Wojtek Wojtek
5640
BLOG

TIRY na tory

Wojtek Wojtek Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 12

Problem samochodów ciężarowych jest wspólny dla wszystkich krajów. Dlatego padały sugestie na przykład utworzenia pociągów przemierzających znaczne odległości z platformami przeznaczonymi dla samochodów przewożących duże ładunki. Taki pociąg składałby się z lawet z samochodami tak ustawionymi, aby zjazd ciężarówek nie wstrzymywał tego składu na stacjach pośrednich.

Jednym z prostszych rozwiązań byłoby układanie lawet łatwych w odpinaniu w kolejności docelowej przewożonych samochodów.

Mimo, że ta koncepcja liczy sobie co najmniej pół wieku, nie udało się dotąd zorganizować tej koncepcji na poziomie eksploatacji technicznej. Ale myśl skierowania taboru samochodowego na tory nadal jest aktualna.

Jedną z koncepcji utworzenia takich "pociągów" jest utworzenie specjalnego pasa autostradowego z rozpiętą nad nim trakcją elektryczną. Samochody ciężarowe w zasadzie są jednakowo duże i jednakowo wyposażone pod względem ich budowy. Dzisiaj nie stanowi problemu wyposażenie pojazdu - zwłaszcza dużego - w różne napędy. Owszem, tradycyjny silnik wysokoprężny jest tutaj napędem podstawowym. Doposażenie takiego zestawu w silnik elektryczny nie jest problemem a zastosowanie trakcji elektrycznej - podobnie jak to wyglądało przy komunikacji trolejbusowej - uwalnia producenta pojazdu w obciążenie go w odpowiedniej pojemności akumulatory.

Zastosowanie trakcji elektrycznej daje możliwość nie tylko zasilania układu napędowego pojazdu w niezbędną energię elektryczną ale także pozwala na systematyczne doładowywanie baterii akumulatorów  - wykorzystywanych przy jeździe z napędem elektrycznym przy pantografie odłączonym od sieci trakcyjnej.

Może to mieć miejsce przy wyprzedzaniu pojazdu jadącego wolniej, omijaniu przeszkody na odcinku z trakcją elektryczną albo przy przejeździe w obszarach, gdzie zalecane jest unikanie zadymienia spalinami...

image

https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-samochody-elektryczne/samochodyelektryczne/news-zelektryfikowana-autostrada-to-przyszlosc-transportu,nId,2991841?parametr=zobacz_takze


Dzisiaj pojazdy hybrydowe wyposażone w silniki elektryczne posiadają instalację zdolną do wykorzystywania prądu powstającego w chwili zatrzymywania pojazdu. Automatyczne podpinanie pantografu do sieci uwalnia kierowcę od żmudnych czynności przełączania silników a specjalne pasy z trakcją mogą stanowić doposażenie już istniejących szlaków komunikacyjnych. Taki samochód zawsze można skierować na dowolny odcinek bez trakcji elektrycznej - co upraszcza system połączeń drogowych dla tranzytu towarowego.

Teraz jest czas dla polityków, by podjąć decyzje o powszechnym wprowadzeniu tej technologii.


Zobacz także:

https://www.salon24.pl/u/dobrezycie/957274,energia-ktora-nas-otacza



Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka