Konstruktorzy Nissana od lat wychodzą z założenia, że w samochodzie najważniejszy jest dobry napęd. Konsekwentnie tworzą modele, które mają nowoczesne, spełniające wyśrubowane normy silniki, ale jednocześnie mają też moc, rozsądne spalanie i dają radość z jazdy. Tak jak najnowszy Nissan Qashqai e - Power.
Nowy design, te same ambicje
Nissan Qashqai po raz pierwszy pojawił się prawie 18 la temu i był pionierem na rynku crossoverów. Pomimo upływu lat nadal jest liderem segmentu w Europie. I trudno się temu dziwić.
Samochód ma bardzo dynamiczną i odważną, ale nie przesadnie awangardową sylwetkę. Osłona składa się z kilkudziesięciu trójwymiarowych elementów w kształcie przecinków, wykończonych na wysoki połysk czarnym lakierem. Detale te wydają się unosić w przestrzeni między krawędzią maski a górną krawędzią tablicy rejestracyjnej. W najwyższej wersji wyposażenia „przecinki” w bocznych sekcjach wykończone są w kolorze satynowego chromu techniką h.
Światła, które przyciągają wzrok
Nowe reflektory wzmacniają wyrazisty charakter pojazdu i pozwalają jeszcze bardziej podkreślić jego wyjątkowy wygląd. Poniżej głównego klosza znajdują się światła do jazdy dziennej składające się z pięciu małych soczewek, które mają taki sam kształt jak „przecinki” na osłonie chłodnicy. Światła do jazdy dziennej otaczają główną soczewkę reflektora i łączą się z wąskim paskiem świateł powyżej reflektora. Górny element świateł do jazdy dziennej zmienia się w kierunkowskaz, który po raz pierwszy w tym modelu jest kierunkowskazem sekwencyjnym (w zależności od poziomu wyposażenia).
Kształt tylnych lamp nie zmienił się, ale ich układ pod kloszami został przeprojektowany. Czerwone elementy oświetleniowe składają się teraz z czterech pojedynczych części nawiązujących kształtem do „przecinków” na osłonie chłodnicy. Wydają się one unosić w obudowie reflektora, mają charakterystyczny, wyrazisty odcień czerwieni, tzw. „super red” i nadają lampom nowoczesności. Ich klosze są teraz przezroczyste, aby uzyskać lepszą widoczność poszczególnych elementów wewnątrz.
Do tego nowe 18-calowe obręcze kół o diamentowym szlifie, ze stopów lekkich, są teraz standardem w średniej wersji wyposażenia. Na wyższych poziomach dostępne są nowe 19- i 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów, również o diamentowym szlifie. Gama efektownych obręczy pozwala na największą w tej klasie aut opcję wyboru kół.
W wyższych wersjach wyposażenia wnętrze można zamówić Alcantarę na desce rozdzielczej, wstawkach w drzwiach, podłokietnikach, pokrywie schowka, a nawet na konsoli środkowej na wysokości kolan. Nowe materiały z drobną fakturą zdobią konsolę środkową wokół dźwigni zmiany biegów i wstawkę pomiędzy górną częścią deski rozdzielczej a schowkiem, co podkreśla przywiązanie do detali, charakterystyczne dla japońskiego rzemiosła.
Napęd e-POWER: elektryczność bez kabla
I wreszcie doskonały napęd e Power. Od wprowadzenia go na rynek w 2022 roku Nissan sprzedał ponad 140 000 egzemplarzy modelu Qashqai z napędem e-POWER.
Istotą unikalnego, innowacyjnego układu napędowego e-POWER jest to, że koła napędzane są w nim wyłącznie przez silnik elektryczny, w przeciwieństwie do tradycyjnych hybryd.
Bezpośrednie przeniesienie napędu z silnika elektrycznego na koła oznacza brak skrzyni biegów, natychmiastowy, wysoki moment obrotowy oraz szybkie i płynne reakcje. Efektem są wrażenia jak podczas jazdy samochodem w pełni elektrycznym bez konieczności myślenia o ładowaniu – jest to swego rodzaju etap pośredni dla klientów, którzy nie są jeszcze gotowi na przejście na samochód w 100 proc. elektryczny.
Jedyną rolą zaawansowanego, 3-cylindrowego silnika z turbodoładowaniem – z technologią zmiennego stopnia sprężania – jest generowanie energii elektrycznej, która jest przekazywana przez falownik do silnika elektrycznego o mocy 140 kW lub akumulatora o pojemności 1,8 kWh (lub obu, w zależności od sytuacji na drodze). Silnik pracuje cicho w tle, aby zapewnić niezbędne ładowanie akumulatora oraz silnika elektrycznego. Został zaprogramowany tak, aby dostarczać energię elektryczną w zależności od prędkości pojazdu, co pozwala uniknąć niepokojącego rozdźwięku między dźwiękiem z otoczenia a prędkością pojazdu.
Ceny modelu zaczynają się od 138 tys. złotych.
Źródło zdjęć: Nissan
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Technologie