49 obserwujących
325 notek
417k odsłon
  2560   2

Jedwabne, po cholerę kłamać…

Jewish children with their schoolteachers, Jedwabne, 1933, including three boys who survived the war by hiding on Antonina Wyrzykowska's farm. Back row, second left: Szmul Wasersztajn (who gave a statement in 1945); third, Mosze Olszewicz; and fourth, Jan
Jewish children with their schoolteachers, Jedwabne, 1933, including three boys who survived the war by hiding on Antonina Wyrzykowska's farm. Back row, second left: Szmul Wasersztajn (who gave a statement in 1945); third, Mosze Olszewicz; and fourth, Jan

“Tego samego dnia zaobserwowałem straszliwy obraz: Kubrzeńska Chaja, 28 lat, i Binesztejn Basia, 26 lat, obie z niemowlętami na rękach, widząc co się dzieje, poszły nad sadzawkę , woląc raczej utopić się wraz z dziećmi, aniżeli wpaść w ręce bandytów. Wrzuciły one dzieci do wody i własnymi rękami utopiły, później skoczyła Binesztejn Baśka, która poszła od razu na dno, podczas gdy Kubrzańska Chaja męczyła się przez kilka godzin. Zebrani zrobili z tego widowisko, radzili jej, aby się położyła twarzą do wody, a wtedy to się szybciej utopi; ta widząc że dzieci już utonęły, rzuciła się energiczniej do wody i tam znalazła śmierć.

“Spalano brody starych Żydów, zabijano niemowlęta u piersi matek, bito morderczo i zmuszano do śpiewów, tańców itp. Pod koniec przystąpiono do głównej akcji – do pożogi. Całe miasteczko zostało otoczone przez straż, tak że nikt nie mógł uciec, później ustawiono wszystkich Żydów po 4 w szeregu, a rabina, powyżej 90 lat Żyda, i rzezaka postawili na czele, dano im CZERWONY sztandar do rąk i pędzono ich śpiewając do stodoły”

“Nazajutrz ksiądz zaczął interweniować, aby wstrzymali pogrom, tłumacząc, że niemiecka władza sama już zrobi porządek”

Fragmenty z zeznań świadków przesłuchiwanych w sprawie mordu w Jedwabnem 10 lipca 1941 roku dokonanego przez Polaków na Żydach.

Marek David Chrapot:

Z około 200 000 Polskich Żydów, którzy przeżyli wojnę ponad 150 000 uratowało sie w ZSRR. Moja rodzina, ojca i matki, uratowali sie w Rosji. Ci, którzy zostali w Polsce, wszyscy zginęli.

Ktoś napisał: To jest walka z wiatrakami. Polacy nigdy nie uznają współodpowiedzialności.. może nie za sam Holocaust, ale za to, że zakończył się aż takim "sukcesem". Działa tu ten sam mechanizm, co w Rosji, która nigdy nie uzna współodpowiedzialności Związku Radzieckiego za II Wojnę Światową. Byłoby to obalenie głównych narodowych mitów.

Do swoich błędów trzeba się przyznać, przeprosić za nie a dopiero później atakować przeciwników.

Inaczej stajesz się śmieszny i niewiarygodny.



Polish (Jewish and Christian) schoolchildren with their teachers, Jedwabne, Poland. See POLIN, Museum of the History of Polish Jews: "Jewish and Polish students of the elementary school in Jedwabne, 1933 / photo: Jewish Historical Institute". See Jedwabne pogrom. According to Jan Gross, Neighbors: The Destruction of the Jewish Community in Jedwabne, Poland, 2001, the teachers' names are Szemerówna and Podróżnik. According to Anna Bikont, The Crime and the Silence, 2015, p. 246: "Elementary school class. Jedwabne, 1933. The school was attended by Polish and Jewish children. Meir Grajewski (later Meir Ronen), first row, third from right; his elder sister Fajga behind him in a polka-dot dress. In the back row, three boys who survived the war in hiding with Antonina and Aleksander Wyrzykowski: second from left, Szmul Wasersztejn; third, Mosze Olszewicz; fourth, Jankiel Kubrzański. Also in the photo: Butcher Nornberg’s daughter, in the second row, fourth from left. Meir Stryjakowski, grandson of Jedwabne rabbi Awigdor Białostocki, is standing in the back row second from right. The photo also shows children from the Zajdensztat, Zimny, Jedwabiński, and Kamionowicz families. (Courtesy of Meir Ronen)"

https://en.wikipedia.org/wiki/Jedwabne_pogrom#/media/File:School_children_and_their_teachers,_Jedwabne,_1933.jpg



Lubię to! Skomentuj67 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale