na zdjęciu: najnowsza odsłona modelu Explorer od Forda. źródło: Ford
na zdjęciu: najnowsza odsłona modelu Explorer od Forda. źródło: Ford

Ford nie bawił się w półśrodki. Nowy Explorer zawstydza konkurencję

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 10
Można? Można. Najnowsze wcielenie Forda Explorer jest całkowicie elektryczne, ma duży zasięg, jeszcze większe wyposażenie i cenę, która powinna zawstydzić konkurencję.

Ford Explorer 2024. Standard i tak jak premium

Nowy Ford Explorer oferowany jest w Polsce w dwóch wersjach: standardowej Explorer i Premium. Do wyboru są dwa układy napędowe, napęd na tylne albo na wszystkie koła. Ceny modelu rozpoczynają się od 198 270 zł. Wystarczy spojrzeć na ceny już nie tylko elektrycznych, ale również spalinowych aut by przekonać się, że ten model może sporo namieszać na rynku.

image

Już wyposażenie standardowego Explorera jest niezwykle bogate. Obejmuje częściowo skórzaną tapicerkę, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich czy fotel kierowcy z elektryczną regulacją położenia w 12 kierunkach, funkcją masażu i pamięci położenia. W kwestii technologii, każdy Explorer jest wyposażony w nawigację satelitarną z dostępem do Internetu, indukcyjną ładowarkę do smartfonów, dostęp do sieci Blue Oval Charging Network czy adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go. Multimedia obsługuje się za pomocą przesuwnego w zakresie ponad 30 stopni 14,6-calowego dotykowego ekranu z systemem Sync Move, który po przesunięciu oferuje dodatkowy schowek na prywatne rzeczy (My Private Locker). Bezprzewodowa obsługa Android Auto i Apple CarPlay jest standardem w każdym Explorerze. Zorientowane na kierowcę wnętrze oferuje także Mega Console, która pomieści pełnowymiarowy laptop albo trzy 1,5-litrowe butelki. Łączna przestrzeń schowków w samochodzie wynosi około 470 litrów i uzupełnia 450 litrów przestrzeni bagażowej.


Ford Explorer Premium to już totalny odlot

Explorer Premium w standardzie zawiera natomiast już 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, tapicerkę ze skóry ekologicznej Sensico czy reflektory matrycowe LED. Jest też oświetlenie ambientowe, system nagłośnienia z 10 głośnikami czy sterowane elektrycznie i bezdotykowo drzwi bagażnika. Poza wyposażeniem zawartym w dwóch wersjach wyposażenia opcjonalnie za dodatkową opłatą dostępne są m.in. pakiet Driver Assistance z systemem kamer 360 stopni, panoramiczny dach, 21-calowe obręcze kół, pompa ciepła i hak holowniczy.

Pierwszy produkowany w Europie samochód elektryczny Forda jest dostępny z dwoma układami napędowymi, do których wkrótce dołączy jeszcze jeden. Explorera można skonfigurować z napędem na tylne i na wszystkie koła. W tej pierwszej wersji samochód dysponuje baterią o pojemności 77 kWh netto i układem napędowym o mocy maksymalnej 286 KM i 545 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zasięg samochodu w tej wersji wynosi aż 602 km w cyklu mieszanym. W ofercie jest też dwusilnikowy Explorer AWD z tą samą baterią o pojemności 79 kWh netto, ale znacznie mocniejszym układem napędowym o mocy 340 KM. Samochód w tej wersji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy i może holować przyczepę o masie do 1200 kg. Zasięg w tej wersji wynosi do 566 km w cyklu mieszanym. Prędkość maksymalna obu wersji została ustalona na 180 km/h. Od czwartego kwartału wóz będzie dostępny także w bazowej wersji z napędem na tylne koła o mocy 170 KM i baterii o pojemności 52 kWh netto.

Wszystkie wersje wykorzystują niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC) akumulator, który został wybrany ze względu na gęstość energii, moc i wydajność. Explorera AWD można naładować od 10 proc. do 80 proc. w 26 minut, podczas gdy w wersji RWD może to zająć tylko dwie minuty dłużej. Samochód obsługuje ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 185 kW oraz prądem przemiennym (AC) do 11 kW. Dzięki sieci BlueOval Charge Network użytkownicy nowego Explorera mogą korzystać z ponad 600 tysięcy punktów ładowania w Europie, gdzie zapłacą wygodnie za pomocą aplikacji FordPass. Wśród stacji są także punkty ładowania o dużej mocy udostępniane przez Ionity – konsorcjum, którego Ford jest członkiem-założycielem. 


Ford Explorer - cena

Ceny nowego, elektrycznego Explorera rozpoczynają się w Polsce od 198 270 zł brutto za wersję 52 kWh 170 KM RWD w wersji wyposażenia Explorer (Premium z tym układem napędowym od 214 270 zł) w dopłatą w programie „Mój Elektryk”. Ceny Explorera 77 kWh 286 KM RWD startują od 217 270 zł (Premium od 234 270 zł), a Explorera 77 kWh 340 KM AWD od 242 270 zł (Premium od 259 270 zł). W cenie samochodu zawarty jest Pakiet 8 lat ochrony: Ford Protect, Gwarancja i Serwis. W ofercie inauguracyjnej klienci mogą otrzymać wyposażenie dodatkowe o wartości do 7 270 zł bez dodatkowych kosztów. 

Źródło zdjęć: Ford


Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie