Telewizor za... pół miliona

Redakcja Redakcja Technologie Obserwuj notkę 5

Wkrótce na rynku pojawi się pierwszy telewizor z ekranem 8K i rozdzielczością 7680 x 4320 pikseli. To 16 razy więcej niż oferują popularne dziś telewizory Full HD. Cena - bagatela - prawie 500 tys. zł.

Obecnie telewizory 4K, czyli Ultra HD, określa się jako przyszłość rynku – zwłaszcza modele typu smart TV. Wyświetlają one obraz o czterokrotnie większej liczbie pikseli niż popularne dziś telewizory Full HD, co pozwala widzom na oglądanie materiałów wideo w wysokiej jakości, z dużą liczbą szczegółów.

Ceny telewizorów 4K systematycznie spadają, na rynku pojawiły się także wersje 5D, ale firmy produkujące sprzęt RTV pracują nad bardziej zaawansowanymi technologiami, dającymi jeszcze lepszą jakość obrazu i satysfakcji klienta. Wkrótce ma się pojawić telewizor LV-85001 firmy Sharp – pierwszy odbiornik z ekranem 8K. 

Telewizor będzie miał 85-calowy ekran IGZO (akronim od słów indium - ind, gallium - gal, zinc - cynk, oxide – tlenek) o kącie widzenia 176 stopni i rozdzielczości 7680 x 4320 pikseli. To 16 razy więcej niż oferują telewizory Full HD i 4 razy więcej niż telewizory 4K. Jasność ekranu to 1,000cd/m2, współczynnik kontrastu wynosi 100000:1. Prawdopodobnie będzie ważyć ok. 100 kg. Żeby skorzystać z telewizora, trzeba będzie użyć 4 kabli HDMI i komputera, który odtwarza wideo 8K. 

Telewizor w sprzedaży pojawi się 30 października w Japonii i będzie kosztować „jedyne” 16 mln jenów, czyli prawie 500 tys. zł. Trudno go jednak nie traktować jako drogi gadżet – póki co żadna z telewizji na świecie nie emituje obrazu jakości 8K. Prawdopodobnie telewizory tego typu początkowo będą wykorzystywane jako nośniki reklamowe. Na rynku jest już wprawdzie dostępnych kilka produkcji w 8K, ale póki co ich koszt powstania jest tak wysoki, że nie należy spodziewać się dużego przyrostu takich produkcji w najbliższym czasie. W czerwcu w serwisie Youtube pojawił się pierwszy film w 8K – „Ghost Towns” (https://www.youtube.com/watch?v=sLprVF6d7Ug) – co ciekawe, był dostępny jeszcze w okresie, gdy na rynku nie było żadnego urządzenia, na którym można by tak dobrą jakość odtwarzać.

Zdaniem ekspertów, Sharp nastawia się przede wszystkim na dużych, korporacyjnych użytkowników, którzy będą realizować i wyświetlać reklamy i filmy korporacyjne w 8K. Zdaniem samej firmy, technologia ta będzie także bardzo przydatna np. dla muzeów czy dla projektantów, którzy będą na telewizorze chcieli wyświetlać swoje projekty np. na targach. 
    
(BB)

 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj5 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (5)

Inne tematy w dziale Technologie