Polska negocjując wejście do UE uzyskała 12 letni okres przejściowy na ograniczenie swobodnego zakupu polskiej ziemi rolnej przez obywateli UE w zamian za skrócenie okresów na dostęp Polaków do rynku pracy w krajach starej Unii . Takie były postanowienia Traktatu Akcesyjnego podpisanego 16 kwietnia 2003 r. w Atenach, na mocy którego Polska przystąpiła do Unii Europejskiej. Z chwilą podpisania Traktatu Akcesyjnego, Polska związana została prawem wspólnotowym, które ma pierwszeństwo przed prawem krajowym. Na prawo wspólnotowe składają się m. in. postanowienia Traktatów założycielskich i Traktatu Akcesyjnego. Jedną z głównych zasad na których opiera się Wspólnota Europejska, wyrażoną w art. 67 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską jest swoboda przepływu kapitału, z której wynika swoboda nabywania nieruchomości, udziałów i akcji. Zgodnie z tą normą prawa wspólnotowego zakazane są wszelkie ograniczenia w przepływie kapitału oraz w płatnościach miedzy państwami członkowskimi. Istniejące ograniczenia w tym zakresie, które mogą być stosowane przez Polskę znajdują podstawę prawną w załączniku nr XII do Traktatu Akcesyjnego, którego postanowienia stanowią prawo wspólnotowe i dotyczą jedynie nabywania nieruchomości rolnych i leśnych, co do 1 maja 2016r. obwarowane jest obowiązkiem uzyskania zezwolenia.. Nowelizacja ustawy o ustroju rolnym z dnia 31.03.2016 , która w drakoński sposób ograniczająca swobodny obrót ziemią została przygotowana jeszcze w poprzednim parlamencie przez PO+PSL. Obecny parlament, zdominowany przez PiS , ustawę poprawił i uchwalił , wchodzi ona w życie z dniem 30.04.2016, czyli na dzień przed wygaśnięciem moratorium z Traktatu Akcesyjnego . Polska złamała tym samym uzgodnienia i postanowienia traktatu . Nowelą bezterminowo i jednostronnie pozbawiła możliwości zakupu ziemi rolnej przez podmioty i obywateli UE. Dla zachowania pozorów równego traktowania w stosunku do obywateli polskich prawo obrotu ziemia rolną również mocno ograniczono . Miedzy innymi wprowadzono elementy nacjonalizacji ziemi rolnej, czyli obowiązujący przez 5 lat zakaz sprzedaży ziemi z zasobów państwa i prawo pierwokupu przez Agencję Nieruchomości Rolnych dotyczące wszystkich transakcji obrotu ziemią rolną . Prawo zakupu ziemi od właścicieli prywatnych przyznano wyłącznie rolnikom i to tylko w gminie przez nich zamieszkałej oraz kościołom i zakonom , Wydzielenie oraz sprzedaż kawałka roli z gospodarstwa przez osobę prywatną wymaga spełnienia określonych w art. 6 ustawy kilku warunków złożenia wniosku i pozytywnej decyzji dyrektora Agencji Rynku Rolnego co czyni stanowisko dyrektora bardzo podatnym na łapówki. Polska po raz kolejny traci wiarygodność jako partner unijny i kraj szanujący przez siebie ustanowione konstytucyjne prawa własności , równości wobec prawa i wolności w szczególności wolności do działalności gospodarczej.