blueslover blueslover
1532
BLOG

Modlitwa

blueslover blueslover Kultura Obserwuj notkę 5

 

Modlitwa
 
(Tu znajduje się 'modlitewny' music box:  theblues-thatjazz.com/en/box/9349-modlitwa.html  )
 
Istnieje od zawsze. W Biblii modlitwa występuje często. Podobnie jak i w starych księgach innych religii: hinduizmu, islamu czy judaizmu. Modlitwa jest potrzebą człowieka.
 
Modlitwa to skierowanie myśli w sferę sacrum. Może być prośbą, błaganiem ale i dziękczynieniem lub uwielbieniem. Jest w nas i jest taka jak my.
Choć modlitwa może przyjmować formę indywidualnej rozmowy z istotą boską, to w wielu religiach ukształtował się kanon modlitw zbiorowych.
 
Modlitwa
 
 
Czy taka modlitwa zbiorowa ma większą siłę ? Tak. Mówił o tym sam Jezus Chrystus: "Jeśli dwaj z was na ziemi zgodnie o coś prosić będą, to wszystkiego użyczy im mój Ojciec, który jest w niebie" (Mt 18, 19).
 
Zatem, czy modlitwa śpiewana, wydana na płycie ma dużą moc ? Chyba zależy to od odbiorców takiej muzyki, tych, którzy płyty słuchają.
 
Takie myśli naszły mnie niedawno gdy uświadomiłem sobie, że bardzo wielu twórców i wykonawców piosenek pisze i śpiewa modlitwy. Są one różnorodne, lepsze i gorsze. Niektóre są naprawdę piękne.
 
Zacząłem ich słuchać, tzn. słuchać słów a nie tylko melodii. W modlitwie bez wątpienia ważniejsze są słowa. Muzyka jest dopełnieniem, girlandą czasem, niekiedy wspomożeniem, ale jest ważna gdyż potrafi bardzo wzmóc istotę modlitwy.
 
Te, które najbardziej cenię to utwory Tadeusza Nalepy, Przemysława Gintrowskiego, Riedla z Dżemem, Bułata Okudżawy i Edyty Geppert.
 
Zapraszam do music boxa.
 
Artur Grettger - Modlitwa Konfederatów Barskich
 
 
Modlitwa obozowa
 
O, Panie , któryś jest na niebie,
Wyciągnij sprawiedliwą dłoń !
Wołamy z cudzych stron do Ciebie
O polski dach i polską broń.
O, Boże, skrusz ten miecz,
Co siekł nasz Kraj,
Do wolnej Polski nam
Powrócić daj !
By stał się twierdzą nowej siły
Nasz Dom, nasz Dom.
O, usłysz, Panie skargi nasze,
O, usłysz nasz tułaczy śpiew !
Znad Warty, Wisły, Sanu, Bugu
Męczeńska do Cię woła krew !
O, Boże, skrusz ten miecz...
 
Modlitwa
 
 
Przemek Gintrowski – Modlitwa o Wschodzie Słońca
Słowa: Natan Tenenbaum
Każdy Twój wyrok przyjmę twardy
Przed mocą Twoją się ukorzę.
Ale chroń mnie Panie od pogardy
Od nienawiści strzeż mnie Boże.

Wszak Tyś jest niezmierzone dobro
Którego nie wyrażą słowa.
Więc mnie od nienawiści obroń
I od pogardy mnie zachowaj.

Co postanowisz, niech się ziści.
Niechaj się wola Twoja stanie,
Ale zbaw mnie od nienawiści
Ocal mnie od pogardy, Panie.
 
Modlitwa
 
 
Tadeusz Nalepa – Modlitwa
Słowa: Bogdan Loebl
 
Wysłuchaj mojej pieśni Panie,
do Ciebie wznoszę dzisiaj głos.
Ty jesteś wszędzie, wszystkim jesteś Ty,
lecz kamieniem nie bądź mi.

Do Ciebie pieśnią wołam Panie,
bo ponoć wszystko możesz dać,
więc błagam daj mi szansę jeszcze raz,
daj mi ją ostatni raz.

Wystarczy abyś skinął ręką,
wystarczy jedna Twoja myśl,
a zacznę życie swoje jeszcze raz,
więc o boski błagam gest.

Do Ciebie pieśń tę wznoszę Panie,
czy słyszysz mój błagalny głos?
Raz jeszcze daj mi od początku iść,
daj mi życie jeszcze raz.

Już nie zmarnuję ani chwili,
bo dni straconych gorycz znam,
więc błagam daj mi szansę jeszcze raz,
daj mi ją ostatni raz.

A jeśli życia dać nie możesz,
to spraw bym przeżył jeszcze raz
tę miłość, która już wygasła w nas,
spraw bym ją przeżył jeszcze raz.

Do Ciebie pieśnią wołam Panie,
do Ciebie wznoszę dzisiaj głos.
Ty chlebem, ptakiem, słońcem możesz być,
więc kamieniem nie bądź mi...
 
Modlitwa
 
 
Dżem – Modlitwa III – Pozwól Mi
Muzyka: Paweł Berger
Słowa: Rysiek Riedel
 
Pozwól mi spróbować jeszcze raz
Niepewność mą wyleczyć, wyleczyć mi
Za pychę i kłamstwa, same nałogi
Za wszystko co związane z tym
Za świństwa duże i małe
Za mą niewiarę - rozgrzesz mnie
rozgrzesz mnie Panie mój, o Panie
Chcę trochę czasu, bo czas leczy rany
Chciałbym, chciałbym zobaczyć co,
co dzieje się w mych snach
Co dzieje się
I nie, i nie chcę płakać, Panie mój
Uczyń bym był z kamienia
Bym z kamienia był
I pozwól mi, pozwól mi
Spróbować jeszcze raz, jeszcze raz
Chcę trochę czasu, bo czas, bo czas leczy rany
Chciałbym, chciałbym, zobaczyć co
Co dzieje się, co dzieje się w mych snach
I nie, nie chcę płakać, Panie mój
Uczyń bym był z kamienia
Bym z kamienia był
I pozwól mi, pozwól mi pozwól mi...
Spróbować jeszcze raz
Jeszcze raz, jeszcze raz...
 
Modlitwa
 
 
Edyta Geppert – Modlitwa do Dobrego Boga
Muzyka: Andrzej Rybiński
Słowa: Jerzy Ficowski
 
Daj mi, proszę, dobry Boże,
Zamiast drogi - to bezdroże,
Które prosto poprowadzi
Poprowadzi mnie w nieznane.
Innym, dobry Boże, zostaw
Wstęgi ulic i autostrad,
A ja niech już na manowcach pozostanę!

Pozwól mi się, Boże, błąkać
Po gęstwinach i po łąkach,
W niepewności wydeptywać tysiąc ścieżek.
Wydeptywać tysiąc ścieżek.
Nie bój się, że gdzieś przepadnę,
Dokąd iść mam - nie odgadnę...
Uwierz we mnie, jak ja w ciebie, Boże, wierzę!

Spełnij, proszę, o czym marzę!
Niech pod tęczy twej ołtarzem
Wyspowiadam gorzkie żale, słodkie grzechy!
I niech sercu siły doda
Darowana mi swoboda,
Co nie szczędzi mi ni smutku, ni pociechy!

Choć niejeden dasz mi, Boże,
Do zgryzienia twardy orzech,
Daj też iskrę, żeby radość z niej rozniecić!
I nadzieję mi pozostaw,
Że gdy drodze swej nie sprostam,
Ty, mój dobry Boże, wyjdziesz mi naprzeciw!
 
Modlitwa
 
 
Bułat Okudżawa – Modlitwa
 
Пока земля еще вертится,
Пока еще ярок свет,
Господи, дай же Ты каждому
Чего у него нет:
Умному дай голову,
Трусливому дай коня,
Дай счастливому денег
И не забудь про меня.

Пока землья еще вертится
Господи, Твоя власть -
Дай рвущемуся к власти
Навластвоватся власть.
Дай передышку щедрому
Хоть до исхода дня.
Каину дай раскаянье
И не забудь про меня.

Я знаю, Ты все умеешь,
Я верую в мудрость Твою,
Как верит солдат убитый,
Что он проживает в раю;
Как верит каждое ухо
Тихим речам Твоим
Как веруем и мы сами,
Не ведая, что творим.

Господи, мой Боже
Зеленоглазый мой,
Пока земля еще вертится,
И ето ей странно самой,
Пока еще хватает
Времени и огня -
Дай же Ты всем понемногу
И не забудь про меня.
 
Tekst polski śpiewany przez Edytę Geppert
 
Dopóki Ziemia kręci się
Dopóki jest tak czy siak
Panie - ofiaruj każdemu z nas
Czego mu w życiu brak
Mędrcowi darować głowę racz
Tchórzowi dać konia chciej
Sypnij grosza szczęściarzom
I mnie w opiece swej miej

Dopóki Ziemia kręci się
O, Panie - daj nam swój znak
Władzy spragnionym uczyń
By władza im poszła w smak
Hojnych puść między żebraków
Niech się poczują lżej
Daj Kainowi skruchę
I mnie w opiece swej miej

Ja wiem, że Ty wszystko możesz
Wierzę w Twą moc i gest
Jak wierzy żołnierz zabity
Że w siódmym niebie jest
Jak zmysł każdy chłonie z wiarą
Twój ledwie słyszalny głos
Tak wszyscy wierzymy w Ciebie
Nie wiedząc co niesie los

Panie zielonooki
Mój Boże jedyny spraw
Dopóki nam Ziemia się toczy
Zdumiona obrotem spraw
Dopóki czasu i prochu
Wciąż jeszcze wystarczy jej
Dajże nam każdemu po trochu
I mnie w opiece swej miej
 

Modlitwa

blueslover
O mnie blueslover

Muzykę klasyczną można znaleźć na moim drugim blogu, tutaj: CLASSICAL IS WONDERFUL

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura