Nasz rodzimy, choć ciut „Dziennikowy”, Bob Woodward tylko potocznie zwany Paweł Reszka „dotarł” do „tajnego” raportu o stanie Służby Kontrwywiadu Wojskowego (SKW). Jak już do niego dotarł to postanowił wyciągnąć z niego wnioski. Ponieważ mądrość etapu jest taka, by Macierewicza przedstawić jako z jednej strony oszołoma, który opętany fobiami inwigilacji Polski przez zagraniczne służby tak zagalopował się w likwidowaniu WSI, że skierował do obrony naszych kontyngentów „harcerzyków”, a z drugiej jako mitomana wszędzie wietrzącego spiski i agentów, nasz tropiciel PiSowskich niedociągnięć napisał coś takiego:
„Macierewicz marzył o jednym - chciał zniszczyć WSI. Udało mu się znakomicie. Nie będzie już nigdy Wojskowych Służb Informacyjnych.
(…)
Jako szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego głową odpowiadał za zabezpieczenie naszych żołnierzy w Polsce, a także za ochronę kontyngentów służących za granicą w Iraku i Afganistanie.
Kto dziś chroni naszych żołnierzy? Kto rozpracowuje agentów obcego wywiadu? Kto prowadzi gry operacyjne? ”
Zatem nasz pożal się Boże likwidator tak polikwidował, że SKW nie chroni naszych żołnierzy. To zdanie pokazuje jak bardzo skąpą wiedzą na temat materii posiadają dziennikarze. Jeszcze dzisiaj po północy usłyszałem je w ustach naszej blond mistrzyni wywiadu telewizyjnego Moniki Olejnik.
Zgodnie z ustawą o powołaniu SKW i SWW kontrwywiad nie zajmuje się osłoną wywiadowczą sił zbrojnych poza granicami kraju. To zadanie spoczywa na SWW, o których „tajny” raport nie wspomina.
Skoro już nasi wojacy są bezpieczniejsi przyjrzyjmy się zadaniom, jakie SKW powinna realizować. Podobnie do Brytyjskiego MI5 jej celem jest osłona kontrwywiadowcza Polski na jej terytorium (operacje poza nim są możliwe, lecz tylko jako incydenty). Wróćmy, zatem do sporządzonego przez „ekspertów” „tajnego” raportu. Twierdzą (wedle Reszki) oni, że SKW nie działają, ponieważ pracują w nim harcerze, policjanci, dziennikarze (sic!) po siedemnastodniowym szkoleniu. Czyli „eksperci” uważają, że Polska jest zagrożona, ponieważ nie jest chroniona przez „ekspertów”.
Z takim zdaniem można dyskutować, jednak nie jest to na rękę szerokiemu frontowi realizującemu obecny etap. Jeśli przyjąć, że Polsce grożą ataki terrorystyczne, że jest ona inwigilowana przez agentów obcych wywiadów, oraz ci agenci mogą mieć wpływ na funkcjonowanie kraju, uwiarygodniłoby się zarówno ideę silnego państwa, które to jak już bywało wcześniej (vide rozbiory) jest zagrożeniem dla słodkiej wolności, jak i samego Macierewicza twierdzącego, że agenci w Polsce działają. Dodatkowo stawiałoby pod wątpliwość tezę, która moim zdaniem jest totalnie idiotyczna, o braku powiązania (a zarazem lojalności) agenta z miejscem jego szkolenia.
Przyjmując, że coś jest na rzeczy, proponuję zastanówmy się, któż ma dbać o ochronę Polski przed agentami obcych państw: policjant, harcerz, dziennikarz – czy wyszkolony w GRU „specjalista”.
P.S.
USTAWA z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z dnia 23 czerwca 2006 r.)
Art. 5. 1. Do zadań SKW należy:
1) rozpoznawanie, zapobieganie oraz wykrywanie popełnianych przez żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową, funkcjonariuszy SKW i SWW oraz pracowników SZ RP i innych jednostek organizacyjnych MON, przestępstw:
a) przeciwko pokojowi, ludzkości oraz przestępstw wojennych określonych w rozdziale XVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.3)), a także innych ustawach i umowach międzynarodowych,
b) przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej określonych w rozdziale XVII ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, oraz takich czynów skierowanych przeciwko państwom obcym, które zapewniają wzajemność,
c) określonych w art. 140 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny,
d) określonych w art. 228-230 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, jeżeli mogą one zagrażać bezpieczeństwu lub zdolności bojowej SZ RP lub innych jednostek organizacyjnych MON,
e) przeciwko ochronie informacji określonych w rozdziale XXXIII ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, jeżeli mogą one zagrażać bezpieczeństwu lub zdolności bojowej SZ RP lub innych jednostek organizacyjnych MON, a także takich czynów skierowanych przeciwko państwom obcym, które zapewniają wzajemność,
f) określonych w art. 33 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 229, poz. 2315),
g) związanych z działalnością terrorystyczną oraz innych niż wymienione w lit. a-f, godzących w bezpieczeństwo potencjału obronnego państwa, SZ RP oraz jednostek organizacyjnych MON, a także państw, które zapewniają wzajemność;
2) współdziałanie z Żandarmerią Wojskową i innymi organami uprawnionymi do ścigania przestępstw wymienionych w pkt 1;
3) realizowanie, w granicach swojej właściwości, zadań służby ochrony państwa określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708);
4) uzyskiwanie, gromadzenie, analizowanie, przetwarzanie i przekazywanie właściwym organom informacji mogących mieć znaczenie dla obronności państwa, bezpieczeństwa lub zdolności bojowej SZ RP lub innych jednostek organizacyjnych MON, w zakresie określonym w pkt 1, oraz podejmowanie działań w celu eliminowania ustalonych zagrożeń;
5) prowadzenie kontrwywiadu radioelektronicznego oraz przedsięwzięć z zakresu ochrony kryptograficznej i kryptoanalizy;
6) uczestniczenie w planowaniu i przeprowadzaniu kontroli realizacji umów międzynarodowych dotyczących rozbrojenia;
7) ochrona bezpieczeństwa jednostek wojskowych, innych jednostek organizacyjnych MON oraz żołnierzy wykonujących zadania służbowe poza granicami państwa;
8) ochrona bezpieczeństwa badań naukowych i prac rozwojowych zleconych przez SZ RP i inne jednostki organizacyjne MON oraz produkcji i obrotu towarami, technologiami i usługami o przeznaczeniu wojskowym zamówionymi przez SZ RP i inne jednostki organizacyjne MON, w zakresie określonym w pkt 1;
9) podejmowanie działań, przewidzianych dla SKW, w innych ustawach, a także umowach międzynarodowych, którymi Rzeczpospolita Polska jest związana.
2. Zadania SKW obejmują również rozpoznawanie oraz wykrywanie przestępstw, o których mowa w ust. 1, popełnionych we współdziałaniu z żołnierzami pełniącymi czynną służbę wojskową, funkcjonariuszami SWK i SWW lub pracownikami SZ RP i innych jednostek organizacyjnych MON.
3. Działalność SKW poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej może być prowadzona w związku z jej działalnością na terytorium państwa wyłącznie w zakresie realizacji zadań określonych w ust. 1 i 2.
Art. 6. 1. Do zadań SWW należy:
1) uzyskiwanie, gromadzenie, analizowanie, przetwarzanie i przekazywanie właściwym organom informacji mogących mieć istotne znaczenie dla:
a) bezpieczeństwa potencjału obronnego Rzeczypospolitej Polskiej,
b) bezpieczeństwa i zdolności bojowej SZ RP,
c) warunków realizacji, przez SZ RP, zadań poza granicami państwa;
2) rozpoznawanie i przeciwdziałanie:
a) militarnym zagrożeniom zewnętrznym godzącym w obronność Rzeczypospolitej Polskiej,
b) zagrożeniom międzynarodowym terroryzmem;
3) rozpoznawanie międzynarodowego obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także rozpoznawanie międzynarodowego obrotu bronią masowej zagłady i zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem tej broni oraz środków jej przenoszenia;
4) rozpoznawanie i analizowanie zagrożeń występujących w rejonach napięć, konfliktów i kryzysów międzynarodowych, mających wpływ na obronność państwa oraz zdolność bojową SZ RP, a także podejmowanie działań mających na celu eliminowanie tych zagrożeń;
5) prowadzenie wywiadu elektronicznego na rzecz SZ RP oraz przedsięwzięć z zakresu kryptoanalizy i kryptografii;
6) współdziałanie w organizowaniu polskich przedstawicielstw wojskowych za granicą;
7) uczestniczenie w planowaniu i przeprowadzaniu kontroli realizacji umów międzynarodowych dotyczących rozbrojenia;
8) podejmowanie innych działań przewidzianych dla SWW w odrębnych ustawach, a także umowach międzynarodowych, którymi Rzeczpospolita Polska jest związana.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3, są realizowane poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Działalność SWW na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może być prowadzona wyłącznie w związku z jej działalnością poza granicami państwa, a realizacja czynności, o których mowa w art. 29, art. 31 ust. 1, art. 33 ust. 1 oraz art. 34 ust. 1 dopuszczalna jest wyłącznie za pośrednictwem SKW albo Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, odpowiednio do ich kompetencji.
Inne tematy w dziale Polityka