doku doku
275
BLOG

Pierwszoklasiści w szkołach średnich

doku doku Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 38

Zauważyłem, że wciąż wiele osób nie potrafi sobie wyobrazić dwóch strumieni ludzi i połączyć ich w jeden strumień. Tak, są tutaj dyskutanci, którzy nie rozumieją, że w tym roku będzie dwa razy większa liczba pierwszoklasistów w szkołach średnich. Wpadłem na pomysł, jak to prosto i klarownie wytłumaczyć.

Wyobraźmy sobie drabinę, która składa się z 12-stu szczebli - pierwszy szczebel to pierwsza klasa podstawówki, 8-my szczebel to 8-ma klasa podstawówki, (celowo zrobiłem akapit, żeby porównać następny z jeszcze następnym)

9-ty szczebel to I klasa liceum, 12-sty szczebel to ostatnia IV klasa liceum. Po takiej drabinie wchodziły dzieci kiedyś i taka drabina znów weszła do użytku. Ale ostatnio była w użyciu inna drabina: 6 szczebli podstawówki, 3 szczeble gimnazjum i 3 szczeble liceum. I teraz uwaga!

10-ty szczebel to I klasa liceum, 12-sty szczebel to ostatnia III klasa liceum.

Przez ostatnie 3 lata były w użyciu obydwie drabiny równocześnie. Aby zrozumieć zderzenie dwóch strumieni dzieci, trzeba sobie wyobrazić, że te dwie drabiny zostały połączone w jedną drabinę. Do wysokości 6 drabina jest zwyczajna, ale powyżej się rozdwaja i na wysokości 7, 8 i 9. jest boczna odnoga - mamy z boku drabiny 3 szczeble gimnazjum.

Jeszcze 3 lata temu wszystkie dzieci szły po tej drabinie przez 6 szczebli podstawówki i dawały krok w bok skośnie w górę na 7-my szczebel czyli 1-wszą klasę gimnazjum i wracały na prostą na 10-ty szczebel zwany I klasa liceum. Ale 3 lata temu dzieci skierowano prosto do góry. Dzieci na 9-tym szczeblu znalazły się w I klasie liceum - w tym roku dzieci te dają krok na 10-ty szczebel do II klasy liceum, jednocześnie dzieci z bocznej odnogi drabiny dają krok skośnie w górę w bok na 10-ty szczebel, gdzie nie ma dla nich miejsca - teraz 10-ty szczebel to jest II klasa liceum, a one potrzebuję stanąć na szczeblu o nazwie "I klasa liceum"... ale nie mogą, bo są tam młodsze dzieci, które uczą się już wg 4-letniego programu nauczania.

Wiele było już dyskusji o tym, jak szkoły średnie sobie poradziły z jednoczesnym prowadzeniem lekcji wg dwóch różnych programów nauczania - nie chcę powielać tutaj tych dyskusji ani oceniać winnych bałaganu, jeśli bałagan powstał. Tutaj chciałbym tylko uzyskać pewność, że dla wszystkich jest już jasne, w jaki sposób doszło do zderzenia dwóch roczników w I klasie liceum

doku
O mnie doku

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo