Krasnale, kontrakty i ceramika. Dolny Śląsk gra w Osace

Redakcja Redakcja Głos Regionów Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Wrocławskie krasnale, bolesławiecka ceramika, muzyka z Narodowego Forum Muzyki i najnowsze osiągnięcia medyczne – Dolny Śląsk otwiera się na świat podczas Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai. Delegacja regionu, wspierana przez miasto Wrocław i instytucje partnerskie, przywiozła do Japonii szeroką ofertę kulturalną, turystyczną i biznesową. Za prezentacją stoją także konkretne cele gospodarcze, realizowane m.in. w ramach programu Going Global. O rozpoczeciu Tygodnia Dolnego Śląska na Światowej Wystawie Expo 2025 z Osaki pisze Piotr Paciorek.

Tydzień Dolnego Śląska na światowym Expo w Japonii

Polski pawilon na Expo 2025 w japońskiej Osace należy do elitarnego grona 40 niezależnych pawilonów narodowych spośród 158 uczestników wystawy. – To sygnał ambicji i determinacji – podkreśla Marta Zielińska, zastępczyni Komisarza Generalny Sekcji Polskiej Expo 2025 w Osace, Kansai.

– Mamy jeden z najbogatszych programów, a udział regionów – takich jak Dolny Śląsk – daje nam możliwość pokazania prawdziwej różnorodności. Dzięki naszym partnerom, takim jak miasto Wrocław, Uniwersytet Medyczny, Bolesławiec czy Muzeum Papiernictwa, jesteśmy w stanie tworzyć program unikalny, żywy i interaktywny.

Tydzień Dolnego Śląska, który właśnie zainaugurowano na Expo 2025, to czas, kiedy region prezentuje swoją kulturę, naukę, gospodarkę i walory turystyczne w jednej z najważniejszych przestrzeni wystawienniczych świata.
Hasłem całego polskiego pawilonu na Expo 2025 to Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość.

Ceramika, papier i muzyka

W programie znalazły się m.in. warsztaty stemplowania ceramiki bolesławieckiej, organizowane z udziałem przedstawicieli Bolesławca – znanej na całym świecie marki rękodzielniczej. Jak relacjonują organizatorzy, zainteresowanie warsztatami w Japonii przerosło oczekiwania. Ceramika z Dolnego Śląska idealnie wpisuje się w estetykę i filozofię japońskiego rzemiosła.

image
Michał Rado (wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego), Marta Zielińska (zastępczyni polskiego komisarza wystawy w Osace), Natalia Gołąb (członkini Zarządu Województwa Dolnośląskiego), Jarosław Rabczenko (członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego) , Michał Młyńczak (wiceprezydent Wrocławia) w czasie wizyty w Osace


Nie mniejsze wrażenie robią warsztaty czerpania papieru, przygotowane przez Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju – jedno z najstarszych tego typu miejsc w Europie. Całości dopełniają warsztaty muzyczne prowadzone przez LutosAir Quintet, z repertuarem opartym na klasyce polskiej muzyki współczesnej – od Bacewicz po Lutosławskiego i Pendereckiego.


– Przyjechaliśmy tutaj ze sztuką, z kulturą, z technologiami, z medycyną i naszymi walorami turystycznymi – mówi Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego. – Chcemy, by ta podróż przez Dolny Śląsk przyciągnęła mieszkańców Azji i Japonii, ale także zbudowała konkretne relacje biznesowe.

Dzień Życzliwości. Polska kończy prezydencję z przesłaniem

Szczególnym akcentem obecności w Japonii był Polski Dzień Życzliwości, który jest organizowany w związku z zakończeniem polskiej prezydencji w UE. W jego ramach odbędzie się konferencja poświęcona dobrostanowi psychicznemu, której główną atrakcją będzie obecność Jerzego Owsiaka – założyciela WOŚP, który specjalnie na tę okazję przyleci do Osaki.

– Kończymy prezydencję przepiękną konferencją o dobrostanie psychicznym ze świetnymi prelegentami, w tym z pitch’em Jurka Owsiaka – mówi Marta Zielińska. – Nazwaliśmy ten dzień Polskim Dniem Życzliwości. To ukłon w stronę Wrocławia i całego regionu.

Inspiracją dla nazwy wydarzenia był krasnal Życzliwek – symbol Wrocławia i ambasador miejskiej otwartości.

Medycyna, startupy i krasnale – Wrocław w Osace

Miasto Wrocław, jako stolica regionu, prezentuje się w Japonii jako miejsce otwarte na nowe technologie, startupy i zrównoważony rozwój. Wspólnie z Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej miasto przyjechało promować swoje atuty gospodarcze i zapraszać japońskich inwestorów.

– Wrocław to miejsce dla startupów, IT, zielonej transformacji, ale też przyjaznej współpracy. Chcemy, żeby ta obecność przełożyła się na realne kontrakty i stałą współpracę – mówi Salon24 Michał Młyńczak, wiceprezydent Wrocławia.

Wrocław promuje się również przez… krasnale. Interaktywne stacje z bohaterami miejskich legend, jak Życzliwek, Sufrażystka czy Pożarki, mają nie tylko przyciągać uwagę, ale opowiadać o historii i wartościach miasta. To promocja, która ma działać długo po zakończeniu Expo – również podczas targów na innych kontynentach.

Going Global – dolnośląski program z międzynarodowym zasięgiem

Obecność regionu w Japonii to nie przypadek, lecz część strategii internacjonalizacji realizowanej przez Dolny Śląsk. Jej filarem jest program Going Global, wart 21 mln zł, współfinansowany w 70% z funduszy unijnych.


– Zabieramy przedsiębiorców z Dolnego Śląska na największe targi świata: turystyczne, gospodarcze, spożywcze czy beauty. Tylko w zeszłym roku odbyliśmy 9 wyjazdów, a przedsiębiorcy deklarują zawarcie kontraktów na blisko 7 mln zł – mówi Michał Rado.

Natalia Gołąb, członkini zarządu województwa dolnośląskiego, dodaje, że region chce się prezentować wszędzie tam, gdzie dzieje się coś ważnego:


– Byliśmy obecni w Dubaju, jesteśmy teraz w Osace. Chcemy przyciągać nie tylko turystów, ale też inwestorów. Expo to szansa na realne relacje zagraniczne i promocję naszego potencjału – mówi Salon24 Natalia Gołąb.

Program Going Global kończy się w grudniu 2025 roku, ale już teraz wiadomo, że przyniósł efekty. Region zyskał międzynarodową widoczność, pojawiło się ponad 900 artykułów medialnych, a relacje handlowe nabierają konkretnego wymiaru.

Studentka z Polski: „To coś więcej niż wolontariat”

Wśród osób zaangażowanych w działania pawilonu jest także młoda praktykantka z Polski, która wspiera organizatorów w codziennej pracy, oprowadza odwiedzających, tłumaczy konteksty kulturowe i pomaga w warsztatach.

– To dla mnie niesamowite doświadczenie. Mogę reprezentować Polskę, poznawać Japonię i promować naszą kulturę. Goście są bardzo ciekawi naszych produktów – mówi nam Sylwia Sasiela, studentka V roku japonistyki z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Piękno polskiej wystawy potwierdzają goście z Japonii. - Specjalnie zapisaliśmy się na odwiedziny polskiego pawilonu, bo chcieliśmy poznać Polskę, którą do teraz znałem tylko dzięki Robertowi Lewandowskiemu - mówi Salon4 Hirato, który na wystawę przyszedł z rodziną.  

Expo 2025: Japonia tworzy społeczeństwo przyszłości

Expo 2025 w Osace odbywa się od 13 kwietnia do 13 października 2025 r. na sztucznej wyspie Yumeshima. To największa wystawa światowa w historii Japonii – i zarazem projekt odbudowy nie tylko wyspy, ale też regionalnej gospodarki Kansai.

Hasło Expo to: „Projektowanie przyszłego społeczeństwa dla naszego życia” – wydarzenie promuje koncepcję Społeczeństwa 5.0, stawiającego na zrównoważony rozwój przy wsparciu takich technologii jak IoT, AI, robotyka, big data i biotechnologia.

Polski pawilon, zbudowany według tradycyjnej techniki „Kigumi Koho”, znajduje się w strefie „Ratowanie życia” i promuje nasz kraj jako dynamiczne, kreatywne i otwarte społeczeństwo, zdolne do inspirowania innych swoją historią, nauką i kulturą.

Piotr Paciorek

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj4 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo