33 obserwujących
5626 notek
1986k odsłon
  630   0

Autonomiczny skład kolejowy

Kiedyś, jeszcze w końcówce lat 60. XX w. wyobrażałem sobie prowadzenie samochodu na przykład z garażu do miejsca oczekującego kierowcy drogą elektroniczną z wykorzystaniem systemu telewizyjnego. Samochód miał być wyposażony w odpowiednią ilość kamer telewizyjnych a właściciel samochodu miał być wyposażony w manipulator wielkości aktówki z telewizorem i urządzeniami sterującymi samochodem poruszającym się zdalnie. Kierujący miałby możliwość zdalnego uruchomienia samochodu i za pośrednictwem obrazu telewizyjnego z kamer zainstalowanych w samochodzie miałby możliwość przeprowadzenia pojazdu z miejsca zaparkowania do miejsca - w którym właściciel oczekuje na samochód...


image

Kamera telewizyjna z 1936 roku, http://histografy.pl/wp-content/uploads/2016/08/kamera.png


image

Kamera telewizyjna z przełomu lat 60 i 70 XX w., https://pl.wikipedia.org/wiki/Telewizja_w_Polsce

W tamtym czasie przesyłanie obrazu telewizyjnego było stosowane bardzo powszechnie przez Telewizję Polską, która docierała w różne miejsca i transmitowała przebieg wydarzeń.

Pomijając wielkość kamer telewizyjnych i fakt, że wtedy jeszcze nie było elektroniki półprzewodnikowej (stosowano specjalne lampy "radiowe" - wymagające podgrzewania katody) - miniaturyzacja pulpitu wtedy była niemożliwa - a kanał emisji obrazu z kamery zastosowanej w pojeździe z bardzo prostego powodu był nierealny. Wtedy szerokość pasa transmisyjnego była tak wielka, że fizycznie nie można było przesłać obrazu odpowiedniej jakości w czasie rzeczywistym. Samochód w tamtym czasie nie mógł być sterowany zdalnie z uwagi na czas przesłania sygnału powrotnego - o czym dowiedziałem się kilka lat później od jednego z kolegów uczących się w jednej ze szkół radiowo-telewizyjnych (prawdopodobnie jeszcze w technikum dzierżoniowskiej DIORY...


Minęło kilkadziesiąt lat i teraz posiadamy możliwość przesyłania obrazu na znaczne odległości, ale dopiero technika rozpoznawania obrazu z kamery przez system elektronicznego przetwarzania danych jest w stanie prowadzić pojazd w ruchu miejskim. Są już pierwsze udane konstrukcje,chociaż nie wszystkie rozwiązania należą do pojazdów "autonomicznych"...



https://youtu.be/fac1nMDhPXw


Mamy już elektroniczne sterowanie statków powietrznych, nie tylko samolotów, ale też i bezzałogowych statków wykonujących loty według zadanej trajektorii z wykorzystaniem pozycjonowania satelitarnego.

Okazuje się, że nawet pojazdy szynowe są doskonałym obiektem zdolnym przemierzać przestrzenie bez angażowania maszynistów...


Lokomotywa bez maszynisty przejeżdża przez Nową Sól - takie sygnały płynęły do nas po godz. 18 na Gorącą Linię RMF FM. Wszystkie przejazdy kolejowe w mieście zostały zamknięte.

http://fakty.interia.pl/polska/news-rmf-lokomotywa-bez-maszynisty-w-nowej-soli,nId,2481057


Czytaj więcej na http://www.rmf24.pl/fakty/news-zamkniete-wszystkie-przejazdy-kolejowe-w-nowej-soli-powodem-,nId,2481055#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox

Ostatecznie okazało się, że na odcinku około 15 km wcześniej doszło do zderzenia pociągu osobowego z koparką. Lokomotywa częściowo wypadła z torów. Po jej postawieniu na szyny doszło do niekontrolowanego przemieszczenia się lokomotywy. Prawdopodobnie nie wytrzymały obciążenia zaciągnięte hamulce i doszło do stoczenia się pojazdu aż do jego samoczynnego zatrzymania się po około 15 kilometrach, kiedy teren był już płaski...



https://www.spidersweb.pl/2016/10/jak-dziala-autonomiczny-samochod.html





Lubię to! Skomentuj4 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie