17 obserwujących
760 notek
1032k odsłony
636 odsłon

PKN ORLEN rośnie. Bardzo dobre wyniki za trzeci kwartał 2019 r.

Kierowca Formuły 1 Robert Kubica i prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek. PKN ORLEN jest sponsorem polskiego rajdowca. Fot. PAP/ Rafał Guz
Kierowca Formuły 1 Robert Kubica i prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek. PKN ORLEN jest sponsorem polskiego rajdowca. Fot. PAP/ Rafał Guz
Wykop Skomentuj21

Zysk operacyjny wyższy o ponad 30 proc., rekordowy przerób ropy, wzrost wolumenów sprzedaży o 3 proc. - PKN ORLEN podał swoje wyniki za III kwartał 2019 r.

Zysk operacyjny EBITDA (czyli zysk przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań i amortyzacji) wg metody LIFO (wycena rozchodu zapasów) wyniósł 3,2 mld zł - to prawie 800 mln zł więcej (ponad 30 proc.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wynik ten wypracowano przy rekordowym przerobie ropy oraz wzroście łącznych wolumenów sprzedaży o 3 proc. (r/r). Najwyższy w historii wynik odnotował segment detaliczny, z wynikiem EBITDA wg LIFO na poziomie 925 mln zł, czyli o ponad 200 mln więcej niż w III kwartale 2018 r.

- Decyzje biznesowe w połączeniu z determinacją w ich realizacji przynoszą wymierne efekty - komentuje prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek. - W tym czasie znacząco wzmocniliśmy wizerunek i postrzeganie marki ORLEN nie tylko w Polsce, ale globalnie, co przełożyło się na kolejne rekordowe zyski w detalu. Jesteśmy w bardzo dobrej kondycji finansowej, mamy solidną bazę do dalszego rozwoju i realizacji strategicznych projektów, które są tak ważne dla przyszłości Grupy ORLEN. Szczególnie w kontekście dalszego wzmacniania pozycji na rynku krajowym i zagranicznym – mówi prezes Obajtek.

Wkrótce logo PKN ORLEN pojawi się na stacjach koncernu w Niemczech i Czechach - obok marek Star i Benzina, a docelowo je zastąpi. - Zależy nam na budowie rozpoznawalności za granicą i czerpanie z tego korzyści - mówi wiceprezes ds. rozwoju Zbigniew Leszczyński. Wzrostowi rozpoznawalności marki ma też służyć zaangażowanie PKN ORLEN w Formułę 1. Inwestycja w sponsoring sportowy okazała się bardzo dobra, mamy pozytywny zwrot i większe przychody w detalu - mówi wiceprezes.

Formuła 1: Robert Kubica i PKN ORLEN rozstają się z Williams Racing

Wiceprezes ds. finansowych Wiesław Protasewicz zwraca uwagę na rekordową ilość przerobu ropy na poziomie ponad 9 mln ton. W III kwartale kontynuowano dalszą dywersyfikację zakupów; do Polski dotarły dwa transporty po 130 tys. ton ropy z Angoli. 

Koncern rozpoczął w tym okresie realizację strategicznej dla ORLEN Południe inwestycji instalacji glikolu propylenowego i sfinalizował zakup licencji i projektu bazowego dla instalacji bioetanolu II generacji. ANWIL, włocławska spółka z Grupy ORLEN, we wrześniu 2019 r. zawarł umowę na budowę infrastruktury pomocniczej w związku z prowadzoną inwestycją nawozową. PKN ORLEN otrzymał też zgody urzędów antymonopolowych na przejęcie kolejnych 7 stacji paliw na rynku słowackim.

Segment downstream (czyli to, co dzieje się z ropą pomiędzy jej odbiorem z terminala a dostarczeniem produktu do odbiorcy końcowego) wypracował wynik EBITDA wg LIFO na poziomie 2,4 mld zł; jest to więcej o 640 mln zł niż w ubiegłym roku. Wynik ten wypracowano przy wzroście wolumenów sprzedaży o 2 proc. (r/r), w tym oleju napędowego o 2 proc., LPG o 3 proc., olefin o 13 proc., poliolefin o 2 proc. i PTA o 44 proc. Wśród kluczowych inwestycji w obszarze downstream realizowanych w III kwartale znalazły się instalacje glikolu propylenowego i bioetanolu II generacji w Trzebini, rozbudowa zdolności produkcyjnych nawozów we Włocławku oraz instalacja polietylenu w czeskim Litvinowie.

PKN ORLEN inwestuje w biopaliwa. Dwa proekologiczne projekty na południu Polski

Segment detaliczny w tym czasie wypracował wynik EBITDA wg LIFO na poziomie 925 mln zł, co oznacza wzrost o 202 mln zł (r/r). Do dobrego wyniku przyczynił się wzrost wolumenów sprzedaży, łącznie o 5 proc. (r/r), w tym: w Polsce o 4 proc., w Czechach o 8 proc., na Litwie o 4 proc. i w Niemczech o 6 proc.

Koncern odnotował wzrost udziałów o 0,9 pp (r/r) w Czechach, o 0,2 pp (r/r) w Niemczech oraz o 0,1 pp (r/r) na Litwie. W tym czasie otwarto 39 nowych punktów gastronomicznych; nNa koniec września 2019 r. było takich 2108 punktów, w tym 1681 Stop Cafe w Polsce, 298 Stop Cafe w Czechach, 23 Stop Cafe na Litwie oraz 106 Star Connect w Niemczech.

We wrześniu 2019 r. koncern otrzymał pozwolenie urzędów antymonopolowych Słowacji i Austrii na przejęcie kolejnych siedmiu stacji paliw na rynku słowackim. Rozpoczęto również proces cobrandingu, który ma doprowadzić do uspójnienia marki, pod którą działają europejskie stacje koncernu.

 W segmencie upstream (czyli poszukiwanie, wydobycie i dostarczenie ropy do terminala eksportowego) wypracowano wynik EBITDA wg LIFO na poziomie 85 mln zł, porównywalny do analogicznego okresu ubiegłego roku, przy średnim wydobyciu 17,7 tys. boe/d. W Polsce zakończono wiercenie otworu Czarna Dolna-1 i Bystrowice OU-2, gdzie potwierdzono gazonośność, oraz rozpoczęto wiercenie otworu Bystrowice OU-3. Na aktywach kanadyjskich rozpoczęto wiercenie 8 odwiertów, a 3 odwierty zostały poddane szczelinowaniu. Do produkcji zostało włączonych 5 otworów na obszarze Kakwa oraz Ferrier.

Poziom zadłużenia netto w III kwartale został zredukowany do 2 mld zł, głównie w efekcie dodatnich przepływów z działalności operacyjnej w wysokości 3,4 mld PLN. Jednocześnie zredukowano poziom dźwigni finansowej do 5,2 proc, która znajduje się na bezpiecznym, zdecydowanie niższym niż zakładany w Strategii, poziomie. W sierpniu br. PKN ORLEN wypłacił Akcjonariuszom dywidendę na historycznie wysokim poziomie – 3,5 zł na akcję.


Wyniki PKN ORLEN za III kwartał 2018 r.


BG

Wykop Skomentuj21
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Gospodarka