classical_blueslover classical_blueslover
1741
BLOG

Haydn - Missa Brevis inaczej zwana Mszą Organową

classical_blueslover classical_blueslover Kultura Obserwuj notkę 0

Missa brevis to z łaciny Msza Krótka. Termin pojawił się w muzyce religijnej ok. 1500 roku. Szerzej zaistniał po roku 1560, a w XVII i XVIII wieku takie msze pisało wielu znakomitych kompozytorów.

We Francji popularna była odmiana zwana Messe Basse, która czasem była nie śpiewana a mówiona.

Missa brevis składała się z następujących części:

  • Kyrie
  • Gloria
  • Credo
  • Sanctus
  • Benedictus
  • Agnus Dei

Sanctus i Benedictus mogły składać się z części. W Mszy Luterańskiej często opuszczano credo.

Józef Haydn skomponował cztery, może pięć missa brevis. Ponieważ niektórzy muzykolodzy kwestionują autorstwo Haydna mszy Missa Brevis „Rorate Coeli Desuper” ilość mszy, które napisał Haydn jest niepewna.

Missa brevis B-dur nosząca również nazwę Orgel Messe (Msza Organowa) powstała prawdopodobnie w połowie lat 1770-tych. Haydn mieszkał wtedy w Eisenstadt. Mszę zamówił Zakon Szpitalny Braci Bonifratrów ku czci Świętego Jana de Deo. Nazywał się on Jan Cuidad (1495-1565) i był portugalskim mnichem, który założył szpital w Wiedniu, istniejący po dziś dzień.

 

Haydn miał bardzo bliskie związki z tym klasztorem. Jednym z pierwszych jego zajęć jako muzyka była posada pierwszego skrzypka w Zakonie Braci Bonifratrów w Leopoldstadt w pobliżu Wiednia. Janowi de Deo już wcześniej Haydn dedykował kilka małych form religijnych.

 

Msza została pomyślana na małą orkiestrę i SATB, czyli Sopran Alt Tenor i Bas. Skład orkiestry mógł być ograniczony do dwoje skrzypiec i basso continuo. Missa Brevis Sancti Joannis de Deo nosi nazwę “Organowej” gdyż w Bendictus występuje solo organowe.

Msza ta ma jeszcze jedną charakterystyczną cechę: w Gloria i w Credo, które zazwyczaj są najdłuższymi częściami w muzycznej formie mszy - Haydn celowo nałożył różne teksty równoległe w czterech głosach, które zbiegają się dopiero w finałowym „cum Santo Spiritu in gloria Dei Patris. Amen”. Takie rozwiązanie było stosowane już przed Haydnem i nosiło miano „teleskopu”.

 

Konwencja mszy bez wątpienia bardzo ogranicza możliwości dramatyczne. Mimo to Haydn umiał wprowadzić momenty głębokiej ekspresji. W Credo gdy allegro przechodzi w adagio a pomieszany tekst przechodzi w wyznanie wiary „Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine, et homo factus est”. Proste akordy chorału osiągają kulminację w śpiewanym unisono „et homo factus est”. Fragment C-moll Crucifixus również pokazuje tę ekspresyjną prostotę. Misterum narodzin i śmierci kształtuje dramatyczny wyraz tej sekcji. Haydn wyraża jasno ich nierozerwalne związki ponownie przywołując – przy słowach „et sepultus est – oscylujący skrzypcowy akompaniament, który pierwszy raz pojawia się przy „et homo factus est”. Uroczystość, zapowiadająca nastrój i język muzyczny z „Et incarnatus” wraca w Agnus Dei. W finalnym „Dona nobis pacem” Haydn wystrzega się tradycyjnej wybujałości, w zamian stosuje stopniowe zamieranie zmierzające do konkluzji – prośby o pokój.

W music boxie Vienna Orchestra. Dyryguje Hans Gillesberger. Soliści: Eiko Katanosaka (sopran), Elfriede Jahn (alt), Kurt Eguiluz (tenor), Leo Heppe (bas).

 

 

 

 

Kyrie                                            Kyrie eleison. Christe eleison. Kyrie eleison

Adagio

Chór, smyczki, continuo

 

Gloria                                            Gloria in exelsis Deo. Et in terra pax

Allegro di molto                                 hominibus bonae voluntatis. Laudamus te;

Chór, smyczki, continuo                     benedicimus te; adoramus te; glorificamus

                                                     te. Gracias agimus tibi propter magnam

                                                        gloriam tuam. Domine Deus, Rex

                                                        coelestis. Deus Pater omnipotens.

                                                        Domine Fili unigenite Jesu Christe

                                                        altissime: Domine Deus, Agnus Dei,

                                                        Filius Patris.

 

Credo                                                Credo in unum Deum. Patrem

Allegro                                                 omnipotentem. Creator coeli et terrae

Chór, smyczki, continuo                         visibilium omnium et invisibilium. Et in

                                                        unum Dominum Jesum Christum, Filium

                                                        Dei unigenitum, et ex Patre natum ante

                                                        omnia saecula: Deum de Deo, Lumen de

                                                        Lumine, Deum verum de Deo vero,

                                                        Genitum non factum, consubstantialem

                                                        Patri, per quem omnia facta sunt:

                                                        Qui Propter nos hominess et propter

                                                        nostrum salutem descendit de coelis.

 

Adagio                                                 Et incarnates est de Spiritu sancto ex

Chór, smyczki, continuo                         Maria virgine, et homo factus est.

                                                          Cricifixus etiam pro nobis sub Pontio

                                                            Pilato, passus et sepultus est.

 

Allegro                                                 Et resurrexit tertia die, secundum

Chór, smyczki, continuo                         scripturas: Et ascendit et coelum. Sedet

                                                       Ad dextram Dei Patris. Et iterum venturus

                                                        est cum gloria judicare vivos et mortuos

                                                        cujus regni non erit finis. Et in Spiritum

                                                        Sanctum Dominum et vivifacantem,

                                                        qui ex Patre Filioque procedit: Qui cum

                                                        Patre et Filio simul adoratum et

                                                        Conglorificatur; qui locutus est per

                                                        prophetas. Et unam sanctam catholicam

                                                       et apostolicam ecclesiam. Confiteor unum

                                                        baptisma in remissionem peccatorum.

                                                        Et expecto resurrectionem mortuorum

                                                        et vitam venture saeculi. Amen.

 

Sanctus                                          Sanctus, sanctus, Dominus Deus sabaoth.

Adagio – (Allegro)                                 Pleni sunt coeli et terra gloria ejus.

Chór, organy, smyczki                             Osanna in excelsis.

Trąbki, kotły

 

Benedictus                                    Benedictus qui venit in nominee Domine.

Moderato

Aria soprano, organy

Solo, smyczki, continuo

 

Allegro                                                 Osanna in excelsis.

Chór, smyczki, continuo

 

Agnus Dei                                            Agnus Dei qui tollis peccata mundi,

Adagio                                                     miserere nobis. Agnus Dei qui tollis

Chór, smyczki, continuo                             peccata mundi, Miserere nobis.

 

                                                                Dona nobis pacem.

 

 

 

Haydn portrait by Ludwig Guttenbrunn, ca. 1770 Haydn ok. 1770 roku

 

 

 

Blog o bluesie i pochodnych znajduje się tu: BLUES IS THE BEST

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura