Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: Canva
Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: Canva

Nowa platforma może pogrążyć X. Internauci masowo uciekają z serwisu Muska

Redakcja Redakcja Internet Obserwuj temat Obserwuj notkę 56
Bluesky, innowacyjna platforma społecznościowa stworzona przez współzałożyciela Twittera Jacka Dorseya, w ciągu jednego dnia zdobyła ponad milion nowych użytkowników. Wzrost popularności Bluesky i Threads, komunikatora od Meta, stawia pytanie o przyszłość X, który traci na wiarygodności i zaufaniu użytkowników. Ma to związek z decyzjami podjętymi przez Elona Muska. Tłumaczymy, jak wygląda sytuacja w "pojedynku" platform społecznościowych.

Nowe platformy zyskują na popularności 

Bluesky i Threads reprezentują zmieniające się podejście użytkowników do mediów społecznościowych. Po kontrowersyjnym przejęciu X przez Elona Muska i jego decyzjach dotyczących moderacji treści, wielu internautów szuka alternatyw. I znajduje je we wspomnianych platformach.

  • Bluesky opiera się na otwartości i decentralizacji, co przyciąga użytkowników zmęczonych toksycznym środowiskiem w X.
  • Threads integruje się z ekosystemem Meta, co zapewnia płynne przejście dla użytkowników Facebooka i Instagrama.

Obecnie Bluesky jest najczęściej pobieraną darmową aplikacją w App Store w Stanach Zjednoczonych. Konkurencyjna wobec X Elona Muska platforma ma już 15 milionów użytkowników. Od wyborów prezydenckich w USA rejestrowało się na niej około 100 tysięcy nowych osób dziennie. Konkurencyjny Threads Marka Zuckerberga, zajmuje na liście pobieranych apek drugie miejsce. X jest obecnie na odległym, 27. miejscu.

Spadek zaufania do X

Od przejęcia X przez Elona Muska platforma jest krytykowana za promowanie dezinformacji, tolerowanie mowy nienawiści oraz ograniczenie funkcji moderacyjnych. Dodatkowo nie pomagają również ostatnie decyzje Muska, czyli otwarte wsparcie w kampanii prezydenckiej Donalda Trumpa oraz doniesienia o kontaktach miliardera z rosyjskim dyktatorem Władimirem Putinem.


Brytyjski "The Guardian" i hiszpańska "La Vanguardia" już ogłosiły wycofanie się z publikowania na X, określając platformę jako „toksyczną przestrzeń medialną”.

Amerykańskie stacje publiczne NPR i PBS przestały publikować na platformie w zeszłym roku. Również australijski nadawca publiczny ABC ograniczył swoje kanały na X do zaledwie czterech.

Także wielu celebrytów zdecydowało się zamknąć konta na X, m.in. aktorki Jamie Lee Curtis i Bette Midler. Dołączyły do innych gwiazd takich jak jak Elton John, Jim Carrey, Whoopi Goldberg i Gigi Hadid, którzy opuścili lub przestali publikować na Twitterze po przejęciu go przez Muska w 2022 roku. Odchodzą też instytucje. Są wśród nich np. Berliński Festiwal Filmowy czy drużyna piłkarska Bundesligi FC St. Pauli.

Dynamiczny wzrost Bluesky i Threads

Bluesky zyskał ponad milion nowych użytkowników w ciągu jednego dnia, a liczba jego aktywnych kont wzrosła do 16 milionów. Logo Bluesky przypomina X z czasów, kiedy był Twitterem i nie należał do Elona Muska. Błękitny motylek mocno przypomina dawnego niebieskiego ptaszka. Z platformy korzystają już renomowane media, jak „The New York Times”, „The Washington Post” czy CNN. Z Polski swoje konta na Bluesky ma już m.in. TVP.

Threads, komunikator od Meta, odnotował wzrost o 15 milionów użytkowników w ciągu kilku tygodni, osiągając 290 milionów aktywnych kont.

Obie platformy oferują bardziej kontrolowane środowisko i lepsze funkcje interakcji, co odpowiada na potrzeby użytkowników rozczarowanych X. Warto jednak dodać, że 200 milionów użytkowników Threads to konta założone w momencie pojawienia się sparowanej z Instagramem usługi. Natomiast rzeczywiście i regularnie korzysta z tego komunikatora wielu mniej internautów. Podobnie może być w przypadku Bluesky, samo założenie konta nie oznacza, że będzie ono aktywne.

Perspektywy na przyszłość

Bluesky i Threads już teraz odgrywają kluczową rolę w redefinicji przestrzeni mediów społecznościowych. Obie platformy przyciągają użytkowników dzięki unikalnym podejściom:

  • Bluesky z decentralizowanym modelem komunikacji stawia na większą kontrolę użytkowników nad treściami. Bluesky przypomina dawnego X nie tylko z wyglądu, ale i funkcjonalności. Służy do dzielenia się wpisami tekstowymi, linkami, wideo i grafikami, może więc wykorzystywać przyzwyczajenia użytkowników.
  • Threads wykorzystuje silne zaplecze techniczne Meta, co zapewnia skalowalność i integrację z innymi usługami, Instagramem i Facebookiem.

X wciąż ma dużą bazę użytkowników i liderów opinii, ale dalsze kontrowersje i spadek zaufania mogą zagrozić jego pozycji. Jeśli Bluesky i Threads będą rozwijać swoje platformy i przyciągać nowych użytkowników, którzy tam będą budować swoją społeczność i zasięgi, X może stracić dominację na rynku mediów społecznościowych. Do końca tego roku, jak oceniają eksperci, jest to jednak mało prawdopodobne.

Z tego artykułu dowiedziałeś się: 

  • Bluesky zdobył ponad milion użytkowników w ciągu jednego dnia, a Threads odnotował wzrost o 15 milionów użytkowników, osiągając 290 milionów aktywnych kont.
  • Kontrowersje wokół decyzji Elona Muska, takich jak złagodzenie zasad moderacji treści i wsparcie polityczne dla Donalda Trumpa, zniechęcają użytkowników i organizacje medialne do X.
  • Bluesky stawia na decentralizację i kontrolę użytkowników, a Threads wykorzystuje integrację z ekosystemem Meta, oferując bardziej przyjazne środowisko.
  • Rosnąca popularność Bluesky i Threads podkreśla zmieniające się potrzeby użytkowników, którzy szukają bezpieczniejszych i bardziej przejrzystych przestrzeni do komunikacji.

Red.

Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: Canva

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj56 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (56)

Inne tematy w dziale Technologie