Wkrótce na rynku pojawi się pierwszy telewizor z ekranem 8K i rozdzielczością 7680 x 4320 pikseli. To 16 razy więcej niż oferują popularne dziś telewizory Full HD. Cena - bagatela - prawie 500 tys. zł.
Obecnie telewizory 4K, czyli Ultra HD, określa się jako przyszłość rynku – zwłaszcza modele typu smart TV. Wyświetlają one obraz o czterokrotnie większej liczbie pikseli niż popularne dziś telewizory Full HD, co pozwala widzom na oglądanie materiałów wideo w wysokiej jakości, z dużą liczbą szczegółów.
Ceny telewizorów 4K systematycznie spadają, na rynku pojawiły się także wersje 5D, ale firmy produkujące sprzęt RTV pracują nad bardziej zaawansowanymi technologiami, dającymi jeszcze lepszą jakość obrazu i satysfakcji klienta. Wkrótce ma się pojawić telewizor LV-85001 firmy Sharp – pierwszy odbiornik z ekranem 8K.
Telewizor będzie miał 85-calowy ekran IGZO (akronim od słów indium - ind, gallium - gal, zinc - cynk, oxide – tlenek) o kącie widzenia 176 stopni i rozdzielczości 7680 x 4320 pikseli. To 16 razy więcej niż oferują telewizory Full HD i 4 razy więcej niż telewizory 4K. Jasność ekranu to 1,000cd/m2, współczynnik kontrastu wynosi 100000:1. Prawdopodobnie będzie ważyć ok. 100 kg. Żeby skorzystać z telewizora, trzeba będzie użyć 4 kabli HDMI i komputera, który odtwarza wideo 8K.
Telewizor w sprzedaży pojawi się 30 października w Japonii i będzie kosztować „jedyne” 16 mln jenów, czyli prawie 500 tys. zł. Trudno go jednak nie traktować jako drogi gadżet – póki co żadna z telewizji na świecie nie emituje obrazu jakości 8K. Prawdopodobnie telewizory tego typu początkowo będą wykorzystywane jako nośniki reklamowe. Na rynku jest już wprawdzie dostępnych kilka produkcji w 8K, ale póki co ich koszt powstania jest tak wysoki, że nie należy spodziewać się dużego przyrostu takich produkcji w najbliższym czasie. W czerwcu w serwisie Youtube pojawił się pierwszy film w 8K – „Ghost Towns” (https://www.youtube.com/watch?v=sLprVF6d7Ug) – co ciekawe, był dostępny jeszcze w okresie, gdy na rynku nie było żadnego urządzenia, na którym można by tak dobrą jakość odtwarzać.
Zdaniem ekspertów, Sharp nastawia się przede wszystkim na dużych, korporacyjnych użytkowników, którzy będą realizować i wyświetlać reklamy i filmy korporacyjne w 8K. Zdaniem samej firmy, technologia ta będzie także bardzo przydatna np. dla muzeów czy dla projektantów, którzy będą na telewizorze chcieli wyświetlać swoje projekty np. na targach.
(BB)
Inne tematy w dziale Technologie