Przydałoby się byśmy przynajmniej raz w roku znajdowali w Polsce jakiś poniemiecki pociąg ze skarbami.
Wieść niesie, że tego lata znowu ma być poszukiwany tak zwany złoty pociąg ukryty podobno przez Niemców pod koniec II wojny światowej w okolicach Wałbrzycha.
Występujący do władz o zgodę na poszukiwania wskazuje miejsce, gdzie według niego znajduje się tunel, w którym mają stać wagony. Zdaniem wnioskodawcy każdy wagon ma około 12 m długości, 4 m szerokości i 4 m wysokości.
Należy sobie zadać pytanie, czy wagony o szerokości 4 m mogłyby poruszać się po linii kolejowej o rozstawie szyn 1435 mm, skoro maksymalna dopuszczalna szerokość pociągów dla tego rozstawu to 3,15 m. Ale zostawmy to.
Jak podają znawcy tematyki złotego pociągu w każdym jego wagonie ma znajdować się 20 ton, czyli 20 x 106 grama, cennego ładunku. Załóżmy, że znajduje się dokładnie 20 x 106 g ładunku i że jest nim czyste złoto. Cena czystego złota z dnia 20.06.2025 r. wyliczona w NBP wynosi 402,23 zł za gram. Zatem ładunek jednego wagonu przedstawiałby obecnie wartość:
402,23 zł/g złota x 20 x 106 g złota/wagon = 8 044 600 000 zł/wagon
Ile wagonów złotego pociągu byłoby koniecznych by pokryć koszty istotnych dla Polski przedsięwzięć? Jeżeli podzielimy wyrażony w złotych wydatek przez obliczoną wyżej wartość ładunku jednego wagonu, wyjdzie nam, że potrzebowalibyśmy:
- na pokrycie wszystkich wydatków przewidzianych w ustawie budżetowej na 2025 rok – prawie 115 wagonów,
- na pokrycie wydatków na ochronę zdrowia wynikających z wciąż chyba jeszcze niezatwierdzonego planu finansowego NFZ na 2025 rok oraz z dotacji budżetowej na zdrowie – bez mała 28 wagonów,
- na sfinansowanie budowy elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino o mocy elektrycznej 3750 MW – prawie 24 wagony,
- na pokrycie wydatków na obronność przewidzianych na 2025 rok – przeszło 23 wagony,
- na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) do 2032 roku, w kształcie przyjętym przez obecny rząd – przeszło 16 wagonów.
I tu natykamy się na pewien problem, bowiem występujący o zgodę na poszukiwania złotego pociągu podaje, że we wskazywanym przez niego miejscu znajdują się tylko trzy wagony. Jak wynika z przedstawionego wyszczególnienia to stanowczo za mało, żeby pokryć w całości na przykład budowę elektrowni jądrowej czy CPK.
Mimo tego byłaby to w skali Polski ilość kruszcu nie do pogardzenia. Zgodnie z przeprowadzonym wcześniej rachunkiem trzy wagony ze złotem stanowiłyby równowartość:
8 044 600 000 zł/wagon x 3 wagony = 24 133 800 000 zł
Koszt średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego wynosi mniej więcej 1 355 700 zł. Wobec tego za równowartość trzech wagonów ze złotem można by kupić:
24 133 800 000 zł
-------------------------------------------- ≈ 17 800 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych
1 355 700 zł/samochód
A ponieważ Polska jest podzielona na 2 479 gmin, to na każdą gminę przypadałoby po:
17 800 samochodów
------------------------------------ ≈ 7 średnich samochodów strażackich
2 479 gmin
Rzeczony poszukiwacz trafi jednak najprawdopodobniej nie na wagony z poniemieckim złotem, a na gruz, kamienie i złom. A więc wyniki jego wysiłków pewnie da się podsumować słowami klasyka – prawnuka innego klasyka: „ch…j, d…pa i kamieni kupa”.
Te niegdyś niemieckie kamienie będą swoistym pendant do zwalonego na berliński trawnik 30-tonowego głazu, który w przekonaniu Niemiaszków stanowi godne upamiętnienie Polskich Ofiar niemieckiego łajdactwa w czasie II wojny światowej.
Po głębszym zastanowieniu się można wszelako dojść do wniosku, że eksplorator, o którym tu mowa, być może istotnie trafił na ślad złota, tylko że bezdyskusyjnie polskiego, a nie poniemieckiego. Wniosek ów bierze się stąd, że Narodowy Bank Polski zwiększał ostatnio rezerwy złota. Do 8 maja 2025 roku NBP udało się zgromadzić 509,3 ton tego metalu. Ta ilość odpowiada mniej więcej 25 opisywanym tutaj wagonom. Nie można wykluczyć, że trzy z tych wagonów prezes Glapiński ukrył przemyślnie w wałbrzyskim tunelu i na nie właśnie trafił poszukiwacz skarbów. Jeżeli tak było, to przysporzył prezesowi NBP kłopotów, bo prof. Glapiński będzie musiał w tajemnicy przetransportować te wagony do nowej, bezpiecznej kryjówki.
Źródła:
https://nettg.pl/gornictwo/213823/odnalezli-zloty-pociag-do-prezydenta-walbrzycha-wplynelo-pismo-w-sprawie-jego-wydobycia#google_vignette
https://pl.wikipedia.org/wiki/Z%C5%82oty_poci%C4%85g_(legenda)
https://nbp.pl/statystyka-i-sprawozdawczosc/kursy/archiwum-cen-zlota/
https://dziennikustaw.gov.pl/D2025000006301.pdf
https://pulsmedycyny.pl/medycyna/finanse/wiceminister-finansow-plan-finansowy-nfz-na-2025-r-nie-jest-zatwierdzony/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_J%C4%85drowa_Lubiatowo-Kopalino
https://forsal.pl/biznes/energetyka/artykuly/9713479,elektrownia-jadrowa-w-polsce-dlaczego-koszt-budowy-wzrosl-o-70-proc.html
https://wiadomosci.onet.pl/kraj/budowa-cpk-kancelaria-premiera-podala-zaktualizowany-koszt-inwestycji/6yk1xpf?utm_source=www.salon24.pl_viasg_wiadomosci&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=undefined&utm_v=2
https://ciech24.pl/osp-mlock-13-12-2024/
https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/kraj/artykuly/9795011,nbp-osiagnal-rekordowy-poziom-rezerw-zlota-wyprzedzil-nawet-europejsk.html
Inne tematy w dziale Społeczeństwo