fot. Honda
fot. Honda

Honda Jazz Crosstar. Dobrze znany klasyk w nowej wersji

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 1
Honda Jazz Crosstar cieszy oko, daje radość z jazdy i jest przykładem tego, że na bazie dobrze zaprojektowanego podstawowego modelu można tworzyć kolejne wersje, które potrafią pozytywnie zaskakiwać.

Honda Jazz Crosstar. Klasyk, ale w nowej odsłonie

Pierwsza Honda Jazz powstała w 1983 roku. Ten miejski samochód sprawdził się tak bardzo, że kolejne jego generacje powstają do dzisiaj. Najnowsze, piąte wcielenie, zostało po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane w drugiej połowie 2019 roku w Tokio, a seryjnie produkowane jest od 2020. I podobnie jak wcześniejsze, także Jazz V to jeden z najmniej awaryjnych przedstawicieli segmentu. W styczniu 2023 roku samochód przeszedł lifting, otrzymując m.in. nowy efektowny grill o strukturze przypominającej plaster miodu i bardzo oryginalny nowy niebieski lakier - Fjord Mist, a wersji Crosstar specjalny wzór 16 to calowy  felg aluminiowych, czy system audio z ośmioma głośnikami.

Pojazd jest pięciodrzwiowym połączeniem hatchbacka z minivanem. Auto cechuje prosta, czysta i stonowana stylizacja nadwozi. Podobnie jak poprzednik, auto zostało w system Magic Seats umożliwiający szybką konfigurację wnętrza pojazdu, tak aby maksymalnie zwiększyć przestrzeń bagażową do potrzeb użytkownika. I chociaż wielu producentów chwali się funkcjonalnością wnętrza, ta jednak niewiele samochodów potrafi tak jak Jazz zmieścić czteroosobową rodzinę z bagażami. Zapewnia to m.in. miejsce do przewozu pakunków, które wygospodarowano pod tylną kanapą i głęboki, foremnie ukształtowany bagażnik, do którego bez problemu mieszczą się duże walizki albo złożony dziecięcy wózek.

image

Nowa odsłona Hondy Jazz. Trochę crossovera, trochę SUV-a

Crosstar to stylizowana na crossovera, trochę na SUV-a wersja dla tych kierowców, którzy chcą się wyróżnić spośród miliona innych posiadaczy samochodów, prowadzą aktywny styl życia, a jazdę samochodem traktują nie tylko jako sposób na przemieszczania się, ale także jeden z elementów dających po prostu radość z życia. Kiedy patrzy się na Crosstara można odnieść wrażenie, że patrzy na nas zaczepnie i mówi „sprawdź mnie”. Muskularna, off roadowa sylwetka, wyraziste, ale rozsądnie zaprojektowane przetłoczenia, rasowe terenowe nadkola i wiele innych stylizacyjnych smaczków zapraszają do bardziej odważnej jazdy. Nie mam tutaj oczywiście na myśli przekraczania dozwolonej prędkości,czy łamania przepisów, ale np. parkowania tam, gdzie krawężniki są nieco wyższe albo pojechania drogą z niekoniecznie idealną nawierzchnią. Jasne, że nie jest to samochód na bezdroża i producent nawet tego nie sugeruje, ale jeśli komuś podobają się SUV-y albo crossovery, ale z samochodu korzysta przede wszystkim w mieście, to Crosstar jest dla niego po prostu stworzony.

Samochód ma zmodernizowany napęd hybrydowy składający się z czterocylindrowego silnika benzynowego, mającego pojemność 1.5 litra i moc 97 KM oraz silnika elektrycznego. Łączna moc napędu i-MMD Hybrid wynosi 122 KM. Całość połączono ze sprawnie działającą bezstopniową przekładnią e-CVT, która płynnie reaguje na zmiany prędkości i polecenia kierowcy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 10 sekund, dokładnie 9,7 s, prędkość maksymalna to 175 km/h, a maksymalny moment obrotowy to budzące szacunek 253 Nm. Producent podaje, że średnie zużycie paliwa wynosi 4,8 l/100 km i raczej wie, o czym pisze, bo w czasie naszego testu na trasie samochód palił maksymalnie 6,7 litra, w mieście nieco powyżej 4 litrów, w czym duża zasługa sprawnej hybrydy sprawiającej, że większość trasy pokonuje się w trybie elektrycznym.

Honda Jazz Crosstar Advance - cena

Autem nie tylko dobrze się jeździ, ale jest także wygodne. Samochód ma 410,5 cm długości, 172,5 cm szerokości, a z lusterkami 196,6 cm z lusterkami  i 156,7 cm wysokości. Rozstaw osi to przyzwoite 252,0 cm. Do tego podstawowa pojemność bagażnika 304 litry, która maksymalnie można ją powiększyć aż do 1205 l.

Model Jazz jest oferowany w Polsce w jednej konfiguracji wyposażenia Crosstar Advance i kosztuje 130 150 zł. Dostępny jest pakiet serwisowy kosztujący 1 zł i także w takiej samej cenie ubezpieczenie. Honda Jazz jest objęta 5-letnią gwarancją z limitem przebiegu do 300 000 km.

Tomasz Wypych

Fot. Honda Jazz. Źródło: Honda, Materiały prasowe

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie