niewiadoma niewiadoma
156
BLOG

wspomnienia, sny, myśli

niewiadoma niewiadoma Rozmaitości Obserwuj notkę 1

Książka C. G. Junga "Wspomnienia, sny, myśli" trafiła w moje ręce w newralgicznym momencie życia - w ostatniej klasie liceum, kiedy trzeba było decydować się na jakieś studia. Szkoda, że akurat ta książka, ten autor. Wolałabym jakiegoś przyrodnika lub matematyka. Bo miałam w planach studia matematyczno-przyrodnicze. Przynajmniej coś bym umiała po studiach.


"Wspomnienia, sny, myśli" Junga można przeczytać, ale z dystansem, którego mi wtedy zabrakło. Powinno się to czytać, jak wspomnienia i opowieści o snach Karola. Tak zwyczajnie. Bez całej tej naleciałości wielkiego nazwiska. Czy Jung wielkim człowiekiem był? Tego właśnie nie jestem pewna. Na pewno był zdolny, oczytany, wykształcony, i oczywiście pomagał swoim pacjentom. Leczył ich chyba nawet. To jednak nie znaczy, że we wszystkim miał rację. Osobiście musiałam po latach wyleczyć się z Junga. 


Pozbyłam się wszystkich jego książek, przestałam mu tak "nabożnie" wierzyć, i poczułam ulgę. Nie umiem być obiektywna w stosunku do niego, bo za dużo kosztowała mnie emocji cała jungowska przygoda. Już nawet nie pamiętam wiele, jakieś tytuły książek, archetypy i pojęcie indywiduacji... Nawet nie wiem, dlaczego aż tak musiałam to wszystko odrzucić, ale wyraźnie to czułam, że C.G. Jung zaczął mi w czymś przeszkadzać, zajmował miejsce, które trzeba było zrobić pustym.


Każdy z nas ma wspomnienia, sny, myśli. Często bardzo ciekawe, i nie trzeba z nich budować teorii, można je pooglądać, żeby życie nabrało barw. 

Jak znalazł, notka o przydatności spisywania wspomnień, snów, myśli :) Pisanie o tym ma wymiar leczniczy, upuszcza powietrze. Może warto, zwłaszcza teraz, pisać sobie "dzienniki z czasów zarazy". Jeśli nie dla innych (cóż, nie wszyscy napiszemy "Dżumę"), to choć dla siebie, żeby sobie rozładować napięcie.





niewiadoma
O mnie niewiadoma

Przyglądam się światu na krótkim spacerze przez góry i doliny.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości