Eine Eine

Inflacja matematycznych wizji wszechświata

Eine Eine Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 71

Kosmologia współczesna  przeżywa od dwóch tygodni, niezwykły  wstrząs  poznawczy.Taką opinię głoszą  napoważniejsze  gazety  codzienne  i  tygodniki  kulturalne europejskie, z  tym że polskie tytuły,swoim  zwyczajem,  są  bardziej  dyskretne  i powściągliwe  i  nie  dostrzegłem  by brały w tym  głoszeeniu  udział.Natomast   kosmolodzy  światowi  zachowują się  tak,  jakby  nic  o  tym  wstrząsie nie wiedzieli,ani  go  nie przeżywali.

Wstrząs  kosmologii,zdaniem  zachodnio-europejskich dziennikarzy naukowych  polega  na  tym,że    nieżyjący  już  od  ponad tygodnia Stephen Hawking ,brytyjski profesor matematyki  stosowanej,pracujacy  badawczo  w  dziedzinie  kosmologii ,wspólnie z  belgijskim  profesorem fizyki teoretycznej uniwersytetu katolickiego w  Leuven ,w  lipcu 2017 roku zgłosili  w   arXiv  preprint pracy ,która jest  dostępna zainteresowanym od  4 marca  br.

Praca ta  natychmiast  została  uznana -  w ramach  medialnego  zycia pop-kultury  -. za  "ostateczną  wizję  wszechświata,do  jakiej  doszedł  "geniusz  fizyki  i  kosmologii", nieżyjący  już dziś, profesor Stephen  Hawking.

Proszę stracić trochę czasu  i przeczytać  teksty w  głównych pismach  brytyjskich,   poświęcone  znaczeniu  tej  pracy  dla  dalszego postępu nauk  i przyszłości  cywilizacji ludzkiej.Wszystkie    rywalizują o  najbardziej  sensacyjny  tytuł informacji  na  temat - chyba  dosyć  hermetycznej  -   pracy  naukowej (oczywiśce   nie   dla  czytelnika -  matematyka , lub  fizyka).

Najskromniejsze  hasło  to : " ostateczna wizja  wszechświata",czyli  wersja kosmologii zawierająca  absolutną  prawdę o  pojawienu  się  wszechświata  i  jego  ewolucji  , łącznie z  eschatologią.a  rekord  bije ten oto   tytuł    https: //www.telegraph.co.uk /.../  cytuję :

"Stephen Hawking's "breathtaking" final multiverse theory completed two weeks before he died".

Ponieważ  chciałem,  by mi  dech zaparło ("breathtaking") , zajrzałem  więc do arXiv  pod adres

arXiv:1707.07702v2[hep-th] i  tam  mnie  powitał tytuł:

S. W. Hawking, T.Hertog, A Smooth Exit from Eternal Inflation? 4.03.2018, arXiv: 1707.07702v2 [hep-th]

Niewątpliwie  jest to  ostatnie  słowo brytyjskiego  uczonego,celebryty pop-kultury  medialnej,osoby  o  tragicznym losie   osobistym ,a dorobku  poważnym  w dziedzinie  geometrii   czasoprzestrzeni  fizycznej.Reakcja  medialna  na  wiadomość  o publikacjie  tej  pracy  jest  jednak  odwrotnie  proporcjonalna do  rzeczywistej  jej  treści  i  znaczeniu  dla nauki.

Od  kilku  więc  dni,  na bezdechu ,  czytam  tę  pracę  ,ale  nie  widzę w niej  tego,  co widzą przecież  dosyć  rutynowani  dziennikarze  naukowi  brytyjscy.W  pierwszej  części  mamy powtórzenie  głównych  wyników obliczeń  ze  znanej  pracy  z roku  2014  [2]

W  rozwinięciu , jest  dyskusja  nad  terminem  i  zarazem     hipotezą   : "The Eternal  Inflation"  nie wprowadzoną do  nauki, ani przez  Hawkinga,ani  przez  Hartoga.

Najpierw Alan  Guth w  1979-1980 roku  zaproponował  hipotezę inflacji,według  której  wczesny  Wszechświat  przeszedł przez fazę szybkiego rozszerzenia się spowodowanego ujemnym ciśnieniem (dodatnią gęstością energii próżni),dzięki  czemu aktualny Wszechśwat  jest   płaski i  ,jednorodny  pod względem  gęstości, oraz  temperatury.

W 1982  roku astrofizyk  Andrej  Linde  wystąpił  z  hipotezą  "nowej  inflacji" ,wprowadzając  do  modelu  Gutha  ideę kwantowych  fluktuacji. "Nowa inflacja" szybko  przyjęła postać"wiecznej  inflacji", w pracach Paula Steinhardta  i  Aleksandra Vilenkina .

Fluktuacje kwantowe powodują, że gęstość energii i materii jest różna w różnych punktach w przestrzeni,  w związku  z  czym  tempo  ekspansji  w  różnych obszarach Wszechświata  jest  rózne  i  to  decyduje o  wiecznej  inflacji.Produktem  finalnym wiecznej  inflacji  ma być  multiświat,czyli nasz  wszechświat rozgałęziający  się  drogą pęczniejących  bąbli odseperowanych od  siebie  różnym  przyspieszeniem  ekspansji i  różnymi prawami przyrody.

W  pracy omawianej , Hawking  i  Hertog wyraźnie ignorują fakt  niestnienia  dowodu  obserwacyjnego  prawdziwości  hipotezy The Eternal  Inflation poprzestając na  formalizmie  matematycznym  przejścia wiecznej  inflacji  do uformowanego  multiświata.Matematyka  tego  przejścia  ładnie  wygląda  ,ale  produkt finalny ,to  jest  "multiśwat"  nie  opuścił  świata  science  fiction.Poprostu,żadne instrumenty  astronomii obserwacyjnej  nie  zarejestrowały  w czasoprzestrzeni  Wszechśwata   bąbli  ekspandujących  indywidualnie  i  niezależne    od  ekspansji  rozpoczętej  Big  Bangiem.

Wprawdzie autorzy  pracy  są  innego  (bardziej optymistycznego)  zdania,  gdyż   twierdzą,że istnieje  obserwacyjno-pomiarowy  dowód prawdziwości  hipotezy  multiświata i jest   nim      polaryzacja  promieniowania  CMB(Cosmic Microwave Background),  zwanego  czesto promeniowaniem  relktowym  tła..Tymczasem  jest to  tylko  bardzo  pobożne  życzenie  autorów  omawianej pracy  .gdyż:

po  pierwsze:

ani  misja  Plancka,ani  obserwacje   na Antarktydzie za  pomocą  teleskopu Degree Angular Scale Interferometer (DASI) w poszukiwaniu polaryzacji fotonów nie  są  jednoznacznie  uznane  za  dowody  wykrycia  tej  polaryzacji.

I  po drugie:

nawet  gdy  ten  efekt  zostanie  wykryty,  to Hawking  z  Hertogiem  nie wykazali  teoretycznie  w  swej  pracy,  związku  między    hipotezą multiświata,  a  polaryzacją  promieniowania reliktowego  tła (CMB)

.Każą  czytelnikowi pracy  przyjąć  "na  wiarę"  ten  związek.  I  to  ma być"ostateczna wizja"  Wszechświata?Taka dziurawa  spekulacja w naszej   wiedzy kosmologicznej?

Sądzę ,że po przeczytaniu   obszernego  tekstu[3]  Rogera  Penrose[o  charkterze  nekrologu -wspomnenia o  Stephenie  Hawkingu],  czytelnik   zobaczy  bezdyskusyjną  wielkość  tego  umysłu [ Hawkinga] w dziedzinie  abstrakcji  matematycznej,obok  jednoczesnego  zagubienia i  nieporadności  w  głębinach  intuicji  fizycznej.

Galleo  Gallei, Isaack  Newton,  Albert  Einstein  takiej  dysharnonii  umysłu  nie podlegali.

Szum medialny pop-kultury  trysnął  żartem oznajmiając ,że nobel  za  tę  pracę  byłby  murowany (  gdyby  żył  Hawking),kiedy  przecież  wiadomo,że z  matematyki,  lub  z science  fiction - nobli się  nie daje.

Literatura