Przekop Mierzei Wiślanej jest faktem. Prace rozpoczęto w lutym 2019 roku, a po wykarczowaniu pni po ściętych drzewach rozpoczęły się prace ziemne. Trzeba było usunąć ogromne ilości piasku, sięgające w około 1/3 długości przekopu na wysokość około 30 m
Chociaż sama śluza pozwala na przepłynięcie statków o szerokości do 20 m, projekt przewiduje kanał szerokości ok. 60 m i zwężony do szerokości 20 m w śluzie. Jednak szerokość wykopu musi uwzględnić nachylenie skarp pod kątem, który pozwoli na zachowanie skarpy, z której grunt nie będzie samoczynnie osuwał się.
Kadr z filmu https://www.youtube.com/watch?v=AOV3Vh_BCco publikowany przez blogera @TOM
Mimo, że dopiero minęły dwa lata od rozpoczęcia prac na obiekcie - już w dniu 10 maja południowy most zwodzony znalazł się w pozycji umożliwiającej kołowy ruch drogowy. Jednak do zakończenia tego odcinka drogi pozostaje jeszcze poczekać, bo nie jest jeszcze gotowy dojazd na most nad szlakiem żeglugowym...
Na prezentowanym filmie widać, jak most powoli, pod okiem pracowników, obraca się na właściwą pozycję a w 13 minucie filmu widać już most południowy w pełnej krasie...
https://www.youtube.com/watch?v=AOV3Vh_BCco
A jak wyglądało to w chwili rozpoczynania prac ziemnych - ilustrują archiwalne filmy...
Tu chciałbym podziękować dziennikarzom konsekwentnie publikującym przebieg prac. Każdego dnia pilnie śledzę kolejne filmy - które są dowodem trafności inwestycji i majstersztyku projektantów, którzy starannie dopracowali harmonogram prac.
15 luty 2019 - pierwsza wycinka
https://www.youtube.com/watch?v=ze6BvHF-Itg
https://www.youtube.com/watch?v=O54FrUSv3A8
17 luty 2019
https://www.youtube.com/watch?v=EPUT2tJ2DS0
20 luty 2019 - zakończenie prac
https://www.youtube.com/watch?v=lKVIEPU5LiY
25 luty 2019
https://www.youtube.com/watch?v=y5njgAAfHw4