andrzej wianecki andrzej wianecki
48
BLOG

POpulizm czy oszustwo

andrzej wianecki andrzej wianecki Polityka Obserwuj notkę 0

Jeśli Polacy dzisiaj tak nisko cenią własne przedstawicielstwo, także naszą Izbę, to nie tylko ze względu na jakość pracy, ale także z tego pierwotnego powodu, jakim jest poczucie niepełnego uczestnictwa, często fałszywego, zafałszowanego uczestnictwa obywateli w akcie wyborczym. Polacy od lat mają przekonanie – i to przekonanie narasta – że dzień, w którym wybierają swoich parlamentarzystów, jest tak naprawdę dniem wielkiego oszustwa polskiego wyborcy przez aparaty partyjne.

Słowa te wypowiedział  z trybuny sejmowej, w dniu 3 stycznia 2003, ówczesny wicemarszałek Sejmu, przywódca głównej partii opozycyjnej, Donald Tusk. 

12 września 2004 Platforma Obywatelska rozpoczęła akcję „4 razy TAK” - zbiórkę podpisów pod wnioskiem o przeprowadzenie referendum ustrojowego w zakresie następujących zmian w Konstytucji RP:

1. likwidacja Senatu,
2. zmniejszenie liczby posłów do 230,
3.
wprowadzenie jednomandatowych okręgów wyborczych do Sejmu.                                                 
4. zniesienie immunitetu parlamentarnego.  Zamierzeniem PO było, przeprowadzenie referendum konstytucyjnego razem z wyborami do parlamentu, lub najpóźniej wraz z wyborami prezydenckimi w 2005 roku.
Akcja mobilizowania społeczeństwa zakończyła się sukcesem, zebrano 750 tysięcy podpisów czyli znacznie więcej niż wymagane dla przeprowadzenia referendum. 
Partia, wówczas wicemarszałka Sejmu, Donalda Tuska w świetle kamer telewizyjnych złożyła zebrane podpisy u marszałka Sejmu, poczym straciła zainteresowanie reformami ustrojowymi !W miarą wzrastania sondażowej przewagi w zbliżających się wyborach parlamentarnych 2005, PO coraz mniej uwagi poświęcała akcji „4xTAK” i lansowanej w niej problematyce kluczowych zmian ustrojowych. W samej kampanii wyborczej te ważne propozycje reform, poparte przez setki tysięcy obywateli w ogóle nie były przez PO podnoszone.     Mimo, że nie byłem już członkiem PO osobiście i z entuzjazmem zaangażowałem się w zbieranie podpisów, przekazałem ich około 50.  Byłem rozczarowany zasłoną milczenia jaką PO spuściła na  „4xTAK”. Wstyd mi było przed znajomymi którym wychwalałem PO za bardzo pro-państwową postawę wykazaną  w tej inicjatywie.    Przed wyborami pismem z dnia 29.08.2005 zapytałem o losy akcji 4xTAK znanych mi osobiście opolskich posłów PO: Tadeusza Jarmuziewicza oraz Leszka Korzeniowskiego. Zaznaczyłem , że: „szybkość i przejrzystość odpowiedzi będzie miała wpływ na moje preferencje wyborcze” ! Poseł Korzeniowski w ogóle mi nie odpowiedział, a poseł Jarmuziewicz odpisał w dniu 08.09.2005, że przekazał moje pismo Parlamentarnemu Klubowi PO i zapewnił mnie , że natychmiast po uzyskaniu odpowiedzi z Klubu PO zostanę poinformowany. Rok później bo 08.11.2006 przypomniałem posłowi Jarmuziewiczowi pisemnie, że dalej czekam na obiecaną mi informację!Moje przypomnienie pozostaje bez odpowiedzi do dnia dzisiejszego ! Potwierdzenie lekceważenia wyborców i zaniechania obiecywanych przez PO ważnych zmian ustrojowych znajduję w najnowszych  deklaracjach programowych PO !Zasadnicze cele naprawy Państwa - III Krajowa Konwencja Platformy Obywatelskiej RP Warszawa, 21 maja 2006 r.”  Nie wspomina się w tym opracowaniu o żadnym z nie zrealizowanych przecież celów akcji 4xTAK !!! Natomiast w „Podstawach programu politycznego Platformy Obywatelskiej RP - Konwencja Programowa Platformy Obywatelskiej RP, Warszawa, 26-27 maja 2007 r." w rozdziale „ Władza ustawodawcza i legislacyjna ” - w temacie poświeconym Senatowi, Platforma „pływa” pisząc, że nie ma wielu argumentów za jego utrzymaniem  w obecnym kształcie i zamiast likwidacji proponuje zreformować  Senat  !                                                                                                       W W rozdziale „Kodeks wyborczy”  pisze się o potrzebie wskazania na dylematy związane z postulatem większościowej ordynacji wyborczej i jednomandatowych okręgów wyborczych.     PO  deklaruje:  „... być może zastosować ordynację mieszaną...”  co świadczy o odchodzeniu od swoich wcześniejszych  wyrazistych  zobowiązań !                                                                                                W  tym samym rozdziale w sprawie zniesienia immunitetu, PO  również się wycofuje  deklarując: „Likwidacja immunitetu parlamentarnego nie może prowadzić do eliminacji nietykalności osobistej posłów i senatorów”.W obu dokumentach programowych nie znalazłem nic na temat punktu nr. 2 akcji 4xTAK proponującego zmniejszenie liczby posłów !                                                                                             Obie deklaracje programowe znajdują się na oficjalne stronie PO http://www.platforma.org/index.php/oplatformie/program     Wnioskuję , że  zarówno cytowane wcześniej słowa Doanlda Tuska jak i postulaty akcji „4x Tak” były  propagandą obliczoną na poprawę wyników sondażowych przed wyborami, gdy cel został osiągnięty PO wycofała się ze swoich sztandarowych reform ustrojowych ! Uważam, że PO porzuciła tak rozsądne i potrzebne Polsce cele ponieważ ważniejsze okazały się korzyści partyjne a realizacja wszystkich 4 postulatów zagroziła by wodzowskej strukturze partii.   Przy dzisiejszej ordynacji wyborczej to liderzy korporacji partyjnych tacy jak Donald Tusk decydują o wyborach Polaków.  Szefowie partii decydują o kształcie podanych społeczeństwu list wyborczych, złożonych z najbardziej poddanych i posłusznych kandydatów (gdzie się podziała idea prawyborów w PO ?). Osoba spoza partyjnego klanu z powodu progów wyborczych nie będzie posłem nawet jeżeli poprze ją 100% wyborców z jej okręgu ! Dziś wybieramy wyłącznie z pośród kandydatów partyjnych, przeważnie pozbawionych własnego zdania i własnych poglądów,  którzy zamiast zabiegać o interes i względy wyborców, zabiegają o przychylność wodza i najlepszą pozycję w strukturach partii. Dla tak wybranych parlamentarzystów ważniejsza jest odpowiedzialność za partię i przed wodzem niż za państwo i przed wyborcami !  Słuszność tej tezy potwierdza reakcja posłów Korzeniowskiego i Jarmuziewicza na moje pytanie w sprawie zaniechania „4xTAK”.   Nie dziwi mnie też niechęć do zmniejszenia liczby posłów i likwidacji senatu. Z punktu widzenia PO oraz pozostałych partii politycznych redukcja liczby parlamentarnych „stołków” to strzał we własne kolano skutkujący zmniejszeniem  szeregów wiernych „pretorian” i funduszy, które na ich wybór oraz utrzymanie partie otrzymują z kasy państwa ( co z deklaracją PO o samofinansowaniu się tej partii) !    Wreszcie zachowanie możliwości decydowania przez partyjnych szefów komu poddani „pretorianie” uchylą immunitet, a komu nie to wygodne narzędzie dyscyplinujące, przydatne przy obecnych zasadach rekrutacji kandydatów na posłów.  

Andrzej Wianecki były członek  PO.  

Jestem z dobrego 1964 rocznika, mąż i ojciec .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka