ProvoCatio ProvoCatio
535
BLOG

śmierć, jak śmierć

ProvoCatio ProvoCatio Kultura Obserwuj notkę 72


Dla Polaków, to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna… śmierć, jak śmierć… A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym...


TVN 24 „Kropka nad i „, 09.02.2011



--------------------------------------------------------------------------------


" Przypomniałem sobie ważne przeżycia pózną wiosną 1944 roku. Wracałem do domu w Warszawie. Mieszkaliśmy z żoną na lewych nazwiskach w bloku przy Spacerowej. Ulica spokojna, może zbyt spokojna, jak na mój konspiracyjny nos. Wchodze po schodach. Na I pietrze poczułem pod butami lepką ciecz; myślałem, że komuś wylał się sok wiśniowy. Na II pietrze ciemna plama, rozległa. Krew! Ide wyżej, bo zawrócić z drogi mogłoby sie wydać podejrzane. K r e w p o d p o d e s z w a m i ! Poślizgnąłem się na niej i podparłem ręką. Palce czerwone. Ide jak automat na czwarte piętro. Zostawiam rdzawe ślady. Dzwonie umówionym sygnałem. Żona szybko otwiera. Przerażona, lecz spokojna. Mówi, że niedawno gestapo zastrzeliło wszystkich lokatorów mieszkania o piętro niżej. Jeden chłopak wyskoczył oknem i - postrzelony - zabił sie w maleńkim ogródeczku przy suterenach kamienicy, ale od strony Słonecznej*. Akcja hitlerowska trwała bardzo krótko, z zaskoczenia. Rewizji w bloku nie robili. Przed dziesięcioma minutami karetki zabrały trupy do prosektorium. Tę krew, polską, zmuszony byłem deptać Herr Stroop. Pan sie domyśla jak reagowałem. Nie obrzydzeniem, lecz więzią z ofiarami terroru. I sytuacyjna bezradność.


* "mowa o akcji niemieckiej w dniu 22 czerwca 1944 r. przy ulicy Słonecznej 50, w wyniku której zgineli: Włdysław Holender " Szprotka", jego zona Jadwiga Holender, Kazimierz Glazer " Sam" ( to właśnie on wyskoczył oknem ponosząc śmierć ) i dwie nie zidentyfikowane osoby. ' Szprotka" i ' Sam" byli żołnierzami batalionu AK "Parasol"."


Kazimierz Moczarski - Rozmowy z Katem.

ProvoCatio
O mnie ProvoCatio

Do rany przyłóż https://www.youtube.com/watch?v=FQ4zObtAOuI

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura