ORLEN Kolej ogłosił największy zakup taboru w swojej historii – ponad 800 mln zł za 40 nowoczesnych, polskich lokomotyw. To rekordowa transakcja nie tylko dla spółki paliwowej, lecz także dla całej branży kolejowej. Nowe maszyny od PESA i Newagu mają zwiększyć możliwości przewozowe koncernu, ograniczyć koszty i przyspieszyć transformację energetyczną transportu.
40 nowych lokomotyw dla ORLEN Kolej
Drugi największy przewoźnik cargo w Polsce podpisał umowę, która stawia go w czołówce modernizujących się firm logistycznych. ORLEN Kolej zamawia od dwóch polskich producentów, PESA i Newag, łącznie 40 lokomotyw, które trafią do spółki w latach 2027–2028. To największe zamówienie w historii ORLENU na tabor kolejowy.
– Przez trzy pierwsze kwartały 2025 r. wydaliśmy na inwestycje najwięcej w historii koncernu 21 mld zł. Dziś dokładamy kolejny miliard. - powiedział prezes Orlen Ireneusz Fąfara.
W fabrykach, które będą produkowały nowe lokomotywy, pracuje łącznie ponad 5,5 tys. osób. ORLEN akcentuje więc również znaczenie inwestycji dla polskiej gospodarki.
Jakie lokomotywy kupuje ORLEN?
Kontrakt obejmuje dwie serie lokomotyw elektrycznych z modułem dojazdowym:
- 20 lokomotyw 304E Gama – produkcja PESA Bydgoszcz
- 20 lokomotyw E6ACTadnb Dragon 2 – produkcja Newag Nowy Sącz
Obie konstrukcje są zaawansowane technologicznie, wyposażone w silniki o mocy 5–5,6 MW i zużywające o ok. 30% mniej energii niż starsze maszyny. Dla przewoźnika oznacza to mniejsze zużycie prądu i wpisuje się w strategię ograniczenia emisji.
Wszystkie zamówione lokomotywy posiadają także moduły umożliwiające dojazd po odcinkach niezelektryfikowanych, co zwiększy elastyczność operacyjną spółki.
Technologie, które przyspieszą pracę kolei
Lokomotywy będą wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa, w tym ETCS i GSM-R, a także zaawansowaną diagnostykę pokładową pozwalającą szybciej usuwać ewentualne awarie. W kabinach pojawią się rozwiązania poprawiające ergonomię i bezpieczeństwo maszynistów.
– Dostarczone lokomotywy Dragon 2 z modułem „last mile” znacząco zwiększą efektywność operacyjną ORLEN Kolej – podkreśla prezes Newagu Zbigniew Konieczek.
Z kolei Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz, zwraca uwagę, że Gama 3.0 to przełomowy model w historii firmy i kierunek rozwoju europejskiego rynku kolejowego.
Tabor obsłuży miliony ton ładunków
Nowe lokomotywy mają rocznie przejeżdżać 5,5 mln kilometrów i przewozić 7,2 mln ton towarów. Dzięki modernizacji, ORLEN Kolej planuje w dużej mierze uniezależnić się od zewnętrznego wynajmu maszyn – co dziś generuje istotne koszty.
– Zakup nowoczesnych lokomotyw elektrycznych znacząco usprawni obsługę Grupy ORLEN i pozwoli działać bardziej samodzielnie – mówi Krzysztof Duszczyk, prezes ORLEN Kolej.
Nowe jednostki będą wykorzystywane przede wszystkim na rynku krajowym, szczególnie do przewozu paliw i produktów petrochemicznych.
Projekt wart ponad 800 mln zł finansowany jest przez PKO Leasing w formule leasingu operacyjnego. To największa tego typu transakcja w historii polskiego rynku leasingowego.
– Dotychczas nie było w Polsce finansowania o takiej wartości. To dowód, że sektor leasingowy jest gotowy obsługiwać inwestycje o ogromnej skali – zaznacza prezes PKO Leasing, Tomasz Bogus.
red.
Minister Aktywów Państwowych, Wojciech Balczun i Prezes Orlen Ireneusz Fąfara, materiały prasowe
Inne tematy w dziale Gospodarka