Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej wybierają złoty środek. Często korzystają z promocji i rabatów, ponieważ są wyczuleni na wysokie ceny i mają ograniczone budżety na wydatki.
- Jednocześnie nie zawsze mogą pozwolić sobie na czekanie na rabat, bo pewne zakupy trzeba zrobić od razu. Nie chcą poświęcać zbyt wiele czasu i energii na planowanie zakupów tylko pod kątem obniżek – mówi Robert Biegaj, współautor badania i Country Manager w Shopfully.
Promocje codziennością młodych Polaków
W polskich sklepach duża część asortymentu jest regularnie przeceniana (np. żywność, kosmetyki, środki czystości). Poziom 20-40 proc. zakupów w promocji odzwierciedla to, jak działa rynek. Zakupy w promocjach w umiarkowanej, ale zauważalnej części najczęściej wybierają osoby z dochodami 3000-4999 zł, z wykształceniem średnim, z mniejszych miejscowości (5-19 tys. mieszkańców). Według autorów badania, świadczy to o kilku czynnikach społeczno-ekonomicznych i konsumenckich.
– Dotyczy to osób, które nie należą do najuboższych, ale też nie do najlepiej zarabiających. Mają ograniczony budżet, więc promocje są dla nich realną pomocą w kontrolowaniu wydatków, ale nie kupują wyłącznie na przecenach, bo nie są w skrajnie trudnej sytuacji finansowej. 20-40% zakupów w promocjach odzwierciedla racjonalne oszczędzanie osób o średnim poziomie dochodów. Natomiast w mniejszych miejscowościach oferta sklepów jest zwykle bardziej ograniczona. Promocje są więc dobrze widoczne i mocno przyciągają klientów – stwierdza Robert Biegaj.
Kto najczęściej korzysta z przecen?
Z kolei 26,5 proc. wskazało przedział od 40 – 60 proc., bo młodzi konsumenci traktują promocje jako naturalny element procesu zakupowego. Dla nich normalne jest, że znacząca część koszyka pochodzi z przecen. Osoby w wieku 18-25 lat, będące na początku kariery, w tym studenci, często dysponują ograniczonymi dochodami. Promocje dają im realne oszczędności i możliwość kupienia więcej lub lepiej w tej samej cenie. Zdaniem analityków sieci handlowe muszą być świadome tego, że dla młodych klientów promocje są jednym z głównych czynników wyboru sklepu czy marki.
Jeśli aż połowa zakupów jest robiona na promocji, to klient może łatwo przeskakiwać między markami i sklepami w zależności od aktualnych obniżek. By nie konkurować tylko ceną, producenci i sklepy mogą wykorzystać promocje do budowania relacji, np. poprzez aplikacje lojalnościowe, oferty spersonalizowane, pakiety i tzw. „deal of the week”.
Promocje i lojalność wobec marek
- Sieci i marki, które dziś zdobędą młodych ludzi promocjami, mogą zatrzymać ich na dłużej, jeśli oprócz obniżek zbudują wartość dodaną, np. wygodę, jakość oraz emocjonalną więź z marką. Bez atrakcyjnych ofert promocyjnych nie przyciągną tej grupy, ale jednocześnie warto równolegle pracować nad budowaniem lojalności poza ceną. Inaczej klient zostanie łowcą okazji na lata, bo właśnie w wieku 18-25 lat tworzą się trwałe nawyki zakupowe – zaznacza Robert Biegaj.
Najmniej (4,1 proc.) wskazań mają przedziały 80 – 100 proc. a od 60 do 80 proc. - 10,7 proc., a poniżej 20 proc. - 12,6 proc. wskazań. Widać więc, że wśród młodych osób są grupy, dla których ceny promocyjne stanowią zróżnicowaną część codziennych zakupów.
- Niewielki odsetek respondentów, deklarujących zakupy w promocjach na poziomie 60-100%, to grupa bardzo wrażliwa cenowo. Obejmuje osoby o ograniczonym budżecie i takie, które nauczyły się maksymalnie korzystać z promocji. Z kolei 12,6 proc. konsumentów wskazujących na zakupy promocyjne poniżej 20 proc. wykazuje mniejszą zależność od obniżek. Mogą mieć wyższe dochody, kupować bardziej impulsywnie, stawiać na wygodę, czas i jakość, zamiast oszczędności – analizuje Robert Biegaj.
Z artykułu dowiesz się:
- Młodzi Polacy w wieku 18–25 lat robią średnio 20–40% zakupów w promocjach
- Najczęściej korzystają z obniżek osoby z mniejszych miejscowości i o średnich dochodach
- Dla wielu młodych konsumentów promocje są jednym z głównych czynników wyboru sklepu
- Sieci handlowe mogą zatrzymać młodych klientów, jeśli oprócz obniżek zaoferują wygodę, jakość i programy lojalnościowe
Fot. Monday News
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Gospodarka