrotnicy mieleńskiej do nowego terminalu.

Orlen w ciągu najbliższych lat będzie posiadać ok. 9 GW mocy w energetyce odnawialnej

Według informacji Orlenu, nowe nabrzeża będą charakteryzowały się parametrami technicznymi pozwalającymi na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 m i masie ok. 1 tys. ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach około 250 m, umożliwi operowanie w Świnoujściu największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych, oraz ponad dwustumetrowym statkom typu heavy lift vessel, służącym do transportu elementów składowych wiatraków.

Orlen przypomniał, że strategia do 2030 r. zakłada, iż koncern w ciągu kilku najbliższych lat będzie posiadać ok. 9 GW mocy w energetyce odnawialnej, w tym 5,8 GW w offshore.

KW

Źródło zdjęcia: Grupa Orlen pracuje nad farmami wiatrowymi na Bałtyku. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/Alena Solomonova

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka