Biznes w Polsce i na świecie pomaga w walce z epidemią. Fot. Shutterstock
Biznes w Polsce i na świecie pomaga w walce z epidemią. Fot. Shutterstock
Wszystko o 5G Wszystko o 5G
1363
BLOG

W czasie epidemii COVID-19 biznes zdaje test solidarności

Wszystko o 5G Wszystko o 5G Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 28

Firmy nie tylko proszą o rządowe wsparcie, ale też idą państwu na ratunek – każda ofiarowana złotówka, pomoc materialna czy technologia przybliża dzień ostatecznego zwycięstwa nad pandemią.

Siedmiu na 10 pracowników pozytywnie ocenia rozwiązania wprowadzane przez swoich pracodawców w czasie epidemii – wynika z badania Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia. Działania te obejmują: informowanie o zagrożeniu (57 proc.), właściwe przygotowanie miejsc pracy (54 proc.), a także ograniczanie bezpośrednich kontaktów (45 proc.) i wdrożenia pracy zdalnej (40 proc.). Aż 26 proc. firm zaoferowało zatrudnionym pomoc w opiece nad dziećmi. Niektóre zapewniają też wsparcie psychologiczne i w robieniu zakupów (przez konsjerża). A co pożytecznego i ważnego robią teraz przedsiębiorstwa z myślą o całym społeczeństwie? 

Respiratory i materace dla bezdomnych

PKN Orlen prowadzi akcję na rzecz placówek zdrowia. Za każde 1000 punktów przekazane przez użytkowników programu lojalnościowego VITAY Fundacja Orlen przeznaczy 5 zł na zakup sprzętu medycznego niezbędnego w szpitalach jednoimiennych. To tylko jedna z wielu inicjatyw koncernu z Płocka – na jego stacjach benzynowych pracownicy pogotowia i innych służb obsługiwani są poza kolejnością i otrzymują bezpłatnie napoje. Już na początku pandemii paliwowy gigant zobowiązał się pozyskać milion masek oraz wyprodukować duże ilości płynu wirusobójczego (w marcu 2,5 mln, a w kwietniu 4,5 mln litrów).

W przypadku Carrefour Polska CSR oznacza obecnie zapewnienie Kowalskim szybkich i bezpiecznych zakupów. Na swojej stronie internetowej detalista wdrożył narzędzie wskazujące klientom prognozowany ruch we wszystkich swoich placówkach. W oparciu o udostępniane dane konsumenci mogą zaplanować wizytę w konkretnym sklepie tak, by spędzić w nim jak najmniej czasu i ograniczyć do minimum kontakt z innymi ludźmi.

Gruszek w popiele nie zasypia również Grupa Polpharma, która sfinansowała zakup i przekaże służbom medycznym 100 respiratorów. Największy polski producent farmaceutyczny ogłosił też mobilizację swoich zakładów w celu zapewnienia tzw. bezpieczeństwa lekowego.

- Nasze fabryki pracują ze wzmożonym wysiłkiem, aby nikomu nie zabrakło potrzebnych leków. Zgodnie z naszym mottem: „Ludzie pomagają Ludziom”. Wszystkie ręce na pokład! – mówi Jerzy Starak, właściciel Polpharmy.

Nie mniejsze serce pokazał spożywczy gigant Maspex, który ofiarował ponad milion swoich produktów specjalnym szpitalom zakaźnym – wśród darów są soki, musy owocowe, gotowe dania, makaron i woda niegazowana. Natomiast IKEA wraz z Fundacją Habitat for Humanity Poland skupiła się głównie na osobach bezdomnych. Dodatkowe wyposażenie otrzymały już schroniska w Gdańsku, Poznaniu, Krakowie, Kielcach, Pabianicach i Warszawie. Łóżka, materace, pościel wkrótce trafią do kolejnych punktów i ośrodków.

Sztuczna inteligencja kontra wirus

W walkę z koronawirusem włączył się także sektor IT. Polski Zortrax wykorzystuje wytwarzane przez siebie drukarki 3D do produkcji masek i przyłbic, które pomagają zabezpieczyć ratowników. Produkty te zostały zaprojektowane we współpracy z naukowcami i medykami.

Huawei swoje doświadczenie w walce z pandemią zdobyte w Państwie Środka wykorzystuje dziś w innych krajach. Pomocy zaś udziela na dwóch płaszczyznach. Pierwszą są technologie – producent rozwiązań telekomunikacyjnych udostępnia swoje systemy sztucznej inteligencji (SI) i chmurę obliczeniową, dzięki czemu diagnozowanie wirusa oraz odkodowywanie jego genomu może być znacznie szybsze.

- W Chinach ogromną rolę w pokonaniu kryzysu epidemiologicznego odegrała technologia 5G, która usprawniała zdalną komunikację, co znaczenie ułatwiało koordynację działań biznesu, administracji i służb ratunkowych, a przede wszystkim – personelu medycznego. Nasze rozwiązania umożliwiają wdrażanie sieci piątej generacji na całym świecie. Liczymy, że ten standard jak najszybciej pojawi się nad Wisłą – podkreśla Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.

Przeczytaj, jak technologia 5G może wspierać walkę z COVID-19.

Drugą płaszczyzną wsparcia spod znaku Huawei jest program partnerski Anti-COVID-19, adresowany do partnerów Huawei z krajów dotkniętych skutkami epidemii. Opiera się on na pięciu filarach: zdalnym biurze, sztucznej inteligencji, pomocy dla przedsiębiorstw, inteligentnej opiece zdrowotnej i edukacji online.

- Walka o zdrowie jest najważniejsza, ale nie poprzestajemy na tym. Jako firma odpowiedzialna społecznie zrobimy wszystko, by mimo pandemii ludzie nie rezygnowali ze swoich karier zawodowych, nauki i rozwoju – komentuje Ryszard Hordyński.

Inwestycja w lojalność i markę

Czy przedsiębiorstwa, które same przeżywają trudne chwile, nie powinny skupić się teraz na ratowaniu siebie?

- Biznes zawsze musi się troszczyć o środowisko, w którym działa, ale najważniejsze są gesty solidarności w godzinie próby. Zaowocują one zaufaniem konsumentów, klientów i obywateli, kiedy wrócimy do normalności – uważa Ryszard Hordyński.

W podobnym duchu wypowiada się Marzena Strzelczyk, dyrektor generalna FOB: - Zarządzanie swoim wpływem na otoczenie i odpowiedzialność za społeczeństwo, w tym za pracowników, dostawców czy partnerów biznesowych, ale także zobowiązaniami wobec najszerszego kręgu interesariuszy, całego społeczeństwa, to dziś najcenniejsza aktywność.

MK 


Blog o technologii mobilnej piątej generacji. Partnerem bloga jest Huawei Polska.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka